Erfarenheter av Walther LP500?

Jag är rejält sugen på en Walther LP500 med mekanisk avtryckare. Kanske en LP500 M Expert. Har skjutit massor med en LP400 och är mycket nöjd med känslan, finishen och inställningsmöjligheterna. Men funderar nu på att uppgradera och satsa på LP500 istället.

Vad finns att säga?

Vad är det du saknar i LP400 som du förväntas få ut av LP500? Flera topprankade i Sverige tävlar med LP500 och den är grym. Min spontana känsla när jag kört med den är att balansen känns fin och att rekylen något snällare än LP400.

Damir Mikec tog OS-guld med en “gammal” LP300 och en av Sveriges högst rankade damer sköt årsbästa 2025 med en Hämmerli AP20 med universalkolv. Jag har lärt mig att det är klokare att slipa på teknikerna än verktygen.

Jag saknar ingenting i LP400, men jag har eventuellt möjlighet att uppgradera till en LP500. Jag är mer nyfiken på vad mer en LP500 kan ge skytten mer tekniskt, oavsett egen teknik och avfyrningskontroll.

Jag tänker mer på inställningar, balans, mindre rekyl och sådana bitar. Att slipa på den egna tekniken är ett ständigt pågående arbete.

Men eftersom att skyttet är så kul och givande, är det ibland kul med lite extravagans och ett nyare luftvapen. Det är många timmars träning och nötning av teknik som nu förtjänar en uppgradering.

Vore intressant att mer i detalj höra vad du och andra skyttar har för erfarenheter av just LP500:an.

Och om ekonomin tillåter så varför tveka…
:+1:

1 gillning
1 gillning

Ekonomin tillåter egentligen inte den här uppgraderingen. Men det blev tillfälle just nu, och då känns det helrätt att skaffa en senare generation då jag är helnöjd med LP400:an. Ville mest få lite input kring ett nästintill fattat beslut att köpa mig en LP500.

@Tml

Jo, den artikeln har jag läst in och ut sedan julhelgen. Massor med intressant och bra info där. Och säkert huvudanledningen att jag högst sannolikt kommer att satsa på en sådan själv. Jag har försökt att hitta bra information på YouTube också. Men det är tyvärr ett ganska begränsat videomaterial där.

Tack för länken!

Hade en LP400 förut och skyttar som blev sponsrad med en LP400 forsatte att tävla med sina LP300.
Så jag skulle inte tveka en sekund att uppgradera till en LP500 som verkar vara riktigt bra.
Walther har suverän service på tävlingar nere i Europa.

1 gillning

Jag har också hört och förstår att Walther har en mycket hög servicegrad. Det kan jag skriva under på själv, genom mina kontakter med Walther här i Sverige, och då med Karl Olsson som alltid är mycket hjälpsam i både stora och små frågor relaterat Walthers produktserie genom sitt företag Karl Olsson Shooting Sports.

Nu har jag tagit stort intryck av vad alla säger här och i övrigt, så jag har nu en LP500-E Expert på ingång och har den förhoppningsvis i min egen hand inom en-två veckor. Ska bli mycket spännande att få uppleva den här luftpistolen i mitt eget skytte framöver.