Grabbens första luftpistol

Hej!
Min grabb 12 år har gått lite på luftpistolsskytte (där han har fått låna) men nu vill han äga en själv.
Det är det enda han önskar sig i julklapp!
Tittar på nya och det blir för dyrt helt enkelt.
Har fått tips på att, istället för att skaffa en soft air gun, satsa på tävlingspistol såsom: Feinwerkbau m65 och Feinwerkbau 80.
Finns det någon som kan ge nåt tips?

Mvh
Ison

Ska han skjuta seriöst luftpistolskytte så är en soft-air-gun att kasta pengarna i sjön!

En begagnad LP65 eller LP80 är bra pistoler om han bara kan hantera storleken och fjäderspända laddningen. Rent mekaniskt/tekniskt skjuter de lika bra som en modern luftpistol men är mer svårskjutna än de moderna med lägre vikt, bättre balans och bättre ergonomi…

LP65/80 användes av vinnare i OS och VM på sin tid.

Med lite tur kan du hitta en LP65 för kanske 2000kr och uppåt, lite beroende på skick och kanske “tillfälle”. De pengarna får du troligen tillbaka den dagen du ska sälja den om du tar hand om den.

Mvh
Johan B

Hej
Har en pardini k12 Absorber inköpt ny 2020 hos bgk två rink kolvar small och pump medföljer
Pris 15000kr
Mvh
Fredrik



Satsa på en Feinwerkbau m65.
Har en själv och den fungerar perfekt för det den ska göra.
Omställningsbar för rekyl/ej rekyl.
Prisbild ca. 1500-2000 ev. billigare.
Kvalité, billig i drift, finns reservdelar. (säljer inte min).
Finns säkert likvärdiga i andra märken.

Jag tycker att Artemis cp1 är en skaplig pistol för en tusenlapp.

Det är absolut ingen tävlingpistol, men man kan ha kul med en sån och lära sig grunderna.

Feinwerkbau 65 och 80 är kanske ett bättre val men lite dyrare och svårare att få tag på.

Vad är han van vid?
Har själv en Feinwerkbau 90 (som inte är till salu) och den är trevlig men tung, runt 1350g

Annars ligger det ute 2 Feinwerkbau 65 på Auctionet (Limhamn och Ängelholm), en slutar ikväll…

Lite tråkig kolv på dessa kan jag tycka men det går ju alltid att byta, men kostar.

Kan en pcp Pistol som heter Snowpeak vara ett alternativ , en ny pistol för ca 6000:- men ser ut som en kopia av Steyr lp10 som kostar ca 22000: - , skjuter han med en förening så har dom säkert en kompressor för att fylla lufttuberna , eljest så tillkommer en handpump för ca ???:- , kolla på en Snowpeak eller om du låter sonen göra det så är du nog 6000:- fattigare😊

Nja, skulle å det bestämdaste avråda från en sådan kinesisk skräp-pistol!

Dess lufttuber är inte datumstämplade och det gör att du inte får skjuta med den i organiserad verksamhet…och föreningen lär vägra att fylla tuberna om de har koll på vad de sysslar med!

Dessutom är kvaliteten mer än skakig.

Var en i klubben som köpte en sådan utan att ha rådfrågat först och han ångrade sig rätt rejält! :frowning:

Vilken budget har du?
Grundtipset är alltid att köpa så dyr pistol du har råd med.
Därmed inte sagt att man ska sprina och köpa första bästa och dyraste inom budget, utan leta upp en bra pistol inom budgeten som du inte betalar överpris för.

Att köpa billigt skit kommer bara att vara rent slöseri med pengar och det kommer bara bli problem skjutmässigt som gör att intresset svalnar pga. uteblivna resultat - lägg hellre pengarna på en bra begagnad pistol som du dessutom får tillbaka merparten av pengarna för när den ska säljas.

“Lägsta” budgetnivån är i mina ögon en LP65/80 för 2-2500 kr. Då får du förvisso en äldre pistol som har sina svagheter i jämförelse med modernare prylar men som ändå är bra och går att skjuta seriöst med.
Finns inte de pengarna/ambitionen, är det bättre att han fortsätter låna pistol av föreningen vid träningen.

Mvh
Johan B