Bästa allroundpistol 2022

Hej!

Vilken tycker ni är den bästa allroundpistolen (9mm) i dagsläget? Tänk er en pistol som skulle fungera bra att använda till grovprecision, fält och PPC.

Vad tror ni om Sig P226 X-five/X-six? Det verkar vara väldigt populära och bra men till ett högt pris. Som jag förstått det har de slutat tillverkas också vilket kanske gör att det i framtiden kan bli svårt med reservdelar?

En annan pistol som också verkar riktigt vass är CZ TS2. En sprillas ny är billigare än vad många beggade Sig Sauer p226 är. Men TS2an har för lätt avtryckare från fabrik så man måste öka motståndet något för att den ska vara godkänd som A-vapen i fält osv.

Vad tycker ni om mina två förslag ovan? Fördelar/nackdelar?

Har ni några andra bättre förslag på en bra allroundpistol?

Jag ställde mig exakt denna fråga för ett halvår sedan och kom fram till att svaret är en CZ TS Orange som nån annan redan har trimmat trycket till godkänd nivå på. Att tävla med den har inte fått mig att ändra uppfattning.
Provade och förkastade Sig X-Five men lämnar dörren öppen för att en riktigt fin 2011 skulle kunna vara bättre, för den som har budget och intresse åt det hållet.

Just ja, det finns ju olika modeller av TS2:an också.

Jag har inte stenkoll på skillnaderna men Original (silver) har väl inte ställbart sikte och ingen tumhylla, vilket racing green och orange har.

Vad är skillnaden på Racing Green och Orange utöver att tumhyllan ser lite annorlunda ut?

Hur bred blir den med tumhyllan? Från vad jag kan se är CZ TS2 42 mm bred. Sticker tumhyllan ut mer än 8mm blir den väl inte tillåten som A-vapen?

På TS2 heter toppmodellen Deep Bronze snarare än Orange. Även denna toppmodell har inte ställbart sikte i sidled utan bara i höjdled, så du behöver byta till ett LPA-sikte eller motsvarande för att få båda.
För exakta skillnader mellan TS2-modellerna får jag annars hänvisa till CZ själva, de pratar mycket om handpassning och hur fint polerad pipan är om man köper finare model. Tro’t om du vill.

Tumhyllan måste skruvas bort för A-skytte. Däremot är den tillåten i IPSC Standard.
Jag kan personligen tycka att det är lite larvigt att tumhyllan är otillåten i precision A eftersom man ändå inte har någon som helst fördel av den. Kanske kan den gå igenom vapenkontrollen om kontrollanten tänker efter. I fält förstår jag dock att den måste bort. Inget orimligt jobb, den sitter med två M4x8 Torx.

Jag pratade med en på min klubb som sa att han mailat förbundet och frågat om det och de hade sagt att tumhyllan var okej just eftersom det är för kolven och huvudhanden man inte får ha tumstöd. Men vet inte, det kan säkert bli stora diskussioner så säkrast att skruva loss den i så fall.

Ska man skjuta fält och ppc så borde väl originalversionen duga gott? Så lägger man ett par tusenlappar på att fixa trycket och ställbart sikte.

Shadow 2 är väl också ett riktigt bra alternativ. Däremot har man ingen nytta av double action i dessa grenar.

Gällande 2011 så har jag ingen som helst erfarenhet av det själv, men hört flera som klagat på att de är känsliga och viktigt att man behöver rätt ammo. Vet inte alls om det stämmer men det verkar finnas ett par riktigt fina pistoler av den modellen.

Har själv en Shadow 2, den är problemfri och tuggat i sig all ammunition den fått utan vapenfel.

Första jag gjorde var att byta ut originalsikte mot ett ställbart, annars är den helt original och presterar bra, så Shadow 2 kan jag rekommendera

Jag ställde mig precis samma fråga för ett år sedan och kom fram till att just Sig X-five (Eckenförde varianten) var bästa valet. Pangen är sjukt välbyggd och slår i princip allt jag klämt på. Finishen och inpassningen är helt enkelt på en enastående nivå. Dock är priset också enastående (runt 40kkr) vilket gör att det trots allt finns en del konkurrenter att titta på…

Problemet är precis som du är inne på, pangen produceras inte längre. Det innebär att det idag är rätt svårt att få tag på en “ny”. Jag lyckades dock med det vilket jag är riktigt, riktigt glad för. I princip dammsugs marknaden just nu (av tex ArmorCraft i USA) på alla pangar som finns. De har fått en kultstatus i USA och säljs till osannolika priser där. Speciellt om det är någon specialvariant som “nordic” eller “facette”.

Beträffande reservdelar passar en hel del P226-prylar, men utdragaren (som ett exempel) är unik. De finns fortfarande att få tag på och själv har jag ett gäng “bara för att”. Vidare finns det smeder som jobbar med pangen, till exempel tyska “Club 30”, så helt hopplöst är det inte.

Pangen testades i Vapentidningen nummer 4 från 2014. Taglinen är att “allt ställs på sin ända” och reportern drog till med 47 poäng i första serien. Man kan kort och gått säga att Siggen skjuter riktigt bra.

En liten kul anekdot är att jag funderade över vilken ammo man sköt i fabriken för testkorten som följer med i lådan. Efter lite research kom jag fram till att Alex Koch hade testskjutit just mitt exemplar. Lite googling och Facebook senare hade vi kontakt och hon berättade exakt vilken ammo och hur testskjutningarna hade gått till! Oerhört kul att höra och det ger dessutom en personlig och unik känsla för pangen.

