Belysa måltavlor på 25 meter från skjutplatsen - bästa budgetlösning?

Vi har boostat upp vår 25-metersbana på olika sätt, och nu återstår en god belysning på våra måltavlor under årets mörkare månader. Professionell belysning kostar givetvis rejält med pengar.

Men vi tänker något som inte behöver sticka iväg jättemycket i pengar, utan kanske en fjärrljusramp som skulle kunna sitta där vi står och skjuter, och riktas 25 meter bort mot tavlorna. Det handlar om 10 stycken skjutplatser med lika många måltavlor.

Jag tänker mig en prisvärd LED-ramp för 12V, men som vi kan låta något omvandla 230V till 12V för att kunna driva armaturen på nätdrift.

Skjutplatsen och tavlorna är utomhus, så drivanordningen behöver tåla utomhusbruk - vara kapslad.

Det finns ju en hel uppsjö med extraljusarmaturer för bilar, så om någon vet mer specifikt vad som skulle kunna passa oss bäst, så vore det toppen. Jag tänker; bred eller smal ljusbild? Samt, vilken ljusstyrka?

Allra helst skulle vi vilja klara oss med en enda LED-ramp, och då gärna med en såpass bred ljusbild, att alla 10 måltavlor blir belysta.

Vi kan montera LED-rampen under taket på vår skjutplats, så att armaturen sitter skyddad från det värsta vädret.

Vad ska vi satsa på? Tack på förhand!

Sätter ni ljuset under taket på skjutpalatsen så kommer ni bli väldigt bländade efter ni har markerat och ni kommer inte se tavlorna då ni kommer att skugga dom med era kroppar.
Det enda som funkar är nån typ av konsoll som man har för att lysa upp fasadreklamskyltar med, såna lamparmaturer med en arm som sticker ut ovanför skylten.

Jo, det där har vi tänkt på. Men problemet är att polisen inte godkänner vår bana, om det sitter fästen och lamparmaturer rakt ovanför våra måltavlor.

Så vi får nog acceptera att markera från sidan, så att vi har kvar ljuset på tavlorna när vi räknar och tejpar. Att vi kommer att bli bländade på vägen tillbaka till skjutplatserna får vi också köpa.

Plus att vi inte planerar lägga alltför mycket pengar på vårt måltavleljus med tanke på att vår klubb framgent kommer att röra på sig inom några år.

Jag tänker mig att det kunde vara en vettig och prisvärd lösning att ha en armatur som ger ljus fram, men att det då blir rätt armatur.

Alltså en med hyfsat rätt färgtemperatur och en som ger en hyfsat bred ljusbild, så att våra 10 måltavlor blir illuminerade.

Jag kikade på den här som har 5700K, som liknar dagsljuset och kanske har rätt ljusbild - tillräckligt bred sådan. Vet inte om det är vettigt eller inte.

Tack för ditt svar! :slight_smile:

Varför inte belysa målområdet från bägge sidorna på 12,5m avstånd?

Komplettera med en tunn “plast” led slinga ovanför tavlorna på en enklare “portal”.

1 gillning

Bygg en blindering framför tavlorna i trä och montera belysning bakom, se min skiss.

bild

2 gillningar

Jag använder denna när det blir lite mörkt ute.

Funkar med dom flesta skruvdragar-batterier.
Plus en pannlampa när man markerar.

1 gillning

Vi fick tag i gamla ”fasadbelysningsarmaturer” som hade belyst ett vattentorn.
Dom sitter monterade på taket på skjuthallen och det funkar bra.
Man behöver ju inte stirra rakt i lyset när man har varit och markerat.
Vi testade med ledramp innan men det blev för dåligt lyse. Fast ramperna kanske har blivit bättre nu.
Tror det är 400w lampor i och vi har en sån till 5 skjutplatser.
Tänk oxå på att det behöver vara lyse i skjuthallen om ni inte har det innan.
/M

1 gillning

Vi har gigantiska ledarmaturer på taket till från skjuthall som belyser tavelställen. Inuti skjuthall har vi ledslinga som belyser skjutplaserna bakifrån.

1 gillning

Det där är absolut en fullt tänkbar idé. Jag ska dra olika alternativ inför styrelsen inom kort. Den här lösningen är en av dem. Tack för ditt inlägg!

@Cuz

Riktigt bra upplägg! Vi har en blinderingsskärm framför våra måltavlor. Så det blir nog till att lägga ner ett gult VP-rör i marken, och dra fram ström. Får se vad mina klubbkamrater har att säga. Tack för ditt förslag!

@Freddy71

Också en smart och smidig lösning utan något som helst markarbete. Jag ska sätta mig mer in i kostnaderna och det praktiska. Sedan blir det en dragning inför våra beslutsfattare. Tack för en smart och enkel lösning på vårt mörker!

@Manus

Jo, det där är också en vettig lösning. Vore så gott att få belysningsfrågan löst innan höstmörkret sänker sig över oss igen. Vi har precis satt upp en ljusstark LED-slinga över våra skjutplatser. Och ljusstyrkan är mer än tillräcklig där. Tack för bra och vettiga tips!

@Marmor

Det är ungefär så vi kommer att ha det också hoppas jag. Får bara se vilken lösning det blir. Tack för ditt inlägg!

Japp, kan vara en grushög.

Denna är nog prisvärd, mycket ljus per krona

Blinderingen placeras lämpligen några meter hitom tavlorna så att det är enkelt att komma åt att markera mm.

Några sådana framför våra blinderingsskärmar skulle nog göra susen. Vi kommer att ha 10 skjutplatser på två vändmål gånger fem måltavlor till våren.

Så säg att vi skulle sätta upp fyra stycken sådana armaturer fördelat på två gånger två. Två armaturer framför vändmålstavlorna 1-5 och ytterligare två armaturer framför tavlorna 6-10.

Först hade jag tänkt mig en lösning med att montera en stark fjärrljusarmatur vid våra skjutplatser mot måltavlorna 25 meter längre fram. Men nu känns den här lösningen mer rimlig och aktuell.

Jag ska dra detta för vår styrelse inom kort.

Stort tack till dig och övriga i tråden som kommit med goda och uppskattade ljusförslag. :slight_smile: