Byta sikte på en m14/k38 revolver

Vet någon hur det ligger till med andra sikten till en m14/k38, har märkt att den börjat “hoppa över klick”. Jag har en gammal modell (1960) med bara ett fästeshål så den på sportec passar inte.

Tack på Förhand :grin:

Det man kan göra är att borra två hål till om du vill ha ett LPA (är den riktigt gammal, så får man borra tre hål). Ofta får man även byta till högre korn.

Har suttit och kikat på samma då jag väntar på licensen för en 14-2 och funderar på att uppgradera siktet. Det jag hittade när det gällde hela sikten är dessa: https://parts.bowenclassicarms.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3&products_id=45

Dessa kommer oborrade då det tydligen skillde en del från vapen till vapen gällande placeringen för hålet till bakre siktet. Dock är ju detta i USA och jag vet inte om det finns europeiska återföräljare… De ser dock väldigt schyssta ut och det finns några olika siktblad att välja på.

Jag antar att borra extra hål är något som Sportec inte kan göra. I så fall så väntar jag nog tills jag bestämt mig om jag ska lämna in den för att trimma trycket och göra nån kombo beställning. :grin:

Dem ska jag komma ihåg. :grin:

Det beror lite på var du bor. Om du bor på östkusten så är Ola Elgelöf bra att lömna till (jag tror Sportec lämnar en del dit). Bor du närmare Jönköping, så kan jag borra de hålen.

Axelm: Till S&W har de tidiga revolvrarna ett hål som sitter längre fram än de senare (1/8" om jag inte kommer ihåg fel). Efter ett tag så tillkom två hål till (LPA med flera har gjort sin hålbild efter dessa). Sitter det tre hål i stommen, så sitter de alltid på samma plats. Sitter det bara 1 hål i stommen, så beror placeringen på åldern (2 olika placeringar).

Bor i Kronoberg så är ungefär lika långt till båda för mig men jag kommer vänta lite med att åtgärda det då det fungerar perfekt till fält vilket är vad jag använder den till för tillfället :grin:

Jag vill bara att du skall veta vart du kan vända dig. Ola är jättebra och jag kommer på sikt att lägga ner/ändra inriktning på firman. Jag kommer dock att ha kvar mina maskiner ett tag, så möjligheten finns.