Bennelli MP90!

Hej,Har en bekant som har problem med sin Bennelli.Första skottet i varje serie så åker inte hylsan ur/med.Oavsett om det är 5 eller 4 skott i magasinet,Utdragaren bytt.Tips!

  • prova annan ammo
  • rengör och smörj (många benelli-skyttar brukar ha en böjd bronsborste som man kör pipan med, då kan man få in den i patronläget och vrida fram och tillbaka, dvs utan stången och utan demontering)
  • Glöm inte rengöra proppen (lite olja på proppen efter rengöring smörjer patronläget)
  • En droppe olja på översta patronen i magasinet

fråga bekanten om det är .22 el .32?

Det är en 22:a

testat att bara ladda ett skott i magasinet?
funkar det så är sannolikt utdragaren inte boven, iaf inte ensam

(i övrigt som fredrik säger, håll patronläget ständigt rent - spegelblankt ska det vara - sen liiite liiite olja)

MP90 kan vara känslig för balansen mellan olika fjädrar. Rekylfjäder och magasinsfjäder kan samverka så det räcker inte alltid med att byta rekylfjäder. Är det samma problem med ett annat magasin?

Vissa pistoler har även haft problem med skador på pipans bakkant som blivit lite “tillplattad” av slutstycket.

Jag kan bara uttala mig av egen erfarenhet, men låter som utdragaren… Jag hade isär min flera gånger med samma problem och efter sista gången så la jag ner min själ och rengjorde i “facket/hålet” som utdragaren sitter i med tryckluft samt med rengöring och efter det har den gått från samma problem som du beskriver till över 1000 felfria skott med något enstaka fall av att hylsan fastnat.

Av egna erfarenheter

Jag har bytt, utdragare, utdragarfjäder, stopp pinne, slagstift, slagstift fjäder med mer

Fortsatt problem, tills jag fick tipset om att använda ett digitalt skjutmått och mäta slagstiftet.
Mitt original slagstift var 33,41mm men fick tips om att fila ner det i samma vinklar som det var till 33.05-33,15mm

Jag provade och slipa ner mitt till 33,09mm och efter det har jag inte haft några problem med att hylsan inte följer med hela vägen ut.

Länk till Vetlanda PK’s pdf som Bengt-Åke har testat sig fram till
https://docs.google.com/document/u/0/d/1YcLvQJJhkV5uM_WR_b6RTfDwYxGsN-inQQaR0MkQm34/mobilebasic

Ok,Tack för tipset! // Sjöberg

Haft exakt samma problem; slagstiftet sannolikt alternativt ett skitigt magasin.

Inuti magasinet finns en tendens att gömmas mycket rester, 15 minuters jobba att knacka ur och rengöra.

Som tidigare skribent skrivit så är det skillnad på nya och gamla slagstift pga en uppdatering som Benelli gjort. Du behöver slipa ner de nya. Jag använde slipsten för att få ner den jämnt. Funkar felfritt.

Ok,Tack skall tala om det för honom.// Sjöberg