Hej söker tips på hörselskydd

Har googlat och kikat runt lite på olika forum.

Står och velar mellan dessa på ace sordin/shakal pro eller sordin supreme pro x
Jag ska mestadels skjuta 22mm men framledes 9mm med inge gevär eller liknande.
Mestadels blir det precisions skytte och kanske en del fält med
Har glasögon så vill att medhörningen ska vara bra samt bra med utrymme för öronen samt givetvis dämpa bra.
från vad jag har tagit reda på så är ace en direkt kopia gjord av sordin på äldre pro modellen vilket innebär inge väderskydd förutom på batteriet.
Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa så dela gärna med er.

Har aldrig haft sordin men dock Peltor Sporttac i ca 15 år och hunnit slita ut 2 par. Jag har glasögon och tycker dessa funkat mkt bra för både jakt och skytte. De klarar höga smällar med gevär (.416 Rigby går bra utomhus, skjuter jag inne i kur så har jag proppar också för den bössan och .375 H&H). För sportskytte räcker dessa bra tom .357 Magnum. För .44 Magnum har jag proppar också. Nu var det ju Sordin du frågade efter så se detta bara som bonusinput.

För skytte inomhus och gevärsskytte behöver i alla fall jag proppar också om jag har kåpor med medhörning. Jag tycker därför de absolut bästa är någon variant av Peltor Comtac. De har “proppläge” vilket gör att man kan ställa upp medhörningen extra högt och då kan man höra hyfsat vad folk säger även om man har både proppar och kåpor. På Sordin och andra modeller av Peltor blir medhörningen för låg om man har proppar också.

Jag hade Sordin Pro X tidigare och de är jättebra, men jag tycker inte de dämpar tillräckligt utan proppar och medhörningen räcker inte till när man har proppar också. För 22LR utomhus och något enstaka jaktskott duger de säkert.

Det viktigaste är väl dämpningen de vanligaste smala är 26db men finns mellan med 29db samt tjocka med 32 db dämpning. 26 db räcker gott till 22lr skytte men till grövre föredrar jag alltid 32 db kåpor. Då slipper man skvätta till när grannen avlossar en 357a 60 cm från dig.

Jag har sordin supreme pro x och har använt dessa nu i tre år. Skjuter i stort bara pistol och revolver. Funkar bra med glasögon och är nöjd med mina. Dämpar tillräckligt för det mesta. Kan uppleva att det låter lite mer när jag skjuter 44 Magnum och de grövre kalibrarna men inget som stör. För .22 och 9 mm är det inga problem alls med ljud. Jag är nöjd med mina men de drar batteri, inget överdrivet men om du skjuter mycket räkna med 3 till fyra batteribyten per år.
Locket till batterierna har en tendens till att sitta fast så in i. Ibland har jag fått använda en tång för att få loss det.

Bör nog lägga till att det är gel varianten jag har.

Har kört med peltor innan och dom gör absolut jobbet, men sedan några år tillbaks har jag gått över till sordin med gel. Ångrar mig inte en sekund då sordin känns bättre. Använda till både pistol och gevär ( har dock alltid extra proppar i vid inomhusskytte med gevär alt med mynningsbroms, men det är mest för att vara 200% säker då det smäller som satan)

Tack för svar och jag slog till på ett par sordin pro x så får dom till veckan. Tror dom kommer uppfylla det jag ville åt.

1 gillning

Beror på skjuthallens konstruktion, men jag tycker 9 mm bullrar för mycket oavsett vilka kåpor. Har sordins och ett flertal olika peltors. Blir bättre av att uppgradera till gelringar om de inte har det från början.

Kör propp och kåpa vanligen. Har inget behov av plugmode vid skjuthallsskytte och fältskytte, men ska man kunna prata med folk samtidigt som andra skjuter så är plugmode jättebra (men går det köpa såna kåpor civilt?)

Om du ska skjuta precision och grovt dvs allt över .32 så skulle jag rekommendera Peltor Bullseye 3, om du använder glasögon kan det även vara trevligt att lägga till bra engångsproppar med hög dämpning.

Bullseye 3 är speciellt framtagna för pistolskytte med dubbelskal för extra dämpning. Det finns inte, vad jag vet någon aktiv kåpa som kommer i närheten av dämpning.

Du kan inte jämföra jaktskytte med ett par skott som avfyras med pistolskytte där du har en väldigt massa avfyrade skott.

Jag kör med detta om jag kör fält c kan jag skippa proppen men de är helt enkelt överlägsna. Dessutom går det inte att jämföra i pris, bullseye 3 går på 300-400 kr, en bra dämpad kan gå på allt från 2000 och uppåt testade en sordin för 6000 där jag tror en uppsättning gelinlägg gick på 1200. Och den dämpade ändå sämre än bullseye för 300…