Så har jag lärt mig ngt nytt…Jag hade min pistol till salu, blev kontaktad av en snubbe från Sölvesborg. Han skickade bild på skyttekortet & uppgav vilken klubb han tillhörde. Jag kontaktade klubben och kollade även upp honom på Mr.koll. Allt bra, inga domar osv…Han fick sitt föreningsintyg, ansökte om licens, jag lämnade in min licens som man ska till polisen…Efter 2 veckor kontaktade jag snubben för att höra om allt var ok. Då är han puts väck borta!! Mobilen avstängd, svarar inte på mail osv. Jag kontaktade polisen för att kolla att allt va ok, de svarade bara att det kan de inte svara på…Eeh? Lång historia kort: Killen har måååånga domar på sig, dock är det preskiberat. Han har alltså gjort ngt jävelskap nu och gått under jorden, jag fick tag på hans mamma som talade om att ”en tråkig händelse gjort att han är försvunnen”. Jag kommer få tillbaka min licens (hoppas jag) Polisen jag pratade med senast sa det iallafall. Pust!!
Det är nästan skrämmande att folk med brotts historik(oavsett om det är preskriberat) kan få tillgång till legal vapen.
Jag borde ju ha blivit kontaktad/underrättad av polisen kan jag tycka. Jag har ju frågat dem flera ggr utan att få veta ngt. Inte förrän jag själv fått tag på hans mamma som talade om att han ”var försvunnen” pga en ”tråkig händelse”. Då talade polisen om att han får ingen licens och att den går tillbaka till mig.
Det är bra att polisen inte ger licens men man kan undra hur föreningen utfärdar föreningsintyg, för mig en gåta.
Föreningen har inte tillgång till nåns straffregister, mig veterligen! 
Föreningen har inte tillgång till straffregister…De får ett utdrag från polisen som säger icke straffad eftersom det är preskiberat!
Slutet gott allting gott (den här gången)…
Ja, jag hoppas det… Har inte fått tillbaka licensen än…
Om du måste vänta på att hans ärende är hanterat så kommer det ta sin tid.
Men skytteklubbar kollar bara vid ansökningstillfället om man är dömd, medans polisen som hanterar licenserna kollar vid söktillfället. Så troligen har han brutit mot någon lag efter han gick med.
Sedan tror jag inte polisen ser om brott är preskiberade, varför skulle de annars kallas för preskiberade? Det finns däremot brott som aldrig preskiberas så som mord, dråp och terrordåd.
Preskription är tiden som måste gå för att man inte längre kan dömas för ett begånget brott.
Är man dömd är man det för evigt. Det ni tänker på är vandel, dvs skötsamhet ur juridisk synvinkel. Vandel är en bedömningssport och beror på vad man har gjort, när det gjordes och om det finns mönster eller trend som talar för att missbruk av tillståndet kan ske.
Han är dömd för narkotikabrott, misshandel, våldsamt motstånd, knivlagen.,och mer därtill. 2014…men när klubben fick utdraget från polisen stod det ingenting om det…så?
Beroende på vad man får i straffskalan så preskiberas det, detta fall låter som 5/10 år. Så om han nu gick med efter 2019/2024 så kommer inte skytteklubb se det. Sen vet jag inte om polis håller annan dokumentation på busar.
Om de nu är vandel de går efter så måste de ha någon form av kontinuerlig kontakt med människor. De kan vara så att om han nu fick prick i 10 år och ansökte om vapenlicens ganska tätt inpå som de skulle preskiberas så ser polisen de som att det finns risk för missbruk av tillståndet.
Ja, olika brott har olika vandelstid i belastningsregisterutdrag. Det finns dessutom olika belastningsregisterutdrag, t ex ett för eget bruk (som är det som används när man begär ut på sig själv och visar skytteklubben, men även för utdrag till arbete inom vård, skola mm.)
Och som sagt, blanda snälla inte ihop detta med preskribering, som innebär att man hållit sig undan upptäckt så länge att man inte kan dömas för brottet.
Men i det här fallet verkar ju något nytt ha hänt eftersom han inte heller är nåbar.
Normal vandel för brott av normalgraden (rattfylleri, misshandel mm) är två år när man söker vapenlicens.