Bästa sättet att sopa upp tomhylsor från ett betonggolv?

Som på alla skytteklubbar blir det drivor av tomhylsor på golvet när vi skjuter. Idag använder vår förening vanliga sopkvastar och rangliga plastskyfflar.

Det känns både tidsödande och ineffektivt att göra som vi gör. Visst, ett I-landsproblem. Men det måste finnas bättre lösningar än de vi har att tillgå idag.

Tyvärr är mässingshylsorna inte magnetiska, annars hade vi ju kunnat använda oss av magnetism.

Vilka andra lösningar finns det för att få betonggolv fria från tomhylsor? Tack på förhand!

Hylsplockare

bild

1 gillning

Vi använder en manuell gammal sopmaskin för mängderna och tar spillet med sopborstar.

Lånad bild för illustration.

1 gillning

Det är precis samma som gäller på min förening, så har också gått och funderat på en sån nötplockare/hylsplockare som @Cuz skrev, särskilt eftersom det är rätt ohälsosamt damm som man rör upp om man sopar intensivt (det är t.ex. förbjudet med kvastar på en del skjutbanor i USA). Ni som har använt hylsplockare, funkar det bra? Får för mig att de skulle gå sönder rätt fort, och bli buckliga etc., men det kanske fungerar bättre än jag tänker mig.

1 gillning

Fungerar dåligt till .22 hylsor

1 gillning

Sopmaskinen vi har drar inte upp något damm. Sopborste för att pilla upp resterande enstaka hylsor på en sopskyffel drar inte heller upp något damm om man är försiktig. Hur man än gör så finns det risk att dra upp damm så det är klart värt att ha i åtanke. Blyförgiftning är bland det sista man vill ha som inbiten skytt.

1 gillning

En annan ide är, som jag sett på andra klubbar utomhus, att stå på en presenning som hylsorna landar på.
Sedan lyfter man den i varje hörn och låter hylsorna rinna ner i en hink.

1 gillning

Industridammsugare? Betalar sig snabbt, om man säljer hylsorna på skroten.

1 gillning

Intressanta svar från samtliga härinne. Vi har uteslutande tomhylsor från .22 på vårt betonggolv. Frågan är om den där tvärribbade trumman man rullar på golvet, även lyckas fånga upp småhylsor i kaliber 22.

Annars verkar ju en mindre industridammsugare vara rätt så vettigt ändå. Finns ju fina sådana, för inte alls så stora pengar.

Vore ju även en bonus att industridammsugaren kan minska dammet som uppstår vid manuell sopning.

Tack alla för fina och uppskattade svar! :slight_smile:

https://fksport.se/sv/ipsc/18-non-mechanized-shell-collector-for-brass

1 gillning

Supercool lösning. Men den kostnaden lär få styrelsen att implodera. Annars, ett riktigt bra verktyg.

Utöver priset. Den plockar inte .22 heller.
“The Ammo-Up will pick up all rifle and pistol brass with the exception of the .22 rimfire.”

Vet inte hur många hylsor ni behöver plocka upp men testa en sån här skyffel med behållare som används på snabbmatsrestauranger. Hylsorna följer med då behållaren stängs när man lyfter den.

https://www.youtube.com/watch?v=3IwmTUpvWpg

Vi använder en gummiskrapa (en 50 cm gummilist + kvastskaft) för att samla ihop hylsorna, därefter en vanlig skyffel/sopborste för att plocka upp dem. Just inget damm att tala om…

Glömde ju:
På utsidan har vi ett “finmaskigt myggnät” att samla ihop alla hylsor som kastas utåt. Eftersom det är ett nät så samlas inget vatten. Rensas varje gång vi har städdag.

Beträffand gummiskrapan så tror jag att sådana finns att köpa färdiga, de är ju även lämpliga till att skrapa undan vatten.

@jordskott

Nej, jag såg det också. Så den är inte aktuell för oss, oavsett kostnaden.

@Bege1

Den är riktigt smart, och prisvärd dessutom. Vore gott om den fanns i ett mer robust utförande. Kanske i rostfritt, åtminstone uppsamlaren. Den där ska jag absolut kolla upp och försöka hitta i ett metallutförande.

@handladdarn

Också smart lösning. Vi har en liknande gummiskrapa. Men den missar de flesta tomhylsor eftersom att den vibrerar ordentligt när man drar den över betonggolvet. Den liksom hoppar över många hylsor när man drar den över golvet.

Kanske krävs någon annan form av gummi som är lagom eftergivligt, men samtidigt tillräckligt styvt för att kunna samla hylsorna.

Smart med myggnätet också. Vi har ingen sådan lösning alls idag. Flera av tomhylsorna landar framför skjutbänken, på gräsmattan.

Tack alla för bra och givande inlägg.