En sak man bör vara medveten om med 22LR pistoler och ammuntion är att dom tillverkas med olika mått.
En del går efter CIP (USA) och andra efter SAAMI (europa)
Ammo som säljs i USA är ofta efter CIP-mått och det gör att kulorna är liiite större. Pistoler efter CIP-mått klarar av denna ammo helt utan problem. Medans SAAMI pistoler inte gillar CIP-ammo.
Därför är det bäst att köpa europeisk ammuntion till vissa pistoler, ta tex AW93 som jag har själv. Den totalvägrar med “cip”-ammo som CCI, Federal osv. Ett skott på 10 eller oftare fastnar vid utdragning eller matning.
RWS kör med strikt SAAMI specifikation. RWS tillverkar ammo åt Norma. Så dessa kan fungera bra.
Själv är det bara SK pistol Match som jag litar på vid tävling. Samma sak för min kompis med en Benelli. Norma Tac22 går också bra. Men CCI kommer garanterat göra att du står där med armen upp på tävlingen…
Vissa bulk-ammo sorter byter ju tillverkare lite närsom, så där får man vara försiktig när man byter batcher då det kan plötsligt komma ammo från en annan fabrik som gör patronerna någon tusendels tum större.
Detta med CIP o SAAMI är alltid ett problem, dock så överlapar standarderna varandra men en min-SAAMI kammare kan ju få problem med CIP-max ammo… allt inom skytte handlar om tolleranser.