Eldavbrott med CCI .22lr?

hej,
har nyss bytt slagstift på min gamla hämmerli då den klickade lite väl mycket. samtidigt köpte jag en massa ny CCI ammunition och nu klickar den typ var 5e skott, vilket är mycket mer än tidigare (då med annan ammo). enligt en klubbkompis så har CCI blivit mer opålitlig med äldre vapen. är detta något som folk noterat här också? jag körde 10 serier med RWS istället och inte ett enda avbrott, så det kanske ligger något i det? vad är det i så fall som skiljer, legeringen i hylsorna?

CCI från vissa fabriker är lite längre än övrig .22 ammo.
Det kan skapa problem för en del pistoler. Mina Pardini av äldre modell har haft stora problem med just CCI

Alla ammo-tillverkare lyckas med att ibland producera ett dåligt parti ammo.
Ju dyrare ammo, desto mer ovanligt är det.

Jag vet att det periodvis varit stora problem med CCI Standard och vissa partier - allt från mängder av klick, till ojämna laddningar (t om. rena “pysare” ibland).

Vet en förening som köpte in en större mängd av den ammon för några år sedan för att ha som “klubbammo” och de hade jätteproblem med dem,oavsett i vilka vapen de sköts.

Andra partier kan funka hur bra som helst funktionsmässigt och även skjuta väldigt tätt precisionsmässigt… billig ammo är lite av ett lotteri! :roll_eyes:

Fungerar ammon i andra vapen?

Sedan bör du tänka på att inte sällan kan det bli strul när man byter ammo i vapnet - det kan behövas en ask eller så innan ny ammo fungerar som den ska.
Jag misstänker att det kan bero på dels krutslagg i patronläget som hamnar där hylsan slutar (olika patrontillverkare kan ha lite olika hylslängder) och att smörjmedlet på kulan kan påverka (“inbakat” i patronläge och pipa genom skjutningen) då olika tillverkare kan ha allt från “paraffin-liknande” smörja till mjukt olje-/vax-/fett-liknande smörjmedel och allt däremellan.

Jag har märkt att både funktion och precision kan vara “skakig” de första serierna i tävlingspistolen när man byter ammo-sort, särskilt om man byter från paraffin-smord kula till “vax/fettsmord” dito och vice versa.

Mvh
Johan B

Det kan ibland lösas med att man knackar de fyllda magget. Så patronerna hamnar längst bak i magget med tändytan

skjuter med cci i min unique 69 u aldrig haft ett eldavbrott dock en pyspunka då kulan inte räckte fram till tavlan (på en tävling☹)

Jag märkte att klubbens inköpta CCI gav oväntat många eldavbrott i en äldre hämmerli sp20 så bytte till bla SK, Gecco m.fl. och har fungerat fint sedan dess.

Vi har klippt upp klickade patroner CCI i de nyare ljusblå förpackningarna. De klickade saknar oftast tändsats helt, dvs mycket dålig kvalitetskontroll. Vi har bitvis haft problem med samtliga vapen - inte så konstigt om det saknas tändsats.

Har nu skjutit 2 askar med vardera S&B respektive Hornady, båda budgetammo. Sen ett par askar finare RSW. Både långsamt och snabbskytte.
Inte ett klick, jämfört med 3-5 klick för varje ask CCI (ja den nyare ljusare blå färgen).
Funderar på om man ska ta med dom tillbaka till Jaktia.

Låter som en dålig batch, så retur är nog inte fel.

Nån som har ett batchnr på dom som klickar?

Jag har fått förklarat för mig av BGK Skytteservice att CCI flyttat produktionen från USA till Mexiko och därefter har det blivit mycket sämre kvalitet. Det gäller de ljusblå askarna. Vet inte huruvida det stämmer eller inte men det kan ju ligga något i det. Uttjänt maskinpark flyttas till Mexiko och produktionskostnaderna går ner, tyvärr även kvaliten.