Erfarenheter av Walther LP500?

Jag är rejält sugen på en Walther LP500 med mekanisk avtryckare. Kanske en LP500 M Expert. Har skjutit massor med en LP400 och är mycket nöjd med känslan, finishen och inställningsmöjligheterna. Men funderar nu på att uppgradera och satsa på LP500 istället.

Vad finns att säga?

Vad är det du saknar i LP400 som du förväntas få ut av LP500? Flera topprankade i Sverige tävlar med LP500 och den är grym. Min spontana känsla när jag kört med den är att balansen känns fin och att rekylen något snällare än LP400.

Damir Mikec tog OS-guld med en “gammal” LP300 och en av Sveriges högst rankade damer sköt årsbästa 2025 med en Hämmerli AP20 med universalkolv. Jag har lärt mig att det är klokare att slipa på teknikerna än verktygen.

Jag saknar ingenting i LP400, men jag har eventuellt möjlighet att uppgradera till en LP500. Jag är mer nyfiken på vad mer en LP500 kan ge skytten mer tekniskt, oavsett egen teknik och avfyrningskontroll.

Jag tänker mer på inställningar, balans, mindre rekyl och sådana bitar. Att slipa på den egna tekniken är ett ständigt pågående arbete.

Men eftersom att skyttet är så kul och givande, är det ibland kul med lite extravagans och ett nyare luftvapen. Det är många timmars träning och nötning av teknik som nu förtjänar en uppgradering.

Vore intressant att mer i detalj höra vad du och andra skyttar har för erfarenheter av just LP500:an.

Och om ekonomin tillåter så varför tveka…
:+1:

1 gillning
1 gillning

Ekonomin tillåter egentligen inte den här uppgraderingen. Men det blev tillfälle just nu, och då känns det helrätt att skaffa en senare generation då jag är helnöjd med LP400:an. Ville mest få lite input kring ett nästintill fattat beslut att köpa mig en LP500.

@Tml

Jo, den artikeln har jag läst in och ut sedan julhelgen. Massor med intressant och bra info där. Och säkert huvudanledningen att jag högst sannolikt kommer att satsa på en sådan själv. Jag har försökt att hitta bra information på YouTube också. Men det är tyvärr ett ganska begränsat videomaterial där.

Tack för länken!

Hade en LP400 förut och skyttar som blev sponsrad med en LP400 forsatte att tävla med sina LP300.
Så jag skulle inte tveka en sekund att uppgradera till en LP500 som verkar vara riktigt bra.
Walther har suverän service på tävlingar nere i Europa.

1 gillning

Jag har också hört och förstår att Walther har en mycket hög servicegrad. Det kan jag skriva under på själv, genom mina kontakter med Walther här i Sverige, och då med Karl Olsson som alltid är mycket hjälpsam i både stora och små frågor relaterat Walthers produktserie genom sitt företag Karl Olsson Shooting Sports.

Nu har jag tagit stort intryck av vad alla säger här och i övrigt, så jag har nu en LP500-E Expert på ingång och har den förhoppningsvis i min egen hand inom en-två veckor. Ska bli mycket spännande att få uppleva den här luftpistolen i mitt eget skytte framöver.

Jag har skjutit med en LP500 ett bra tag nu och trivs jättebra med den. Den har alla justeringsalternativ som alla andra toppmärken har. Mycket av skjutresultatet sitter ju som vanligt i vad skytter tycker passar och är du nöjd med LP400 är det nog inget som är fel med LP500.

Jag “bytte” från Steyr, men det var mest för att servicen var mycket bättre från Karl Olsson Shootingsports än vad det var från Staffans Vapen. Kalle var extremt behjälplig och svarade på alla mina konsiga frågor eftersom jag passade på att få min custom-made av Wahlter nere i Tyskland.

