Görs egna kolvsidor i trä

Jag har tänkt att ge mig på att göra egna kolvsidor i trä till min cz shadow 2, planen är att kopiera befintliga aluminium sidor i den delen som ligger mot pistolen, sen slipa till något eget mönster, diamant eller lasra in ett monogram.

Är det nån som försökt sig på att göra egna sidor till sin pistol och har någon erfarenhet dom vill dela med sig av?

Hittils har jag bara sågat ut konturen, nu tänkte jag börja dremla och mejsla.

Jo, det har jag :smiley: Vad du än gör, borra inte skruvhålen för djupa.
Min passade perfekt när jag monterade dom första gången och allt var frid och fröjd.
Efter ca 1 år eller 1,5 år så började dom att glappa på pistolen och dom gick inte att dra mer. :rage:

Nu är det en 1911 som jag har gjort grepp till men det skiljer ingenting att göra till CZ.

1 gillning

Jag frihandade dom helt, men blev inte nöjd, Passformen blev inte hundra, så när jag skruvade fast som så var dom inte helt stumma, det lilla spelrum som fanns gjorde att dom gnisslade lite, så skickade på mina palmswell, som ändå är bäst :stuck_out_tongue:

Jo, jag har gjort några stycken. Några tips:

När du passar in bitarna, slipa/ta bort lite i taget och kontrollera ofta. Du kan ta bort mer material, svårare att få tillbaka. (Man kan ju iofs göra en enklare “bäddning” men risken är stor att man ha problem att få bort greppet sen.) Sota stommen om du kan, tryck dit bitarna och ta bort dom. Sotet visar sen du var du ska ta bort material. Man kan även använda någon fet färg (kladdkrita och liknande), kol eller liknande beroende på material.

Ska du nätskära (jag antar att det är vad du menar med diamant) så krävs det speciella verktyg om det ska se vettigt ut. Dom små set med filar som säljs är enbart för upprensning av gammal nätskärning och ska jag vara ärlig gör dom knappt det jobbet bra. Jag skulle förslå stippling (som du kan göra med dremeln) i stället. Betydligt enklare att få till. Vill du köpa verktyg för nätskärning, så kör på, jag ser gärna att så många som möjligt provar/lär sig, men var beredd på att öva en del innan du blir nöjd.

Varje modell är unik, en del (t.ex. 1911) kan man få till med enkla medel då sidorna är helt plana, andra kan det underlätta med någon sorts fräs för en riktigt tajt passning. Säger sig väl självt egentligen, det jag försöker förmedla är bara att vissa modeller passar sig bättre för de första försöken.

Vassa verktyg! Man får inte några snygga ytor med dåligt vässade eller hackiga stämjärn. Ska man dessutom göra små justeringar i trä är det hopplöst med slöa verktyg som bara glider över ytan.

Borra eventuella hål först, gärna genom bägge bitarna samtidigt och men en bra pelarborr. Kontrollera att hålen passar mot skruvhålen i stommen. Sen drar du ihop halvorna med lämplig skruv och slipar formen på bägge samtidigt. Då ser båda sidor likadana ut sen :wink:

Material: Trä är billigt och tillgängligt, Torr valnöt drar kanske iväg lite, men det finns att köpa. Vill man sen höja nivån lite kan man kolla handlare som säljer material till folk som gör knivar. Där finns det hur mycket roligt som helst att prova med från exotiska träbitar, till G10, elfenbensimitation och laminerade färgglada syntetmaterial.

Ben/horn och en del plaster kan sedan lämpa sig för utsmyckning i form av scrimshaw och liknande.

Kort och gott kan du göra hur mycket eller hur lite du vill. Kör på och lycka till!

Petar in en bild på ett av mina första försök nedan:

(Materialet nedan är elfenbensimitation, men arbetsgången är väldigt snarlik ändå.)