Benelli MP90S 22LR köpes

Är ute efter en Benelli MP90S .22 som första vapen som jag har inköpstillstånd för. Tänkt mig ett ganska billigt vapen att börja med så har du en sådan som du vill bli av med smidigt så hör av dig.

Bor i Göteborg.

Nu vet inte jag om du kan lyckas med att hitta en sådan för en billig peng, gör du det så säger jag grattis. Generellt så ligger dom rätt högt i pris. Fast nu vet inte jag vad du tycker är billigt. men räkna med runt 8" eller lite till, och då är den långt ifrån bara lätt beggad. Hittar du för ner mot 5, var misstänksam… åk och provskjut… leta fel, främst hur den drar ur tomhylsa och för in ny patron. Kolla även gummibuffen som tar upp slutstyckets bakåtrörelse, kan verka som en skitsak, men den är svindyr! (eller var iaf sist jag bytte). Se gärna till att ha lite olika ammo att prova med. Min gillar inte lite svagare laddningar typ Ealy, men går hur bra som helst med RWS. Dom kan vara lite kinkiga. Det finns en anledning till att det finns något sarkastiskt uttryck i fältskyttet… Benellivinken… Har du inköpstillstånd specifikt för Benelli MP90S? Då är det inte bra om du vill ha ett billigt förstavapen, du skulle ha sökt inköpstillstånd för en 22:a rent generellt. Då kan du leta på lite olika vapen tills du hittar något i din prisklass.

Hehe nä det är sant men allt är ju relativt. Priset sätts ju såklart utifrån skick och ålder. En ny mp90s wc ligget idag på 20400kr som billigast vad jag har kunnat hitta. På walterborg auktionen gick 2st sådana för 12000kr och 11500kr. Så jag vet absolut vad en sådan pistol ligger i pris och är inte ute efter en sådan för några ynka tusenlappar. Hade jag velat ha en såpass billig pistol hade jag ju sökt på en unique 32a eller 69a.

Bra, då har du koll på prisbilden iaf.
men som sagt, även de lite nyare kan vara lite kinkiga, så provskjut innan köp!
Ett mycket gott råd.
Annars så är det en väldigt trevlig och välskjutande pistol om du hittar en som fungerar bra.

Det ska jag tänka på. Låter som du haft dåliga erfarenheter av den modellen? Verkar vara ett bra precisions vapen som många klubbar kör med för sina nybörjare. Är just den modellen jag skjutit med under året och den jag skjutit med har fungerat bra. Har dock ingen uppfattning av hur det är med byte av slitagedelar eller vanliga fel. Vad är det oftast som slits ut på Mp90S, är det främst gummibuffen och patronurdragaren?

Njae, jag skulle nog säga att jag är mestadels nöjd med min mp90s. Men jag har haft den i 25 år oxå, så jag vet hur den fungerar och med vilken ammo den fungerar. Sen har jag snappat upp lite från andra bella ägare. Kan tillägga att jag köpte inte min ny, den var beggad när jag köpte den, så den lär vara 30-40 år gammal. usch, 40 år lät gammalt!!! säg 30-35 då… hahaha
Det jag har bytt genom åren är:
gummibuffen, rekylfjäder, hylsa för rekylfjäder, slagstift. Kan nog ha bytt patronutdragaren oxå, men osäker på det.
En av varje, så nog håller dom länge.
Jag har inga större problem med min även om den är lite skitig, den ska vara duktigt nersmutsad för att börja krångla pga det. Men jag vet oxå andra som måste vara super noga med rengjörning för att den skall fungera. Å som sagt, min gillar inte fjösladdningar, den vill ha lite kraftigare ammo för att repetera bra. Vilket är viktigt om du ska skjuta fält, duell eller milsnabb tex.

“många klubbar kör med mp90s för nybörjare”
Jag säger inte att det inte är så, men jag har iaf aldrig sprungit på en klubb som har bellor som nybörjarvapen. Vilka klubbar har du varit på som har det?