Förvirrad angående .32S&W Long WC

Ni som laddar .32S&W Long WC, hur mäter/doserar ni krutet med dom små mängderna?

Vihtavuoris laddstege är dessutom lite förvirrande för en nybörjare.
Länk 1 (.32 S&W Long Wad Cut) ger väldigt olika krutmängder mot länk 2 (.32 S.&W. Long med LWC)
Den första länken anger 1,4-1,9 medan andra länkens stege går mellan 1,1-1,2. Är inte komponenterna identiska?

1 gillning

Mekanisk våg. Lee funkar, men Dillon och övriga är bättre och lite lättare att förstå. Vill du vara säker på den sista decimalen så väger du 10 i taget ( eller fler ) och dividerar.
Krutdoseraren, alla funkar tillräckligt bra med 310 krut. I en Dillon bör du ha xs krutsliden.
De allra flesta jag har pratat med har 1,4 grains, om de använder vv310, bakom en 98-100 grains wc-kula.
De av Lapuas fabriksladdningar som jag har dissekerat, ur lite olika batcher, ligger på lite drygt 1,5. Själv har jag 1,39.

1 gillning

1,5gr R1 eller N310 med 98-100gr HBWC-kula, ger en laddning som i princip kopierar Normas och Vihtavouris fabriksladdade patroner i krutmängd och kulhastighet (har mätt i kronograf!) - som båda anses vara de bästa på marknaden precisionsmässigt.

Man kan gå ner till 1,4gr för lite mjukare rekyl, men kolla hur det påverkar precisionen - det kan slå lite olika i olika vapen.

Mvh
Johan B

Då jag laddar .32 WC så använder jag mig av krutmängder på 1,2 till 1,4 grain.
Jag laddar dom i en dillon 650 och det är nästan inget som går upp eller ner i krutmängden.
Jag använder mig av den minsta sliden.
Jag använder mig av H&N 100 grain WC då jag laddar.

Jag laddar också med Dillon XL650 men använder mig av Small-sliden (inte XS som en del föredrar vid så små laddningar). Jag har givit sidokanterna i själva “kolven” i sliden en liten slipning/polering (“bryta de skarpa kanterna” så den går in lite längre mot bottenläget i sliden.

Givorna är väldigt jämna med den sliden och de krutsorter jag använder (Norma R1 och VV N310) - är svårt att ens se någon skillnad mellan olika patroners krutgivor när jag kontrollväger på en Dillon balansvåg…

Mvh
Johan B

Intressant! Men jag fattar inte…
Är det denna del du har slipat/polerat? I dom “gröna” hörnen?

Ja!

Man kan fasa av dem lite - då går sliden längre in i “konade delen” av sliden.
Med den fasning jag har gjort ger sliden ca. 1,4gr R1 som lägst - dvs. när den är i botten.

Mvh
Johan B

Tack! Om det funkar så slipper jag köpa en xtra-small slide för .32 laddning.

…kanske ska tillägga att jag bara kör med den sliden till just .32S&W long då jag har kompletta “quick change” (färdiginstallerade verktyg och krutmått på verktygshuvud) till varje kaliber jag laddar - så om “operationen” påverkar jämnheten i givorna vid större laddningar än runt 1,4-1,7gr (har provat den senare som en "snabb/maxladdning i fält/milsnabb men den ger rätt märkbart högre rekyl) eller med andra krut, ska jag låta var osagt!

Mvh
Johan B

Om jag vore som dig så skulle jag köpa xtra-small slide.
När du provar laddningar så kan du landa 1,1 grain och kanske på 1,5 grain.

Jag kör 1,2grain Ba10 bakom en 100gr WC.

Skjuter tätt som ett grodanu…, ja ni fattar.
Men somsagt man måste ha koll på krutmåttet.
Jag kör en fast krutslid till den i en gammal apparajt.