Barnsligheter

Varför ska man uppge nummer på pistolkyttekortet och klubbtillhörighet? Vad har det med köpet att göra, inte något är min slutsats. Det är ju ett inköpstillstånd eller licens du vill se vid affären. Verkar som detta blivit gängse gång i alla annonser av någon bisarr anledning. Nu har jag inga problem att uppge detta men varför? Då kan man ju lika gärna ange vilket vapenskåp man har eller varför inte vilken bil man har. Är detta ett sätt att signalera att titta vad seriös och duktig jag är som gör något sorts lämplighetskoll. Det gör ju polisen åt er då köparen söker licens ju, även klubben köparen tillhör intygar ju att behovs finns och att man är skötsamt.
Att detta skulle “skrämma bort” oseriösa köpare är ju bara ett löjligt argument, tror knappast bruschorna i orten försöker få köpa loss vapen från annonser, enklare att köpa en Zastava eller Makarov på hörnet de hänger.

Att uppge klubbtillhörighet och pistolskyttekort visar att man är aktiv och har möjlighet att söka licens. Att visa upp ett inköpstillstånd är visserligen bättre men oftast söker man licens efter man hittat lämpligt objekt.

4 gillningar

Håller med Cuz. Man ringer och kollar upp intressenten direkt istället för att vänta att Polisen gör det 8 veckor senare. Märker man själv att uppgifter som denna anger inte stämmer så väljer man annan intressent och sparar tid och risk för vidare diskussioner med den som talar osanning. Jag brukar ta till ytterligare försiktighetsåtgärder.

6 gillningar

Om en kriminell visste hur slappt det är i skyttevärlden… Är väl bara bra att ha så mycket information som möjligt av eventuell köpare.

1 gillning

Detta med skyttekort och klubb görs vid första kontakten, är väl hyfsat svårt för en köpare att visa upp en licens då eller hur?

Men dessutom tar jag gärna kort och klubb för att slippa alla idioter som frågar/förutsätter att man kan ha pistolen/revolvern på jaktlicens. För att se om personen som läst annonsen överhuvudtaget har någon koll på vad som krävs. För att ha någon sorts gallringsmetod innan man träffar någon på en mörk skjutbana, så är det fint med en bild på både leg och skyttekort.

6 gillningar

Pistolskyttekort är dock inget krav för att få licens! Endast ett krav för att få tävla på andra banor än egna klubbens.

1 gillning

Många klubbar ställer det som krav innan de skriver ut aktivitetsintyg.
Kan ev. ha att göra med att det blir svårt att tävla externt annars.

1 gillning

Svenska pistolskytteförbundet har regler som klubbarna måste följa vid utfärdande av föreningsintyg. På punkt 8 står det
8. Medlemmen skall inneha pistolskyttekort.
Så nej det är inget krav för att få ut en licens men du får ej ut ett föreningsintyg från föreningen utan kortet om föreningen följer de regler de måste följa.

1 gillning

Nu är ju dock pistolskyttekort ett påfund av SPSF, så är ju absolut inget krav att man måste ha kortet för att få licens eller tävla externt om man bara håller sig borta från SPSF.