Förvara pistoler/revolvrar mer platseffektivt (pistol rack)

Funderar på att köpa eller bygga en pistol rack för att förvara pistoler och revolvrar mer platseffektivt än att bara låta dem ligga ner på en hylla i vapenskåpet.

Vilka varianter finns att välja mellan som är färdiga och vad har ni för erfarenheter av dem? Eller ska man bygga en egen utifrån ens egna behov, har ni några tips på ritningar/filmer i så fall på en lämplig variant?

De jag känner till är dem från norlyx, esafe och hyskore, någon som har erfarenhet av dessa och har åsikter om dem, finns det fler tillverkare utöver dessa som går få tag på hyfsat enkelt?

Jag har funderat lite i samma banor men gillar inte alls de där lösningarna som finns. Dels är vissa av dem orimligt dyra i förhållande till vad man får dels gillar jag inte upplägget med att pipan ska sticka ut genom nått uttag och vapnet i övrigt ska balanseras på kolven.

Jag kommer sannolikt att testa en egen lösning med fack där man ställer in pistolen /revolvern så att den stödjer på underlug /motsvarande och kolvens undersida lätt tiltad framåt samtidigt som den stöds i sidled av en “vägg”. Jag får väll helt enkelt ta någon kväll längre fram när vintermörkret håller en borta från såväl skjutbana som skogen och pröva lite olika varianter.

Jag har gjort såna av en lagom bred halva av en kartong. En kniv, tejp (för att tejpa kanterna) och lite kvällspyssel i en kvart, är allt som behövs. :slight_smile:

Ja norlyx variant känns väl dyr och esafes rätt klen, Hyskore har i alla fall mellanväggar mellan respektive vapen så den känns lite mer “skyddande för vapnen” än de andra två. Så av dessa tre är det Hyskore jag främst funderar på då den är hyfsat prissatt, ska finnas en variant för sex vapen men den verkar inte brownells sälja. Sedan kan man montera ihop flera enheter och anpassa den utifrån det antal man behöver.

Alternativet är att göra en egen, då funderar jag på att bygga stommen i MDF eller liknande som man sedan klär in i skumgummi / hobbyskum så får man stadga och skyddar vapnen.

Det är också en variant men jag hade velat ha något som är mer hållbart och skyddande för vapnen med skumgummi / hobbyskum eller liknande. Bygger man i kartong misstänker jag att den inte håller så länge och den lär inte vinna något skönhetspris fast å andra sidan går ju funktion före utseende.

Håller utmärkt. Tejpen är för att stabilisera kanterna så att de inte nöts ner. Vill man tejpa dit lite skumgummi eller nåt så kan man väl göra det också. Och utseendet? Det ska stå inlåst i ett vapenskåp.

Har du en bild att dela?

Jag har byggt en liknande denna
https://manaboutracks.com/product/greystone-with-padded-storage/

Bildgooglar du pistol rack finns det massor med smarta lösningar. Både färdiga och DIY.
Jag kollade där länge innan jag bestämde mig.

Magneter kan man också använda, finns nog också som specialprodukter https://www.jakt.se/magnetiskt-vapenstöd

1 gillning

Det här använder jag själv. Gjort av en gammal ammolåda, så det är rejäl kartong som inte viker sig i första taget. Jag har gjort längre ställ för fler vapen också. Gäller bara att hitta en lagom stor kartong. Den här är ca 15cm bred. Man kan inte ha dem för tätt, det ska finnas plats för handstöd på ergonomiska kolvar och trummor på revolvrar och sånt också.
vapenstall-tomt

1 gillning

https://www.skyttetillbehor.se/vapenstall/

Prata annars med honom. Han kan göra det mesta.

Jag gjorde dom här i 3d-skrivaren.

1 gillning

vilken 3d skrivare kör du med? Och hur blev resultatet?

Det är mina på bilderna så helt okej resultat men inget för en utställning kanske.
Har en Anet A8 som blivit modifierad under tiden.

1 gillning

Jag har ett par av Hyscore-varianten för 6 vapen. De fungerar fint.

Vet du var Hyscore för 6 vapen finns att köpa här i sverige, brownells har bara den varianten för 3 vapen i sitt sortiment.

Det vet jag tyvärr inte. Jag har köpt mina på Cabela’s i USA.