Butiker för att importera Pardini SP22 från Italien

Priserna på bl.a. pistoler har ökat markant den svenska marknaden och det gäller också Pardini SP22. Pardini tillverkas i Italien och det borde vara billigare att importera den därifrån. Är det någon som kan rekommendera några butiker (i Italien)?

Hej,
nja, inget jag skulle rekommendera. När du köper i svensk butik (Sportec eller BGK Skyttesevice) gäller svensk lagstiftning och garantier. Materialkostnader har gått upp i pris… inflation.
Samt, butiker behöver har förtjänst för att gå runt. Köp lokalt för att också imorgon ha en butik i Sverige, som kan hjälpa dig när/om problem uppstår längre framme.

Lycka till med SP, en fin fin 22.

2 gillningar

Begagnat så borde du hitta en SP för runt 20.000 kr. Det är vad en precisionspicka kostar idag oavsett märke. Men då behåller den säkert värdet också om du tar hand om den. Inga pengar ut, bara en allokering av tillgångar. Ibland kan det till om med bli en plusaffär. Det är så jag ekonomiskt försvarar mina inköp :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker att fler borde tänka som dig, om man ska handla från en affär kanske man ska betala någon procent mer för att stötta de lokala aktörerna, särskilt inom ett sådant nishat område som sportskytte ändå är. Jag tycker det är väldigt kul att ha en sportskyttebutik inom 30 min från där jag bor, det vill jag fortsätta att ha!

Sen handlar jag gärna begagnat också, men det tycker jag är en annan femma.

2 gillningar

Intressant tanke, det verkar onekligen vara mycket billigare i Italien:

Jag skulle personligen föreslå att du också undersöker “obetydligt begagnade” pickor. Värdet går ned 5000 så fort pickan lämnar butiken. Jag köpte en HP22/SP22 på det sättet.

Euron ligger väl ungefär på 11:40 (sen frakt) och så tillkommer ev. ID-märkning så jag tycker inte det blir så mycket billigare.
Bättre med en lokal handlare och närmare support.

Tack för kommentarerna.
Jag köper endast nya pistoler och min senaste Feinwerkbau AW 93 köpte jag i Tyskland för tre år sedan. Besparingen var 3 000 kr och det var väl värt besväret. Företaget hjälper till med exporthandlingarna för ca. 500 kr och allting löpte smidigt. Pardinin ska användas för fältskyttet.

Tack!
Jag googlade fram detta företag innan. Erbjudandet verkar dock lite för bra för att vara sant. Kanske är det begagnade sportskyttepistoler. Webbsidan är enbart på italienska och jag kommer att ta kontakt med dem för att få veta mer.

Vilka säljsidor letade du på för dessa nästan nya pistoler?

Den jag köpte kom via en handlare och dök oväntat upp via google-sökning. Det kommer säkerligen ta lite tid att hitta något som är exakt det du vill ha och nästan nytt - kanske på forumet, kanske hos Walter Borg, kanske hos en handlare, eller tips från Bosse på BGK, eller på SPSF köp och sälj, eller genom tips från klubbkamrat …