Browning Buck Mark Standard NS URX .22 Lr

Hej,

Ska skaffa första pangen och är villrådig om vilken pistol jag ska välja och jag behöver därför era råd och tips.

Jag har dock begränsat med pengar att lägga på pistolen.

Funderar på att köpa en ny Browning Buck Mark Standard eller en ny Ruger MKIV. Har skjutit med Ruger II på klubben och den tycker jag är OK, men inte mer. Har dock aldrig skjutit med en Browning Buckmark och är därför tacksam för input om denna pistol. Är den t.ex. likvärdig med Rugern? Det finns en vapenhandlare i närheten där jag bor som säljer nya Browning Buckmark för 5.900:-, vilket känns som ett bra pris.

Alternativet är att köpa en begagnad pistol. Pratade med en i klubben som var intresserad av att sälja sin Unique 69U i bra skick för 5.000:-

Hur skulle ni gjort? Köpt en ny pistol, som inte har riktigt samma kvalite som en Unique, men som kommer med garanti och bör förhoppningsvis fungera felfritt under lång tid. Eller ska jag chansa på en äldre pistol med god kvalitet, men där jag inte vet om den kommer att fungera på ett OK sätt framöver.

Hur skulle ni ha gjort? Jag är också mycket tacksam för er som har erfarenhet av Browning Buckmark pistolen.

Mvh
/Joje

Har inte skjutit med en Buckmark men största skillnaden är att den har bättre avtryck en rugern från början. Rugern går dock att uppgradera avtrycket med Volquartsen kit för under 2000:-

Tycker Rugern är snyggare än Buckmarken. En Unique är nog enklare att skjuta med eftersom den har en anatomisk kolv och bättre riktmedel. Men Rugern kan man köpa till anatomisk kolv om man är dödskär i den. Man kan lägga ner mycket pengar på Rugern och få den bättre, eller så kan man köpa något som är mer “färdig”

Köp det du vill ha som du blir nöjd med. Folk kan ge mycket råd men i slutändan så gör du som du vill. Det är ju svårt att veta man man vill med skyttet i början. Jag är inne på mitt tredje C vapen på mindre än 3 år och gillar att testa mig fram, men det är inte billigt :wink:

Tack för din input. Bra om trycket är bättre från början hos Buck Marken än hos Rugern.

Såg att en på klubben köpt anatomisk kolv och uppgraderat trycket på sin Ruger så det verkar finnas mycket tillbehör till rugern.

Vet inte hur utbudet är till Buck Marken är, men den har fingerrillor i gummi från fabrik. Det är säkert bättre än originalkolven på Rugern, men såklart inte lika bra som en anatomisk kolv. Man sparar också pengar på att inte behöva köpa uppgradering till avtrycket. Så det ekonomiska valet tycks vara Buck Marken.

Undrar just om Buck Marken skjuter lika bra som Rugern gör?

Den mekaniska precisionen hos båda vapen är är så god att du inte behöver oroa dig hur bra dem skjuter.

Det är ganska likvärdiga vapen. För mig så hade det varit mer intressant att jämföra hur de känns i handen. Att jämföra avtrycken med båda pickor framför sig. Det jag sett på detaljbilder på buckmarken är att jag upplever att finishen är finare på rugern. Tycker Buckmarken inte åldras lika fint. Hade jag köpt en Ruger så hade jag köpt Houge gummi grepp till den och dem kostar inte så mycket, sen att buckmarken har dem från början… tja inte värt många poäng för min del.

Man kan stirra sig blind på specifikationer och grubbla mycket över vad som passar en bäst, men att besöka affären och klämma och känna så brukar det inte ta många sekunder innan man säger ja eller nej till ett vapen. Som att köpa skor, antingen passar det eller så skaver skiten.

1 gillning

Helt rätt!

Det får bli ett besök hos vapenhandlaren för att klämma o känna på bägge pickorna.

Tror också att de bägge pistolerna verkar likvärdiga skjutmässigt, men jag håller med om att Ruger MKIV är lite snyggare och verkar ha lite bättre finish samt verkar var en dröm att ta isär.

