Förnya femåringar - när/hur?

Eftersom risken är att femåringarna finns kvar när det är dags att förnya licenserna undrar jag i hur god tid man ska ta tag i det? Tar det lika lång tid att förnya licens som när man söker ny licens? Och ska man ha föreningsintyg och allt klart? Hur funkar processen?

Jag ansökte om förnyelse hos polisen (Stockholm) 3 månader innan den gick ut. Betalade och fick ett diarienummer.
Meddelade klubben att de skulle skicka föreningsintyg direkt till myndigheten och ange diariet.
Fick förnyelsen ca. 1 månad innan den gamla gick ut.

1 gillning

Ansökan måste vara registrerad hos polisen 4 veckor innan licenstiden går ut. Har du flera licenser som går ut i närtid så kan det vara vettigt att söka om samtliga samtidigt, då får du bara en kostnad.

En förnyelse ansöka är samma rutin som att söka för ett nytt vapen så räkna med samma handläggningstid.

1 gillning

Är bara ansökan inskickad 4 veckor innan licenserna går ut, så har du gjort det du ska göra.
Men gå på polisens hemsida, förnyelse licens. Fyll i all info.

Begär sen ut ett intyg från din klub. I min klub ger man dom bara diarienummer du fick från polisen.

Få inbetalningskort, betala och sen vänta.

Om det tar mer än 4v att söka (dvs licensen blir “ogiltig”) ska inte spela nån roll om du bara sökt minst 4v innan. Men för din egen skull - vänta inte in i det sista. Tips är att förnya flera vapen samtidigt, så får du mindre datum att hålla koll på i det längre loppet.

att hoppas på att femåringen försvinner närmsta åren är nog bara önsketänkande. Får väl se vad utredningen säger i april eller när den skulle vara kvar. Men med allt gängvåld så vet jag inte hur det kommer gå rent politiskt.

1 gillning