Då har jag äntligen fått skjuta med min nya LP500:a och är mer än nöjd på alla plan. En helt annan balans, mindre och numera helt obefintlig rekyl, skönare utformning på laddlucka, bättre möjligheter att anpassa kolvläge, bättre möjlighet att ställa in siktet (höj- och sänkbart siktblad) optimalt.
Och, inte minst. Ett riktigt snyggt vapen. Definitivt inte viktigt för prestandan, men väl för helhetsupplevelsen - kalla mig gärna ytlig. Men det är riktigt kul att även kunna uppskatta designen och kvalitetskänslan, utöver de mycket goda skjutegenskaperna.
Jag fick hem pistolen igår och åkte bort till klubben efter några timmars laddning av batteriet och inläsning av instruktionsboken. Direkt, efter de första skotten, kände jag att den här modellen är helrätt på alla plan. Jag har enbart mycket goda erfarenheter av min tidigare LP400. Men LP500 är flera steg upp för min del.
Jag hade den stora turen att få väldigt bra betalt för min gamla LP400 med en nästan utgången tub, samtidigt som jag fick möjlighet att köpa den här med två lufttuber som räcker i drygt 7 år framåt, plus att jag fick modellen med elektronisk avtryckare, samtidigt som jag även fick med en mekanisk avtryckare om jag vill eller behöver skifta dem.
Den mest påtagliga skillnaden mellan LP400 och LP500 är att rekylen i den senare är så gott som obefintlig. Något som gör att varje avfyrning - för min del - blir mycket stabil och konstant. Jag kan varmt rekommendera LP500 till den som är minsta nyfiken på ett riktigt fint luftvapen. Är mycket tacksam och glad åt att jag valde rätt modell.
Jag återkommer säkert längre fram när jag fått bekanta mig ännu mer med min nya LP500. Tack alla som kommit med goda råd och bra input genom era inlägg och PM. Mycket uppskattat.