Ja den enkla “take-down” på rugern är en klar fördel i jmf med buckmarken där man skruvar av två? skruvar på toppen, blir lite nojig med att man ska skruva av siktet för att få isär vapnet med. Men löp till vapenaffären och kläm, skapar det direkt “vill-ha” känslan så vet du :wink:

Undrar om inte Rugern är lättare att sälja som begagnad och har ett högre begagnatpris då den verkar vara populär och mer vanligt förekommande än Buck Marken.

Ingen som har skjutit med Buck Marken?

Har inte sett nån begagnad mark 4. Kanske några buckmarks. Men de är inte vanliga häller. Äldre mark 2 och 3 är vanligare…

Jag har en Buck Mark URX och är nöjd, de flesta på klubben har Ruger’n och jag hade gärna skaffat än, om jag inte avskydde att hålla i den :smiley:
Rugern har mer tillbehör i Sverige att köpa än Buck Marken, även om det finns också.

Jag tycker de skjuter likvärdigt, i träffbild, även om jag ibland saknar en anatomisk kolv för det nationella skyttet.

Jag har vänt på en fjäder för lättare avtryck, bytt det runda org-avtrycket mot en rak “Victory Trigger” från Tandemkross

Sen har jag köpt ett billigt rödpunktsikte från Kina :slight_smile: Bor du i krokarna nära Göteborg så kan du få provskjuta min

Tack för det fina erbjudandet om att provskjuta, bor dock över 50 mil från gtbr.

Intressant att höra att du är nöjd och att det går att ändra fjädern kostnadsfritt för lättare avtryck.

Har du haft några problem med Buckmarken eller har den funkat som den ska?

Borde väl finnas anatomisk kolv att köpa för den som vill ha en sån?

Inga större strul, hade några tillfällen där manteln lyckats klämma hylsan på vägen ut, men verkade vara ett problem tills den slitit in sig något. Använde lite teflonspray förra året och har inte varit något problem efter det

Ska förtydliga att jag har en URX Contour
http://fksport.se/sv/vapen/browning/browning-buck-mark-contour-urx-5-5-22-lr

Låter som att det är en ganska tillförlitlig pistol.

Antar att det behövs en contour för att kunna montera rödpunktsiktet och att det är det som är skillnaden mellan Contour och standardversionen, samt att contouren vägen några gram till.

Jag tror URX:en har en liten avsats för montering av sikte också.

Jag tyckte främst contouren var snyggare… Sen finns ju railen där, trist o inte sätta dit något :smiley:

Har en Buckmark, bytte avtryckare, satte på en “hook” bak på manteln för att kunna mantla lättare. Trycket är bra, greppet ok men den skjuter bra, har fått några 50-serier med den. Dock så gjöt jag en anatomisk kolv själv med lera inkl tumhylla sen härda så den passar min hand perfekt. Driftsäker, skjuter bra med Top shot. Bra till fält likväl. Prisvärd 1a pang

Tack för ditt svar. Det verkar vara en helt ok pistol.

Jag har inte sett ngn anatomisk kolv till pistolen, men det går ju att göra som du gjort.:+1:

Den halo-ringen förenklar livet mycket!

Google Photos

Nice, var den dyr och var det bara att skruva fast den.

Gjorde det stor skillnad efter att du bytt avtryckaren?

Siktet var extremt billigt bös från Hongkong runt ~300kr inkl frakt, men fungerar bra, ganska stort men roligt, och den är bara o sätta fast, superenkelt.

Jag har lite större händer så orginal avtryckaren är ganska nära kolven, så blir lite enklare för mig när den blir rak och kommer lite längre fram!

Inköpstillstånd inlämnad för en Buck Mark. Väntetid 12-20 veckor!!! Rätt märkligt att det ska ta så lång tid, men vad ska man göra?

Var Halo-ringen dyr? Är det någon som har erfarenhet av optiskt korn på Buck Marken, är det bra eller är det ingen större skillnad mot vanligt korn?

Funderar på att göra en Haggins Flipp eller vad det nu heter, man vänder på en fjäder för att få ner avtryckarvikten. Någon som gjort detta och i så fall blev det bra?

Har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha en standard, Contour eller en med Rosewood (utrustad med fiber optiskt sikte). Tyckte nog att Rosewood låg bäst i handen när jag var hos handlaren och kände på de olika modellerna, men jag är lite osäker på om det fiber optiska kornet den är utrustad med är bra?