Historik om precisionsvapen

Hej! Jag är i processen att starta en form blogg om pistolskytte pistolskytten.com, där jag tänkt publicera många olika typer av artiklar. Letar för närvarande lite djupare och matnyttigare historik kring olika typer av sportskyttevapen så som Pardini SP, Walther GSP / SSP, Benelli, Morini, AW93 mfl. Företagens egna hemsidor har i bästa fall lite torftig information. Jag gräver runt på nätet, men tänkte höra om någon har några kloka bok-tips eller annat ställe där man kan hitta mer, eller om det mesta bara är muntligt fört vidare genom generationerna?

1 gillning

https://arnenohlberg.wordpress.com/2019/03/

Står mycket om olika precisionsvapen på denna sida

Tack. Har kollat in Arnes sida vid flera tillfällen och haft mycket hjälp av den, ska gräva lite djupare efter specifika vapen, men vad jag är nyfiken på är lite varför ett visst vapen gjordes på ett visst sätt eller varför ett företag valde att göra en viss pistol t.ex. ett flertal av företagen som är aktiva har inte pistoler som deras primära sysselsättning t.ex.

Kika i äldre nummer av Pistolskytte (Pistolskytteförbundets tidning som alla medlemmar ska få), där har det skrivits en del artiklar om t ex. GSP och Unique.

Mvh
Johan B

Bra tips, känns lite puckat att jag inte tänkte på NP med en gång. Det finns ju mängder av nummer tillgängliga hemsidan så det bör ju vara en plats för avstamp.

Går att beställa enstaka artiklar av vapentidningen, bestämde äldre nummer med vapentester när jag letade efter info om olika precisionsvapen.
Äldsta jag köpte var från 2001

Tack för alla tips, resan är påbörjad och första artikeln är klar. Denna gång handlar det om AW93, läs mer på pistolskytten.com. Min förhoppning är att kunna skriva liknande artiklar om flera .22or eller andra vapen. Känner ni till något mer än det som står är det varmt välkommet att tipsa om, eller kommentera. Just nu står Benelli näst på listan.

1 gillning

Har du sett denna om AW93?

Mvh
Johan B

Tack. Jo jag har kollat den och den är en del av det jag byggt på då jag hittat och och kunnat åtminstone i någon form verifiera en del av informationen från fler källor. Samtidigt går informationen om historiken isär på vissa håll, framförallt skiftet mellan Razorenov och FWB. Det är en utmaning att hitta information kring den äldre historiken och min ryska är tämligen begränsad. Har kollat runt lite i ryska artiklar men google translate har inte riktigt räckt hela vägen där.

Tackar för din artikel. Har även själv en AW93:a.

Det sitter två gängade hål i varbygelns framkant, dessa existerar inte på lite äldre pistoler.
Lite nyfiken vad som ska sitta i dom, är det någon info du har?

1 gillning

Hade ingen aning själv, kollade med Feinwerkbau som svarade väldigt snabbt.

The two threaded holes are currently in preparation and will be used in the future to accommodate special accessories. Additional weights and possibly a support device for rest shooting are being considered.