Eldavbrott CCI .22 lr

Jag har vid 2 övningstillfällen i rad med min SSP råkat ut för att blykulan på ny patron viker sig mot patronläget vid omladdning, ny patron fastnar således.

Fenomenet upprepar sig även efter rengöring.

Det är något jag aldrig råkat ut för tidigare och jag har märkt att blykulan verkar vara “torrare” och inte lika insmord som CCI brukar vara.

Har någon mer upplevt samma problem?

Detta verkar vara mycket vanligt på de nyare cci tyvärr! Jag har hört det rätt ofta på tävlingar och vissa har sålt allt de hade och köpt annat.

CCI standard är några tiondels mm. längre än de flesta andra .22lr-patroner, vilket kan ställa till det när det är tighta toleranser (som i tävlingspistoler).

Sedan är det tyvärr så att billig ammo som CCI standard är ojämn i kvaliteten - vissa partier är jättebra både funktionsmässigt och precisionsmässigt, medan andra partier kan vara ojämna inom/mellan partierna och ha dålig/ojämn funktion och/eller precision.

Jag hade en del matningsproblem på min Morini CM22:a för några år sedan men efter en del klurande och justerande, visade det sig vara “patronhissen”/“patronföraren” i magasinen som var lite feljusterad i vinkel (har de gamla magasinen med metall-patronföraren som går att ändra vinkel på i fram- och bakkant.
Efter att jag justerade vinkeln på denna del i magasinen har jag inte haft ett enda matningsfel…

Så kolla över magasinen, de brukar i de allra flesta fall vara orsak till eldavbrott i form av dålig matning.

Även fjädrarna i magasinen bör du fundera över - de mattas med tiden och ska fungera i harmoni med rekylfjädern i mekanismen!

Mvh
Johan B

Hej. Fick muntlig återkoppling som gav samma besked, känns lagom bra till SM.

Tack för mailet :+1:.

Mvh LundaWille.

Tack för återkopplingen.

Som jag känner nu så har jag ingen lust att börja fixa med magasinen såhär nära inpå SM.

Mvh // LundaWille

Det kanske räcker med att du rengör dom.

Min SSP trivs inte med CCI, matningsfel som du beskriver. Magtech LRN standard och SK pistol match special fungerar bra. Annat har jag inte provat.

En sak man bör vara medveten om med 22LR pistoler och ammuntion är att dom tillverkas med olika mått.
En del går efter CIP (USA) och andra efter SAAMI (europa)

Ammo som säljs i USA är ofta efter CIP-mått och det gör att kulorna är liiite större. Pistoler efter CIP-mått klarar av denna ammo helt utan problem. Medans SAAMI pistoler inte gillar CIP-ammo.

Därför är det bäst att köpa europeisk ammuntion till vissa pistoler, ta tex AW93 som jag har själv. Den totalvägrar med “cip”-ammo som CCI, Federal osv. Ett skott på 10 eller oftare fastnar vid utdragning eller matning.

RWS kör med strikt SAAMI specifikation. RWS tillverkar ammo åt Norma. Så dessa kan fungera bra.

Själv är det bara SK pistol Match som jag litar på vid tävling. Samma sak för min kompis med en Benelli. Norma Tac22 går också bra. Men CCI kommer garanterat göra att du står där med armen upp på tävlingen…

Vissa bulk-ammo sorter byter ju tillverkare lite närsom, så där får man vara försiktig när man byter batcher då det kan plötsligt komma ammo från en annan fabrik som gör patronerna någon tusendels tum större.

Detta med CIP o SAAMI är alltid ett problem, dock så överlapar standarderna varandra men en min-SAAMI kammare kan ju få problem med CIP-max ammo… allt inom skytte handlar om tolleranser.

1 gillning