Har 22:a men vill börja med fripistol - och köpa en egen. Hur gå tillväga?

Jag har en 22:a och tycker att det är superkul att skjuta både fält och precision. Men har även börjat bli sugen på att kunna skjuta fripistol på vår 50-metersbana.

Om jag vill kunna skaffa en egen fripistol, och kunna åka till klubben och skjuta precis som idag, men med en enskottare, vad är det som krävs av mig mer specifikt?

Jag har naturligtvis klarat mina “vanliga” guldserier eftersom att jag innehar en 22:a. Är det fler fordringar som ska skjutas? Vilka krav ytterligare, i sådana fall?

Och hur är det med föreningsintyg och vad krävs för att föreningen ska styrka mitt behov?

Ber om ursäkt att jag låter lite luddig. Men ni förstår säkert hur jag tänker.

Tack på förhand!

Bedriver din förening fripistolskytte? Det är väl det som krävs. Isåfall är det akyttespirtförbundet som gäller med deras skyttekort osv.

1 gillning

Jo, vi har även fripistolskytte hos oss.

Jag vill mest veta vad som krävs mer specifikt för att jag ska kunna söka vapenlicens för att ha en egen fripistol. Och att då kunna träna på egen hand, precis som jag gör idag med min 22:a - och med min luftpistol.

Jag har ett skyttekort med samtliga bokstäver på nedersta raden. Så det teoretiska är väl klart. Jag tänker mer om jag ska prestera några nya fordringar för att min förening ska kunna skriva ett föreningsintyg.

Vad krävs för att jag ska få ett föreningsintyg för en fripistol?

Om din klubb bedriver skytte i aktuell disciplin och du uppfyller kraven för medlemskap är det bara att de utfärdar ett föreningsintyg där de styrker ditt behov.
Lycka till-

Isåfall är det akyttespirtförbundet som gäller med deras skyttekort osv. > Citat

va? är det inte samma skyttekort? på mitt, låt vara ganska gamla kort, står båda förbunden. är det olika krav tom?

Det är olika kort, och lite skillnad i krav, men skyttesportförbundet kan tillgodoräkna det praktiska om man redan har pistolskyttekortet.

Det bästa är om du frågar styrelsen i din förening antar jag, men det ska inte vara några bekymmer som du beskriver det.

Praktislt dick ör det bökigt om det inte finns teäningstillfällen. Om alla andra kör på precision kan du visserlifen skaffa 25 m feipistoltavlor, men det är aningen stressigt att hinna med när du skjuter fripistol.

Jo, precis. Det är så det är fick jag reda på nu ikväll från vår ordförande som jag fick på tråden av en ren tillfällighet.

Så svaret är att de gärna skriver ett föreningsintyg när som helst. Men, att jag behöver träna en del med redan etablerade fripistolskyttar i vår klubb mest för att få grepp om de detaljspecifika rutinerna kring våra digitala måltavlor på 50-metersbanan. Uppstart och nedstängning, plus lite annat för att kunna använda och träna på banorna med fripistolen.

Sedan behöver jag bifoga både tränings- och tävlingsprotokoll på min 22:a, vilket inte är några problem lite senare i vår. Alltså när jag fått tävla lite mer med min befintliga 22:a.

I dagsläget har jag endast en enda kruttävling bakom mig. Och då strulade tyvärr utdragaren på mitt vapen, i grenen sportpistol, vilket gjorde att ett par serier gick helt åt fanders.

Precisionsserierna gick finfint. Duellserierna åt fanders, eftersom att jag inte kunde få iväg flera skott under kort tidsrymd.

Men jag kommer naturligtvis att delta i fler tävlingar nu under våren och framåt, med ny utdragare som redan är monterad. Och då kommer jag högst sannolikt att kunna köpa mig en egen fripistol under våren, vilket vore himla kul.

Tack för svaret!

Som jag svarade Cuz ovanför. Styrelsen skriver gärna ett föreningsintyg när jag fått lite mer kött på benen.

Men det krävs inga fler fordringar att skjuta. Eller några mer prestationer, mer än att tävla lite mer med min 22:a och att träna med våra fripistolskyttar.

Vi har ett ganska aktivt gäng som använder 50-metersbanorna hos oss. Många korthållsskyttar, både stående och liggande. Plus några aktiva fripistolskyttar.

Så min tanke är att sammanstråla med dem, och ta det därifrån. Lyssna, titta och iaktta hur allt går till rent praktiskt.

Jag ser verkligen fram emot att få börja kliva in även i fripistolskyttets värld framöver.

Tack alla för era svar och synpunkter! Mycket uppskattat. :slight_smile: