Jag har legat ganska länge och pendlat runt 46–47, ibland nära 48 när det känns bra, men aldrig riktigt fått till det där sista steget. Jag har alltid tänkt att det handlade om teknik, avfyrning eller bara dagsform.
En “bra dag” för mig har kanske varit att få in något enstaka guld under ett pass, men det har varit ganska ojämnt. Men när jag började kolla lite mer systematiskt på mina träffbilder över flera pass så såg jag något jag inte riktigt hade tänkt på tidigare:
Jag låg konsekvent lite “fel” – inte mycket, men tillräckligt.
Typ ~15–25 mm åt höger i snitt, även när det kändes som bra serier. Det blev extra tydligt när man inte bara tittar på en tavla, utan flera pass ihop.
Istället för att försöka “kompensera” i skjutningen så testade jag att justera siktet baserat på det snittet. Samtidigt började jag fokusera mer medvetet på avtrycket – inte bara “trycka av”, utan verkligen jobba med ett jämnt och kontrollerat tryck.
Jag har använt ett verktyg jag bygger själv för att kunna titta på flera tavlor tillsammans över tid – mest för att man annars lätt går på känslan från enstaka serier, istället för vad som faktiskt händer över tid. Och det visade sig ganska snabbt att min bild inte riktigt stämde med verkligheten.
Efter det kändes det som att allt blev lite enklare – och ganska kort därefter kom min första 49:a. Den dagen stack faktiskt ut också – jag fick 4 guldserier av 12, vilket är betydligt bättre än vad jag brukar ligga på. Det var inte så att allt plötsligt blev perfekt, men det kändes mer som att jag faktiskt jobbade åt rätt håll istället för att gissa.
Är det fler som kollat på sina träffbilder på det sättet över tid? Och isåfall hur?