Flytta Nor-Lyx HL1000

Fått hem mitt vapenskåp och ska flytta det några meter från fraktpallen det står på intill en vägg.

Har läst att man kan ta av dörren för att underlätta - är det bara att lyfta av dörren från gångjärnen som vilken dörr som helst?

Tänkte isf snoka upp några remmar eller nåt för att underlätta hanteringen.

Tips?

Säckkärra (Pirra).
Brukar fungera med att lyfta av dörren med en sån.

Pirra är nog bra för att flytta hela skåpet, men dörren sägs väga 75 kg och ska ju guidas tillbaka på gångjärnen.

Jag brukar lägga en brädbit på golvet och ställa ett koben på brädan mot dörrens underkant och bända till. Se bara till att dörren är tillräckligt öppen, det sitter bockade plåtar på insidan som kommer att hindra ett lyft om dörren är öppen i fel vinkel.

Ska du bara flytta skåpet några meter finns det dock ingen anledning att lyfta av dörren, det går bra att endera vicka skåpet fram och tillbaka nät man flyttar eller ställa det på en trasmatta och dra hela klabbet.

Ja, det kanske är enklare. 150 kg förvisso. Och ska ju ned från lastpallen det kom på.

Ingen fara, tippa skåpet lite åt sidan så du vrider det samtidigt som det balanserar på ett hörn. Det räcker med att få upp bottenplattan ett par cm för att kunna vrida runt det och då är det varesig jättetungt eller någon risk för att det tippar. Sedan motstående hörn osv…

OK, får ta hjälp av grabben så provar vi.

Om du är rädd om lacken på skåpet så lägg en regel på golvet och en använd en bräda som en vippbräda på regeln för att lyfta av dörren.
Då hjälper hävstångskraften dig och du kan gunga lite på dörren samtidigt så kommer dörren glida av gångjärnen fint.
Inga problem att flytta ditt skåp utan dörr med en säckkärra bara du tar det försiktigt så du i klämmer dig.
Mina skåp väger 300kg 450kg och 600kg och dessa flyttar jag själv bara man undviker trappor.
Så numera känner jag inte att ett 150kg skåp ens är tungt… :))

Jag tror inte det behöver sägas men man räknar ju kallt med en after move report :wink:

Naturligtvis! Ska ta mig an detta i helgen tillsammans med grabben och en stor, stark och brytsäker kamrat.

En säckkärra från Hörby Bruk funkar kanon.
Jag kör runt på +200kg bergvärmepumar ensam med denna.
Så ett vapenskåp utan dörr väger lätt.

Ett knep för dig är att ha lagomt med luft i däcken.
Är däcken för hårda rullar dom lätt på släta golv men det är tungt att köra över trösklar.
Har du lägre tryck i däcken så blir en tröskel bara som en seg grej och kärran bara “flyter” över tröskeln.
Bättre med långsamt och lite trögt flyt hela tiden än att det hoppar och skakar.

Dra ett spännband runt skåpet och kärran så skåpet inte ramlar av.

Oj oj va stort det blev 150 kg inget problem ska du bara flytta några meter så är det bara att ta i (Det är i man måste ta) många bra förslag är redan lagda men är det på ett parkettgolv den skall flyttas så är det ju en annan sak men är det ex i en källare eller annat mindre ömtåligt golv så är det bara att ta i.
Mitt 200kg skåp tog jag utan problem ensam, kan lova att de extra kilona är mycket mer. så en 150kg fixar du lätt.

Frugan har numera mitt HL1000 skåp.
Det väger 151kg med dörren som förmodligen väger runt 50kg.
Jag hängde av dörren och dammsög parketten och ställde skåpet på en trasmatta med en mjuk handduk underst. Gick fint att dra den över parketten.
Det blir ju bara 43gram per cm².

Det tog ett tag, men nu är skåpet på plats.

Lånade en ”trappklättrare” av en kompis och som ni sagt här i tråden var det inga problem när jag lyfte av dörren.

Nu ligger .22:an i tryggt förvar och väntar på sin 9mm-kompis som är på väg.

1 gillning