CCI standard är några tiondels mm. längre än de flesta andra .22lr-patroner, vilket kan ställa till det när det är tighta toleranser (som i tävlingspistoler).
Sedan är det tyvärr så att billig ammo som CCI standard är ojämn i kvaliteten - vissa partier är jättebra både funktionsmässigt och precisionsmässigt, medan andra partier kan vara ojämna inom/mellan partierna och ha dålig/ojämn funktion och/eller precision.
Jag hade en del matningsproblem på min Morini CM22:a för några år sedan men efter en del klurande och justerande, visade det sig vara “patronhissen”/“patronföraren” i magasinen som var lite feljusterad i vinkel (har de gamla magasinen med metall-patronföraren som går att ändra vinkel på i fram- och bakkant.
Efter att jag justerade vinkeln på denna del i magasinen har jag inte haft ett enda matningsfel…
Så kolla över magasinen, de brukar i de allra flesta fall vara orsak till eldavbrott i form av dålig matning.
Även fjädrarna i magasinen bör du fundera över - de mattas med tiden och ska fungera i harmoni med rekylfjädern i mekanismen!
Mvh
Johan B