Har precis skjutit guld och funderar över vilken pistol man ska köpa

Toppa på bra pistoler i 22 lr

Pardini är sjukt bra

3 gillningar

Det borde finnas någon tidigare tråd i precis samma ämne med bra svar.
Sök igenom de trådarna så borde du få bra förslag och funderingar.

/Peppe

1 gillning

Pardini 22= guld hela tiden om du “pekar rätt”

2 gillningar

Försök prova olika via kamrater i klubben, det viktigaste är att det känns bra när du håller vapnet och avfyrar. Samtliga kända märken med anatomisk kolv skjuter förmodligen bättre än de flesta skyttar!

2 gillningar

Jag säger ett märke någon annan säger ett annat, en tredje ett till osv…

Det är som du säkert vet helt individuellt. Det som skiljer är ju främst vilka utbud det finns i tillbehörsväg, kolvvinklar, funktioner (ställbarhet på t.ex kolvvinkel/avtryckaren vinkel och position/ställbarhet på riktmedel (siktskåra/korn osv)) och reservdelstillgänglighet bland annat.

Min första jag köpte var en ny AW93:a som sköt väldigt bra med allt jag matade den, förutom amerikansk dynga. Sköt den mindre och mindre allt eftersom andra grenar lockade och tillslut så såldes den och ersattes av en GSP 22 med växelsats i 32. Just där är AW93:an dålig, eller Feinwerkbau kanske snarare. Det finns ingen .32:a med samma utformning som AW93:an så det går enkelt att överföra skyttet. Pardini t.ex har ju växelsatser, precis som Walther och några fler.
Eftersom jag fortfarande skjuter lite i vapengrupp C och B passade en begagnad GSP med växelsats mig utmärkt.

Som fler sagt tidigare här, prova allt du kan få tag i. Lyssna på folk och ta mycket av det med lite salt också, vapnen är individer och bara för den ena sköter/missköter sig så behöver inte nästa göra det. Vet många AW93:or som folk klagat på, precis som Morini/Pardini/Benelli/MG/osv…

Finns de som skjuter i topp på SM och landsdelsmästerskap med betydligt sämre grejor än en Pardini…

1 gillning

Massor med bra inlägg här ovan och fyller väl på lite i samma stil. Om du funderar på en ny pistol i det övre prisskiktet så är det snarare din egen skjutstil, gren och plånbok avgör mer än hur “bra” en pistol är. Tittar du på nytt i lägre prisklasser så är det klart att det går att använda även dessa för exempelvis precision, men då börjar kompromisser dyka upp som att riktmedel eller avtryck inte går att ställa in eller att det är tungt och grötigt i förhållande till de dyrare. Sådant går ibland att byta, mot att det kostar mer. Ibland springer då priserna iväg.

Alla vapen har sina egenheter, för och nackdelar. Några av de aspekter som finns att tänka på har jag skrivit här i en blogpost. Testa allt du kan komma över, fråga skyttar. Unkown lyfter upp en bra poäng med att lyssna på folk och även ta mycket med en nypa salt. Erfarenheter kan komma såväl från dåligt underhåll men också komma från gamla vapen som haft något problem som åtgärdats i senare modeller.

1 gillning

Tack för hjälpen det är ju en djungel där ute :grinning:

Min unique skjuter oxå guld om jag pekar rätt, min gamla Benelli gjorde oxå det. Och min S&W revolver gör ju faktiskt oxå det.

Jag menar bara att man behöver inte köpa ett vapen för 25k för att skjuta guld

2 gillningar

En fråga som bör besvaras först: Hur stor är budgeten?

Nästa fråga är: Vilka grenar tänker du skjuta?

När det kommer till “toppskiktet” av pistoler, är det mer egna preferenser som pekar mot vilken pistol du bör köpa.

Mvh
Johan B

1 gillning

Som skytt bör man nog fokusera mindre på fabrikat och gå mer på känsla och vad som känns rätt för en själv.

När jag började med skyttet 2019 så fick jag möjlighet att prova en rad olika fabrikat i olika kalibrar som ägdes av andra föreningsmedlemmar och fick då en uppfattning av de olika fabrikatens egenheter som gör de unika. Jag lärde mig också rätt snabbt rörande vad mina egna önskemål och preferenser skulle vara för ett vapen och jämförde dessa med vad de olika fabrikaten kunde erbjuda.

