Mitt långhålls/jaktprojekt blev klart i somras. Jag har under en period byggt och förfinat en riktig svensk klassiker till att bli en riktigt fin långhållsbössa. Det är en äkta Husqvarna 1900 i kaliber 6,5x55 som fått en GRS Warg stock, en A-tec Optima 60 ljuddämpare med snabbfäste (den är så tyst att ljudsensorn på älgbanan inte reagerar utan funktionären måste starta älglöpet för hand). På stocken/chassiet har jag satt två bipodben, Leapers UTG Recon. Naturligtvis har jag monterat en picatinnyskena på lådan. Det följer med en originalstock som gör sig lite bättre på bössan om man vill smygjaga rådjur med den.
Den har alltid skjutit fint, men i våras/somras uppgraderade jag den med en helrenovering av slagstiftet som gjordes av Roos Vapen i Säffle. Jag har också Ceracotat pipa/låda och slutstycke hos SCR i Enköping. Ni som är insatta vet att dessa två vapensmeder är bland de bästa inom de här områdena.
Pipan är i fint skick och har många skott kvar att skjuta.
Jag vill egentligen inte sälja den, men då polisen tycker jag börjar få ett lite för fullt vapenskåp tvingas jag göra mig av med de vapen jag skjuter minst med.
Jag har 36st Lapua Naturalis som går att köpa separat om så önskas (de samskjuter perfekt med Norma Golden Target)
Totalt har bössan kostat mig 28805kr genom åren och min prisidé är 20000.
Vapnet är licenspliktigt.