Jag använder min X-femma för precision och IPSC Standard, vilket den funkar alldeles utmärkt för!

Lycka till i sökandet!

Oj, coolt att ha sådan info om just sin pistol. Snyggt researchat :slight_smile:

Jag har nog landat lite åt att försöka få tag på en Sig X-line. Är väldigt okunnig på märket men som jag förstått att om man är inne på x-five eller x-six inte skadar att siktia in sig på Supermatch. Eckenförde varianten var ny för mig. Vad är det för skillnad på den och standard/supermatch?

Sportec har några beggade x-five till salu, astrosweden har en x-five AL (vet inte vad AL står för) FKsport har en X-six för 31k och ett par x-five där en av dom har rödpunkt monterat också.

Om man är beredd att lägga runt 20k så verkar det finnas en del Sig på marknaden att välja mellan i alla fall.

Hur stor skillnad är det mellan X-five och X-six? Gör den där sista inch:en stor skillnad?

Kom förresten på att Tanfoglio kanske också är ett märke värt att titta på? Några erfarenheter av dom? Tanfoglio Gold Match verkar finnas med 6" om man nu gillar långa pipor. Nypris runt 20k så det kanske är ett intressant alternativ till CZ TS2/Shadow 2?

Eckenförde är staden där Sig producerade sina X5 och X6 (samt X Short) i Tyskland. Det är alltså inte en variant egentligen, men Sig (i USA) strösslar ju med benämningen “X5” av marknadsmässiga skäl, så för tydlighetens skull brukar man prata om vilken fabrik de kommer ifrån. Men, som sagt, de amerikanska pangarna är helt andra pistoler som inte når upp till “riktiga” X5.

Den variant som jag har heter mycket riktigt Supermatch. Och det är den du skall sikta (sic!) på. :slight_smile: Personligen tycker jag X6an är för tung, men det är en smaksak. Skjuter den bättre? Kanske…

Eftersom dessa pistoler är modulära kan du köpa en X5 och sedan genom ett kit (som numera är svårt att få tag på) enkelt bygga om den till en X6a eller X Short (4 tum). Vill du gå “all-in” finns en X5 Supermatch Open också. Om jag inte kommer ihåg fel så har SCR en ny sådan i lager.

Vill du ha den senare varianten av X5 (ja, det vill du) så se till att serienumret börjar på 72-xxxxx. De äldre heter Uxxx och tillhör generation ett… En Supermatch känner du lättast igen på rak avtryckare samt lättad hammare. Internt skiljer det en del också (framförallt på trycket)

Ingen av de säljare du listar har den nyare X5 X-line. De är de äldre X5orna (som inte var med i testet i tidningen jag nämnde tidigare). Med andra ord, man får se upp lite vad man köper då de heter snarlikt och är väldigt lika varandra (men olikt byggda internt samt att de äldre ofta saknar bla. picatinny-skenan på stommen). Jag skulle vilja påstå att det bara är scr.nu som har en “riktig” X5a hemma i lager i Sverige. Vill du ha en “allround” med DA/SA trycke har jakt.se en hemma. Men det är som sagt ingen Supermatch med SAO-trycket.

De som heter AL bygger på en aluminiumstomme och är inte heller en “riktig” X5 X-line. Den “riktiga” är helt i stål och är blytung, runt 1300 gram…

Kurt24.eu har två X6or, men de börjar närma sig 50.000 kronor…

Oj! Tack för info! Mycket intressant och det blir ju extremt svårt för den okunnige att välja rätt när det är så mycket krångel. Jag såg till exempel också att Widforss har en x-six supermatch på auktion som jag blev lite sugen på. Det har serienummer Uxxx så det är väl då en första generationens exemplar. Walterborg har en X-five Supermatch med Uxxx ute också.

Den där som ligger ute på scr.nu var ju riktigt läcker. Utöver IPSC så är väl den där godkänt för PPC Open Match också? Vilket habegär den där skapade :smiley:

Är siggen så bra och har så hög kvalitet att det motiverar mer än dubbla priset på tex en ny shadow 2/ts2?

Hur ska någon annan än du kunna svara på den frågan? Rekommenderar att du provar alla pickorna innan du bestämmer dig. Sen är det i slutändan frågan hur mycket pengar du har, vad du tycker det är värt, och vilka variabler du till slut prioriterar - ytfinish/sammansättning, andrahandsvärde, tillgång på reservdelar, vad grannen kommer tycka, osv.

Jag tänkte mer på typ att den är robust byggd inte har något glapp mellan stommen och manteln, att den klarar av många olika sorters ammo, inte får eldavbrott för att man inte gjort rent den efter varje skjutning osv.

Som ett exempel såg jag att FKSport skriver “Tanfoglio high-end line of pistols need to be fed by ammunition of high quality…” Vad menas med det där? Vad händer om man inte använder högkvalitativ ammo? Kommer pistolen att strula med eldavbrott?

Men självklart är det en smakfråga om vilken picka som är mest prisvärd. Jag tänker egentligen inte just för egen del utan tänker mer att det kan vara intressant att se vad skyttar runt om i Sverige anser är den bästa allroundpistolen i dagsläget.