Får jaktvapen förvaras på en annan adress än folkbokföringsadressen? - Ja! HFD Domstolen

Finns på forumet men bra att ha på egen tråd då det är mycket läsning:

HFD:

I målet hade två personer ansökt hos Polismyndigheten om att få förvara sina vapen på en annan adress än folkbokföringsadressen. Högsta förvaltningsdomstolen fann att kravet på uppsikt inte gäller i fråga om sådan förvaring som sker i ett säkerhetsskåp, och konstaterade därefter att det inte finns något krav i vapenlagstiftningen på att en vapeninnehavare måste förvara sina vapen på en viss adress.

Det krävs därför inte heller något särskilt tillstånd för att få förvara vapen på någon annan adress än folkbokföringsadressen.

Domstolen fann vidare att de bestämmelser som ger Polismyndigheten rätt att under vissa förutsättningar förena ett vapentillstånd med villkor om bl.a. förvaring inte innebär att enskilda har en möjlighet att ansöka om att få ett villkor om förvaring på en viss adress. En sådan ansökan ska därför avvisas. Högsta förvaltningsdomstolen avslog mot denna bakgrund Polismyndighetens överklagande.

Från advokaten:

Idag kom en viktig dom från Högsta förvaltningsdomstolen i ett mål där jag företrätt två vapenägare som ville förvara sina vapen på sitt lantställe, men som fått nej av Polismyndigheten.

HFD slår nu fast två väldigt viktiga saker:

För det första finns det inget krav på att vapen ska förvaras på folkbokföringsadressen. Det här är något Polismyndigheten hävdat i många år, trots att det saknats stöd i lagen. Många vapenägare har därför fått sitt innehav ifrågasatt helt i onödan. Den frågan är nu utredd en gång för alla.

För det andra klargör domstolen att uppsiktskravet inte gäller när vapen är placerade i ett godkänt vapenskåp. Polisen har försökt hävda motsatsen, vilket i praktiken skulle innebära att man aldrig kan lämna sitt vapenskåp. HFD säger nu tydligt att den tolkningen är fel.

Kort sammanfattat:

– vapen får förvaras på annan adress än folkbokföringen

– vapenskåp kräver inte ständig uppsikt

– Polismyndigheten har tolkat lagen fel

Bifogar domen för den som vill läsa mer!

VIa facebook inlägg och Linkedin: /Ludvig Olsson, Severin Advokater

1 gillning

En seger för vapenägarna.

Men om Tidö driver igenom nya vapendirektivet efter det förslag som kom nyligen, så kommer det bli sämre igen. Så ännu en till grej i utredningen som blir en försämring.

Ja, men kanske …

Domen får betydelse (citat från en av artiklarna)

Ludvig Olsson (advokat) menar att domen får betydelse framåt.

– Även om den kommande vapenlagstiftningen tycks öppna för fortsatt förvaring på annan adress än folkbokföringsadressen – möjligen med någon form av anmälningsplikt – ligger det mesta fast när det gäller själva uppsikts- och förvaringsreglerna. Det innebär att HFD:s klargöranden sannolikt kommer att få stor praktisk betydelse även vid tillämpningen av den nya lagstiftningen.

Så jag skulle kunna förvara mitt korthållsgevär på min skytteklubb, i vår vapenkassun som jag har full tillgång till? Vore gott att ibland kunna låta geväret vara kvar på klubben och slippa släpa hem det efter varje skyttepass.

Och om ja: Måste jag då i förväg berätta för polismyndigheten var mitt gevär förvaras (på klubben), utöver i mitt eget vapenskåp i min bostad? Och från och med när gäller den här nya - bättre - tolkningen?

Inte helt hundra men det borde gå att lösa med en “lånelicens” annars.
Har hört om skyttar som fått förvara lånevapen från handlare i föreningens kassun, kan vara annat som gäller där…

Jag misstänkter att PM kommer strula om man gör avsteg från triaden: Hemmet, fritidsbostaden och “släkting”. …även om domen tillsynes stödjer det.

