Första egna pistolen: Vad ersätter jag klubbpickan med?

Hej,
Har skjutit majoriteten av mina guldfordringar med klubbens Hämmerli 280. Det är således en pistol som passar mig rent ergonomiskt men som börjar bli till åren nu när det är dags att köpa en egen.

Frågan är: Vilken är den naturliga efterträdaren till Hämmerli 280 vad gäller vikt, balans, rekylupptagning och kolvvinkel för mig som glad amatör?

Har själv inte testat än, men Walther GSP 500 ligger nära till hands.
Och hur är det t.ex. med Pardini SP22?
Någon som gått från Hämmerli 280 till någon annan modell där steget inte känts alltför stort?

Mvh

Pardini SP22 är en fantastisk picka. Men jag hade det tufft ett bra tag när jag gick från Walther GSPs raka kolvvinkel till Pardinis kraftigt lutande.
Vikten kan man reglera ganska mycket med avtagbara vikter.

1 gillning

Hade en 280 första åren och bytte till en Feinwerkbau aw93 då det var halvsvårt med reservdelar.
Den har dessutom rekyldämpare och ställbar bredd på siktskåran. Har en bra balans i vapnet.
Gillar vinkeln på aw93 kolv, liknar den 280 har, har även provat pardini och morini men gillade inte vinkeln på deras kolvar. Vill ha en rakare kolv då jag vill ha liknande vinkel som på mina 9mm, samt att jag fick tennisarmbåge av pardinis kolv.
Känner flera som haft strul med trycket i sina Walters…

2 gillningar

Finns det rakare kolvar till Pardini eller sabbar man hela balansen i vapnet då?

AW93 har jag också bra erfarenhet av. Borde kanske smalna av sökandet till de med rakare kolv.

Dom lösningar på rakare kolvar som jag har sett har varit hemmabyggen eller egna modifieringar. Jag har inte sett färdiga lösningar med rak(are) kolvvinkel.

1 gillning

Har också hört folk prata om rak kolv till både morini och pardini, men inte sett någon.

Skulle vara intressant att testa de då de är byggda för att skjuta snabbgrenar med och då använda just starkt lutande kolv.

1 gillning

Har haft min aw93 i närmare 10 år nu och den var begagnad då jag köpte den. De är slitvargar som fungerar bra.
Så länge den inte är misshandlad brukar de fungera bra om du köper en begagnad.
Sedan kan du köpa ett servicepack till den med alla fjädrar slagstift utdragare och andra slitdetaljer för några hundralappar så behöver du inte fundera på skicket på dessa.

Den har fungerat med nästan all ammo, går riktigt fint med sk.
Enda gången jag hade problem var med en löjligt kletig ammo jag provade för en massa år sedan.

En fråga från sidan. Du har helt förkastat en 280? De är jämförelsevis väldigt prisvärda om du kollar upp att du kan få tag på extra rekylfjäder, utdragare och slagstift så är det egentligen inget annat som går sönder på de.

Jag gick vidare efter 5 år med en 280 stå jag ville ha ställbart siktskåra. Men det var något jag kände ett behov av efter lång tid. Rekuldämpare har du bara nytta av om du skjuter extrema snabbgrenar. Trycket i 280 är riktigt fint och du kan balansera upp den otroligt bra genom att välja ingen vikt plastvikt eller järnvikt på tre positioner. Finns även en rekyldämpare till den om du letar.

1 gillning

Det finns rakare kolv till Pardini från Rink.
Vet dock inte om den upplevs lika rak som Walther eller H 280.
Men Pardini är ett fantastiskt vapen och reservdelar finns. Se bara till att vapnet inte är äldre än 20år.
Trevlig helg.

1 gillning

Ja, tyvärr går den bort. Vill gärna ha något nytt som ska funka i många år utan att behöva tänka på tillgång till reservdelar, service och support.

Tack för svar. @tml @MAO @jordskott :slight_smile:
Har provat lite ytterligare och valet föll på en AW93 som några föreslog. Tror det kommer bli bra.

Grattis!

Om du gillar 280 kommer aw93 passa dig.
Liknande i grepp och balans.
Fint trycke och bra riktmedel.

Testa ammo i din innan du köper stötte mängder men min funkar bäst med sk pistol match spezial, när jag jagar innetior. Dvs skjuter precision. De sitter nästan i varandra.

Men vanlig cci och s&b duger fint för fält och liknande som inte kräver innetia. De håller 10 utan problem. Och kostar hälften.

1 gillning