Det enda som jag vet skyttar störs sig på är kolven och justeringen av den och hur man tar bort kolven (om man skulle behöva). Jag tror dock att det grundar sig i att man inte läst manualen och lossat fel skruv beroende på vad man vill göra. En skruv för montering och en för justering. Många tar fel och tar justerskruven för demontering och då kan jag förstå att man blir frustrerad.
Det andra som jag märkt är att den kan vara lite svår att få genom utrustningskontrollen (avtryckarvikt) om den legat i en kall bil innan. Men det löser man med lite handvärme (eller inte ligga på 501g!!).

Har du möjlighet så kör!
Är det dessutom den på bilden är det ju lite extra fint med den där kolfiberkomposittuben också. Den fanns på de första modellerna och tillverkas inte längre. Går att skicka till Wahlter i Tyskland för att få 10 år till användning.

1 gillning

Riktigt intressant läsning. Uppskattat att du går in på kolvinfästningen och vilken skruv som gäller, så att det inte blir ett onödigt skruvande och injusteringar. Och att man ska vara vaksam över avtryckarvikten är lite känslig vid kyla.

Jag är mycket nöjd med min tidigare LP400 och vägde mellan att skaffa en ny tub eller att försöka byta upp mig. Jag har enbart hört gott om LP500, men hittills aldrig hållit i en själv. Även mina erfarenheter av Karl Olsson är enbart mycket goda och det är en stor faktor att fortsätta med Walther.

Har skjutit en hel del med både Steyr, Feinwerbau och Morini, och har absolut ingenting negativt att säga om dem. Men för min del är det skönast känsla i Walther och jag känner att det är “mitt” märke. Därför är det extra kul att nu kunna börja skjuta med en alldeles egen LP500. Får förhoppningsvis hem den nästa helg.

Det blir en svart Walther LP500-E Expert med 5D-kolv och två aluminiumtuber. Hade ju varit trevligt med en kolfibertub, men jag är mer än nöjd med det som nu blir. Jag lär uppdatera den här tråden när jag fått skjuta lite och bekanta mig med min nya LP500:a, så kan fler ta del av våra erfarenheter vid ett eventuellt intresse att själv satsa på en.

Tack för ditt inlägg. Mycket uppskattat.

Då har jag äntligen fått skjuta med min nya LP500:a och är mer än nöjd på alla plan. En helt annan balans, mindre och numera helt obefintlig rekyl, skönare utformning på laddlucka, bättre möjligheter att anpassa kolvläge, bättre möjlighet att ställa in siktet (höj- och sänkbart siktblad) optimalt.

Och, inte minst. Ett riktigt snyggt vapen. Definitivt inte viktigt för prestandan, men väl för helhetsupplevelsen - kalla mig gärna ytlig. Men det är riktigt kul att även kunna uppskatta designen och kvalitetskänslan, utöver de mycket goda skjutegenskaperna.

Jag fick hem pistolen igår och åkte bort till klubben efter några timmars laddning av batteriet och inläsning av instruktionsboken. Direkt, efter de första skotten, kände jag att den här modellen är helrätt på alla plan. Jag har enbart mycket goda erfarenheter av min tidigare LP400. Men LP500 är flera steg upp för min del.

Jag hade den stora turen att få väldigt bra betalt för min gamla LP400 med en nästan utgången tub, samtidigt som jag fick möjlighet att köpa den här med två lufttuber som räcker i drygt 7 år framåt, plus att jag fick modellen med elektronisk avtryckare, samtidigt som jag även fick med en mekanisk avtryckare om jag vill eller behöver skifta dem.

Den mest påtagliga skillnaden mellan LP400 och LP500 är att rekylen i den senare är så gott som obefintlig. Något som gör att varje avfyrning - för min del - blir mycket stabil och konstant. Jag kan varmt rekommendera LP500 till den som är minsta nyfiken på ett riktigt fint luftvapen. Är mycket tacksam och glad åt att jag valde rätt modell.

Jag återkommer säkert längre fram när jag fått bekanta mig ännu mer med min nya LP500. Tack alla som kommit med goda råd och bra input genom era inlägg och PM. Mycket uppskattat.

1 gillning