Dessutom kan andra problem uppstå, t.ex. med försäkring och annat ansvar när vapen befinners sig på annan plats… :-o

Fast då behöver jag nog skriva en ny lånelicens varannan vecka, när vårsäsongen drar igång igen. Det vore så praktiskt att kunna låta mitt gevär vara kvar på klubben då det är där i huvudsak jag använder det just nu.

Ska höra med banchefen och se om det finns någon lätt och smidig lösning på frågan.

@Fritz

Jag misstänkter att PM kommer strula om man gör avsteg från triaden: Hemmet, fritidsbostaden och “släkting”. …även om domen tillsynes stödjer det.

Dessutom kan andra problem uppstå, t.ex. med försäkring och annat ansvar när vapen befinners sig på annan plats… :-o

Så är det naturligtvis. Jag ska absolut höra mig för och se om det finns möjlighet att kunna lämna kvar geväret, utan risk för några sura karameller juridiskt.

Tack båda för era svar.

1 gillning

enligt polisens hemsida:

Låneintyg

I samband med lån av vapen ska ett låneintyg upprättas av den som lånar ut vapnet och överlämnas till den som lånar vapnet. Intyget ska inte skickas till polisen utan endast medföras av den som lånar vapnet.

Låneintyget ska upprättas på en kopia av vapentillståndet om du som enskild privatperson ska låna ut ett vapen. På kopian ska uppgift om låntagarens namn, personnummer och hemvist samt om tid och ändamål för utlåningen antecknas.

För andra, t.ex. skytteföreningar, finns inget krav på att intyget måste upprättas på en kopia av ett vapentillstånd. Låneintyget ska dock innehålla uppgift om låntagarens namn, personnummer och hemvist samt skjutvapnets fabrikat, modell, kaliber och tillverkningsnummer.

Lån inom familjen

Vid lån mellan familjemedlemmar gäller inte kraven om låneintyg. Istället kan vapnets tillståndsbevis användas. I övrigt gäller samma regler för lån av vapen.

• Det finns ingen separat maxgräns i lagen för hur länge ett låneintyg får vara giltigt, förutom vad som kan anges praktiskt i intyget och vad som kan vara rimligt utifrån ändamålet med utlåningen (t.ex. jaktperioden).
  • I praktiken anges alltså giltighetstiden direkt i intyget — det är den period du som långivare och låntagare kommer överens om och som skrivs in i dokumentet. Riksdagen

Oj, där ser man.

Men det gäller inte endast vid lån inom familjen? Att det då inte finns någon separat maxgräns just i sådana fall?

Jag har för mig att det tidigare enbart var två veckor åt gången som var tillåtet med lånelicenser.

Om det idag inte finns någon maxgräns i tid, vore det en riktigt positiv nyhet. Då innebär det att jag inte behöver släpa hem geväret mellan träningarna, om jag ändå ska skjuta strax därpå igen på klubben.

Okej. Senaste nytt från min klubb och vår banchef.

Enligt honom är det endast tillåtet att förvara egna vapen i föreningens vapenkassun under tävlingar. Han tog som exempel en två- eller tredagarstävling där oftast inresta tävlingsdeltagare vill kunna förvara sina vapen och slippa att ta med dem ute på stan eller förvara dem på hotellet. Och då kan vi förvara dem inlåsta hos oss, helt enligt reglerna.

Men att därifrån kunna låta sitt gevär vara kvar i vapenkassunen under kanske flera månader, är tydligen inte okej enligt nuvarande regler.

Jag antar att han är uppdaterad och påläst om vad som gäller. Han bad dock att få reservera sig emot eventuellt ändrade regler. Men som han förstått det, är det endast tillåtet under högst begränsade tidsintervall och omständigheter.

1 gillning

Rubriken anger jaktvapen, men vad jag kan se finns det inget vare sig i domen eller vapenlagen som anger att detta endast gäller specifikt jaktvapen.

Även målskyttevapen får alltså förvaras i vapenskåp på annan adress än folkbokföringsadressen.

Jo, så tolkar jag det också. Men jag vill samtidigt inte ha minsta eget tvivel över vad som gäller. Varken för egen del, eller för vår klubbs räkning. Jag får höra med polisens juridiska avdelning efter nyårshelgen, så får jag förhoppningsvis ett klartecken över vad som gäller. Tack för ditt inlägg.