Dödsbos vapen. Hur gör jag?

Hej. Jag vet inte om jag skriver i rätt avdelning nu och ber om ursäkt ifall det är fel

Min bror gick bort i oktober förra året och lämnade efter sig bland annat en Ruger Security Six från 1981
Han hade licens förstås och var medlem i en klubb där han bodde.
Jag som är en av två arvingar måste försöka avyttra denna revolver snarast. Det vore synd att skrota ett så fint vapen tycker jag.
Kan någon tipsa om hur jag gör? Det är väl inte bara att annonsera ut den heller. Även om den inte förvaras i mitt hem utan i min brors hus i ett vapenskåp.
Vet någon vad värdet skulle kunna vara?

MVH Werner

“Enligt polisens hemsida”
Dödsboet har möjlighet att överlåta vapnen, till exempel sälja eller ge bort dem till en privatperson eller en vapenhandlare, alternativt lämna vapnen till polisen för skrotning.

Överlåtelse och skrotning får ske när som helst inom ett år från dödsfallet.

Den som vill överta ett vapen från dödsboet måste ansöka om tillstånd att få ha vapnet inom ett år från dödsfallet.

För att överlåta vapnet till en vapenhandlare krävs ingen ansökan men vapnet måste överlämnas till vapenhandlaren inom samma tid.

Värdet verkar vara runt 3000:- beroende på skick.

Mvh Hasse

Tack för svar. Och väldigt snabbt med :slight_smile: Kan jag lägga ut en annons på det här? Med bild. Jag har ju ingen aning om nåt i såna här frågor. Vapenhandlare finns i Karlstad, men intresset verkade litet. I Nora finns det en till, men där får jag inget svar.

Du kan kolla med Walter Borg AB och Mauritz Widfors AB dom lägger ut på auktion

Ja du kan lägga ut annons här i vapen säljes kategorin.

Du har 1år på dig från dödsfallet tills en licensansökan lämats in till polisen, sen är det lugnt även om polisen tar flera månader på sig att behandla ärendet.

Auktion är det lite snålt med tid för misstänker jag iom ni har fram tills Oktober på er.

2 gillningar

Beklagar sorgen
Har du kollat om någon lokal skytteförening vill köpa den som “klubbvapen”? Alternativt någon i din bortgångne brors klubb? Föreningen kan ju fråga sina medlemmar.
Då blir processen för en överlåtelse mycket enklare och säkrare.

4 gillningar

Lämnas vapnet till Walter Borg tar de över förvaltningen av det, de håller licensen som handlare och problemet är ur världen för säljaren som bara kan invänta en utbetalning när vapnet är sålt

1 gillning

Tack för alla hjälpsamma svar. Jag skall ringa Walter Borg i morgon och fråga om de kan hjälpa mig.

TACK!

Tack för svar. Jag har ingen aning om vilken förening han var medlem i just nu. Det står säkert på licensen eller nåt. Vi bodde en bit ifrån varandra. Men tack för tipset :slight_smile:

För att hitta någon klubb i din närhet så kan du gå in på SPSFs hemsida och klicka på föreningar längst upp till höger på sidan, eller följa länken.
https://www.pistolskytteforbundet.se/foreningar/
Klick på var du bor så får du veta vilka klubbar som finns i din närhet.

1 gillning