Bästa ammon till Hämmerli?

Hej!
Jag ska köpa en Hämmerli 22:a.
Till er som har sådana, några tips på vilken ammo ni tycker att puffran funkar bäst med?
Tacksam för tips.
Med vänlig hälsning, Niklas

CCI Standard har funkat bra. Av 300 klickade 1.

Du kan köpa 5000 på walther Borg för 3300 kronor. Det är den billigaste 22 ammo jag kunde hitta iallafall.

1 gillning

Min rrs funkar bäst med top shot samt norma:)

1 gillning

Hylte lantmän säljer federal champion för 299 kr asken med 525 i varje ask

1 gillning

Vart köper du Top shot?

XXL i Barkaby :slight_smile: bra pris och skjuter bra i min iaf.
Testat olika men den här funkat bäst för mig

1 gillning

Jag rekomenderar att du köper 50-100 st av varje fabrikat och testar vad som går bra i just ditt vapen.
En del ammo kommer att gå “skitbra” i ditt vapen medans andra kommer att gå lite sämre.
Sedan så rekomenderar jag att du använder den ammon som går “skitbra” i ditt vapen att du bara använder den till tävlingar och köper någt annat för träning.

2 gillningar

Federal Champion skulle jag passa mig för - det är en high-velocity-ammunition som sliter hårt på en pistol. Den är gjord för gevär och “plinking”…

Vad är det för Hämmerli du ska köpa?

Som påtalat - köp lite olika ammunitionssorter som du kan hitta och prova dig fram.
CCI-standard brukar vara ammo som är billig och fungera hyfsat i de flesta vapen, MEN det är billig ammo och partierna kan vara ojämna - ett visst parti kan vara väldigt bra medan ett annat kan vara rena katastrofen med många klick och stor spridning.
Desto dyrare ammo du köper, desto jämnare i kvaliteten inom och mellan partierna brukar den bli.

En ammo som är prisvärd i förhållande till sin jämnhet/kvalitet/prestanda ställt i förhållande till priset är SK PistolMatch och PistolMatch Special. Lite dyrare än CCI standard, men mycket jämnare kvalitetsmässigt och bättre precisionsmässigt.

Mvh
Johan B

1 gillning

Stort tack för ditt svar Johan!
En Xesse sport

Ok, sådana har vi som klubbvapen och de brukar fungera med det mesta.

I klubben har vi haft CCI-standard och Norma 2 som klubbammo och de har fungerat bra.

Men som sagt CCI standard kan vara ojämna - om du finner ett parti som fungerar bra och har bra precision, försök köpa på dig rejält med ammo från det partiet (kolla partinummer som står på askarna).
Har pratat med folk från en klubb i närheten av vår, som köpte upp ett större antal CCI-standard som klubbammo och det partiet har strulat extrem mycket med många klick och väldigt ojämna laddningar med dålig precision som följd.

Jag upplever att SK Pistolmatch och Pistolmatch Spezial är väldigt jämna inom och mellan partierna.

Norma 2 brukar vara rätt jämna också men ibland strular även de…

Sedan får man kanske ställa sig frågan om hur dyr ammo man vill köpa mht. t ex. skjutskicklighet, användningsområde (plinking, träning, tävlingsskytte på “lägre nivå” eller “SM-finalambitioner” etc) och vapen - man kan ju köpa .22lr som kostar 3 kr/skottet eller kanske mer, för att få ut det absolut bästa i form av precision och jämnhet mellan partier…men är merkostnaden motiverad?
Lapua Polar Biathlon och Eley Tenex är exempel på sådan ammo, och de skjuter oftast väldigt bra i de flesta vapen…men de kostar…

Mvh
Johan B

1 gillning

Har aldrig upplevt de problemen med CCI standard som Johan beskriver men har kanske haft tur.

I min Hämmerli har CCI både fungerat bra och haft en bättre träffbild än SK. Både när jag testat i skottstol och vid riktigt skytte. Har aldrig testat om riktig dyr ammo ger ett bättre resultat.
Men det betyder ju inte att det är samma med din pistol.

Har du tillgång till skottstol så är det värt att testa olika ammo i din pistol. I vissa pistoler fungerar det mesta, andra är mer känsliga och då blir ju valet viktigare.

Mvh
Mats

1 gillning