Börja om igen

Hej alla!
Ny här,men har fått för mej att börja med precision/fältskytte igen efter ett lååångt uppehåll.
Slutade helt 2004 och sålde allt,(korkat jag vet…),sköt sista Fält-SM tror det var 2003 i GBG.

Och då jag enligt reglerna inte varit aktiv senaste 6 månaderna(!),får man ju “börja om”…guldserier mm. Inga problem där,lite traglande och justera in klubbvapnen så ska det nog lösa sej att få till några godkända serier.

Men det jag inte riktigt fått klart för mej är om jag efter 6 månader och godkända serier kan köpa en .22:a och även grovkalibrigt samtidigt?

Jag är ju inte en helt grön nybörjare,utan har ju “bara” haft ett uppehåll och inte varit aktiv senaste 6 månaderna,så 12 månadersregeln för grovkalibrigt gäller kanske inte här?
Har ju Pistolskyttekortet,tog det direkt när den regeln kom,tror det var sent -90 tal,så det saknas ju egentligen bara aktivitet i 6 månader och guldserierna.
Även godkänd vapenkontrollant och så,gick massa utbildningar och tävlade mycket när man var aktiv förr…

Vill ha tag när det är aktuellt med en Benelli MP90S och en S&W med 4" pipa i 38 special.typ Mod 15.
Sköt Benelli i C,Neuhausen i A och en S&W Mod 14 i R då man höll på i fältserierna,och var väl A som var fokus då.
Men sugen på att rikta in mej på revolver som grovvapen,köra bara C och R på fälttävlandet nu.

Så vore smidigt om man kan köpa bägge direkt man passerat 6 månader,men jäkligt osäker vad som gäller?

Sen bör det bli lättare att söka licens på revolver i “ren 38” än en 357 som man ska bara skjuta 38 i,verkar ha blivit besvärligare med licenserna nu…tänkte söka öppna licenser på C och R samtidigt om det skulle gå,och leta bra vapen sen.

Hej,
Jag var i samma läge som du för något drygt år sedan. Med den skillnaden att jag inte hade sålt allt, då jag länge tänkte ta upp skyttet igen. Nu dröjde det ju över 15 år i alla fall.
Dom goda nyheterna är att skyttet sitter i. Inte superbra men väl tillräckligt för att skjuta guldserier rätt så ofta, redan från början. Dom övriga nyheterna är att det kommer kräva ett halvår för aktivitet och guldserier - Inte guldmärke, för det har du ju på livstid, så det räcker om du uppfyller kraven för fortsättningsmärke/årtalsmärke.
Sen TROR jag att det där med .22a först, därefter grova vapen är krav som klubbar kan ha (och ofta har). Det är inte ngt krav från Polisens sida men dom kräver ju klubbintyg så då är du tillbaka där. Men det kan vara värt att kolla med styrelsen. Tekniskt sett ÄR det ju inte ditt första vapen, så det kan gott hända att de accepterar att du söker för två vapen på en gång. Du har ju redan guldmärket (antar jag), vilket du bör visa för styrelsen (alt ge dem numret, finns hos förbundet) och då skjuter du direkt i kl. 2. Nybörjare kan du alltså aldrig räknas som igen, inte i tävlingssammanhang iaf.

Hoppas att det ska ordna sig och att du hittar tillbaka till skytteglädjen!

1 gillning

Hejsan och tack för svaret!

Jodå,guldmärket finns med nummer på baksidan,hittade alla märken och standardmedaljer od i en pokal,när vi bytte bokhylla här hemma för ett tag sedan…då började tanken gro att man kanske skulle börja igen!

Och du har ju rätt,är ju inte mitt första vapen,har ju bara sålt av några,(alla) och ska byta till andra…med en viss väntetid emellan…haha!
Tror klubben är med på samma linje som du,har pratat med några i styrelsen som var med samtidigt som jag var “aktiv”,så dom vet ju vem jag är,tro det ska gå att få ett intyg utan bekymmer.

Är bra sugen,kanske med en annan målsättning än förrut,inte fullt fokus på att vinna tävlingar,utan skjuta för att det är KUL och komma ut på tävlingar och ha skoj.
Och lite därför jag vill ge mej på revolver,var ju mest A-vapen man fokuserade på förr,revolvern var med mer som “utfyllnad” när man ändå åkte på tävlingar…nu vill jag lära mej DA skytte så bra jag kan,var ingen hejare på det då.
Något nytt att ge sej på helt enkelt.

Men hitta tillbaka till att ha kul kommer jag helt klart,20 år har gett andra perspektiv på prestationskraven och målsättningen med skyttet… :slight_smile:

1 gillning

Skyttet sitter säkert kvar. Det kom en gäst till skjutklubben i våras. Han hade aldrig skjutit krutvapen. Han radade upp ena guldserien efter den andra. Det visade sig att han hade skjutit luftpistol organiserat i sin ungdom 20 år tidigare.

1 gillning

Jag tog ett “uppehåll” 2013 till 2014 och sålde allt jag hade. Bedömningen när jag återstartade var att jag fick vänta 6 månader för aktiviteten (Polisens bedömning), sedan var det bara att köra.
Det blev et EM-guld 2016 och ett VM-brons 2017. 2020 lade jag av igen och denna gång blir det nog ingen återstart. Jag jobbar däremot som huvudtränare för ett landslag i Asien :slight_smile: . Skytte tenderar att sitta kvar i kroppen…

1 gillning