Eckenförde är staden där Sig producerade sina X5 och X6 (samt X Short) i Tyskland. Det är alltså inte en variant egentligen, men Sig (i USA) strösslar ju med benämningen “X5” av marknadsmässiga skäl, så för tydlighetens skull brukar man prata om vilken fabrik de kommer ifrån. Men, som sagt, de amerikanska pangarna är helt andra pistoler som inte når upp till “riktiga” X5.
Den variant som jag har heter mycket riktigt Supermatch. Och det är den du skall sikta (sic!) på. Personligen tycker jag X6an är för tung, men det är en smaksak. Skjuter den bättre? Kanske…
Eftersom dessa pistoler är modulära kan du köpa en X5 och sedan genom ett kit (som numera är svårt att få tag på) enkelt bygga om den till en X6a eller X Short (4 tum). Vill du gå “all-in” finns en X5 Supermatch Open också. Om jag inte kommer ihåg fel så har SCR en ny sådan i lager.
Vill du ha den senare varianten av X5 (ja, det vill du) så se till att serienumret börjar på 72-xxxxx. De äldre heter Uxxx och tillhör generation ett… En Supermatch känner du lättast igen på rak avtryckare samt lättad hammare. Internt skiljer det en del också (framförallt på trycket)
Ingen av de säljare du listar har den nyare X5 X-line. De är de äldre X5orna (som inte var med i testet i tidningen jag nämnde tidigare). Med andra ord, man får se upp lite vad man köper då de heter snarlikt och är väldigt lika varandra (men olikt byggda internt samt att de äldre ofta saknar bla. picatinny-skenan på stommen). Jag skulle vilja påstå att det bara är scr.nu som har en “riktig” X5a hemma i lager i Sverige. Vill du ha en “allround” med DA/SA trycke har jakt.se en hemma. Men det är som sagt ingen Supermatch med SAO-trycket.
De som heter AL bygger på en aluminiumstomme och är inte heller en “riktig” X5 X-line. Den “riktiga” är helt i stål och är blytung, runt 1300 gram…
Kurt24.eu har två X6or, men de börjar närma sig 50.000 kronor…