Colt 1873 SAA 1:a eller 2:a generationen

Jag är intresserad av att köpa en Colt 1873 SAA av den första generationen med tillverkningsnummer 312000 till 357000 eller en av den andra generationen med tillverkningsnummer upp till 49000SA. Det kan också vara intressant med exemplar utanför dessa ramar men i första hand är det en revolver inom dem jag söker efter. Kaliber och piplängd är inte lika lika viktigt. Hör av dig med vad du har, bilder och prisidé!

Får man fråga vad som är speciellt med just dom tillverkningsserierna ? :grin:

Det får man. När det gäller 312 000 så är det runt 1910 och det är det året som räknas som både hängslen och svångrem när det gäller röksvagt krut. Colt garanterade att det skulle fungera från 1900 och började stämpla revolvrarna med ett “proof-mark” året efter. Trots det anser många att det först efter 1905 som det är säkert att skjuta röksvagt och en del tycker till och med att man ska vara försiktig med revolvrar tillverkade före 1910. Överdrivet eller inte så är det bäst att vara på det absolut säkra sidan! Med det sagt så backar jag inte från drömrevolvern tillverkade 1901.

När det gäller andra generationen så vill jag helst ha en från 1960-talet eller yngre (ju tidigare desto bättre). Varför? Det är min uppfattning att kvalitén på det mesta tillverkat i USA började sjunka på 1960-talet (se bara pre-64 tankarna när det gäller Winchester 94 och model 70) på grund av ökade löner och efterfrågan som i sin tur ledde till förenklingar i produktionen och sämre kvalitetskontroll.

Om allt detta stämmer eller om det bara är hysteri over there kan jag med säkerhet inte säga men man måste dra linjen någonstans och jag har valt att göra det enligt mitt inlägg.

2 gillningar

Spännande! Alltid roligt när det finns en så välgrundad och artikulerad historia, lycka till i jakten!

1 gillning

Tack G. Revolvern finns där ute, frågan är bara hur mycket jag behöver betala… :laughing:

Den som söker, han finner :muscle:t2:

1 gillning