Fick initialt skjuta mycket Hämmerli X-esse vilka inte alls föll mig i smaken då kolvvinkeln var på tok för flack (tappade kornet) och avtryckaren hade mycket vandring innan smällen kom vilket är mer av ett DA-trycke i min värld. Fick även möjligheten att skjuta med en äldre High Standard (den med 1911 greppet) och den föll mig betydligt bättre i smaken då kolvvinkeln var inom rätt spektrum och avtryckaren klickade väldigt rent och omgående som ett SA-trycke ska göra (min preferens är mer åt SA hållet).

När det kom till att skaffa ett eget vapen så föll det i mitt fall för Pardini SP .22 då jag gillade ergonomin, balansen, vikten, trycket samt rekylen. Jag har hittills skjutit väldigt bra inom fält och vissa sportskyttegrenar men har ännu inte riktigt än blivit kompis med Pardinin i precision (där jag tränat oerhört mycket med en S&W m617 och skjuter rent generellt bättre med revolver i precision).

Som anekdot så sköt jag brons i föreningsmästerskapet med High Standarden innan jag fick min pardini (begagnad) så även pistoler i 1500 kronors klassen kan leverera om den passar dig som person. Min Pardini kostade en bit över 10 000 kronor och en ny går loss på runt 27 tusen om jag inte missminner mig.

Så mitt tips summa summarum är att prova allt du kommer över och träna mycket så att du lär dig vilka karaktärsdrag du önskar finna i ett vapen. Ska du skjuta många olika grenar och inte har planer eller budget för att införskaffa fler än ett vapen tids nog så bör du skjuta olika grenar för att se vilket vapen som är bäst all-around så att säga.

Lycka till.

Hälsningar
/Charlie.

4 gillningar

Nix Hat testat två ggr att ta en skogslämmel med en sten och träffat två ggr, med dödlig utgång men företräder inte det som ett vinnande koncept.
En Benelli eller va fan som helst kan funka kan vara väl så bra om “lavetten” är stadig men kan säga att en ex Pardini eller Feinwerkbau är för mig helt underbara vapen.
Men det är bara så att du måste testa vad som känns bra för dig.
DET MÅSTE kännas “rätt” i handen

2 gillningar

Jag har en gammal Unique som skjuter stabilt och har hög kvalitet. Lyckades få den dränkt i en översvämning i källaren med påföljande lite rostskador men med lite olja och puts så sköt den lika bra igen. Priserna är låga.

2 gillningar

Unique Är fina vapen om man hittar rätt, men de är verkligen i ett stort spektra. Från pank till greve.
Men du måste testa flera olika så att du vet vad som känns bra för dig!

Det var inte illa :grinning:

Det ligger en high standard 104 på blocket nu för 2900kr såg jag.

Vad har du för budget?

Generellt: Köp inget bara för att det är billigt!

Kika på vilka pistoler som de duktiga skyttarna har och försök prova dessa.

High Standard är en extremt omodern pistol!

Ska du kika på “prisvärda” pistoler som ändå kan prestera vettigt är det nog Unique och GSP i första hand.

Mvh
Johan B

1 gillning

Instämmer i hyllningskören med att inte köpa något för billigt. “Buy it nice or buy it twice”…
Med tanke på hela processen med licens kan det ju vara värt att lägga så mycket budgeten tillåter istället för att köpa någon billig pistol och komma på att man skulle vilja ha något finare ett halvår senare.

1 gillning

Köp en så bra 22a som du har råd med. Välj gärna en begagnad från ”toppskiktet” före nytt och billigt. En bra 22a kommer hänga med dig länge i skyttekarriären.

Se till att modellen fortfarande är aktuell så det är enkelt att få tag på reservdelar. En liten trasig fjäder får inte stå ivägen mellan dig och ett mästerskap. Utöver att välja en aktuell modell. Tog jag reda vilka pistoler som är vanliga i klubben och bland dom som jag tävlar med. Då är det enkelt att få ta del av både kunskap och reservdelar när du är i nöd.

I min klubb är AW93, SP22 och SSP dom vanligaste .22orna så efter att ha testat samtliga valde jag den modell som passade mig bäst.

3 gillningar

Jag sköt mina guld med Ruger mk2 och Unique men det slutade med att jag skaffade en Browning Buckmark efter att fått prova klubbkamraters.

Sköt sjuktbra första serierna direkt och den satt bra i handen, så jag blev såld.

1 gillning