Har en äldre aw93:a utan automatiskt upphakning av mantel efter sista skottet. Min fråga är om det är möjligt att komplettera detta funktion i efterhand i äldre modell(innan serienummer 15000).
Tror alla AW har det, om de funkar som de ska.
Min är 5xxx, och har det. Dock har jag fått byta upphaket en gång, och innan den gick av så fick jag slipa den lite
Gick dock + 50 000 plugg innan det blev roplem.
Så kolla upphaksarmen (mantelspärren), men tillhörande fjäder.
Ta lös kolven och fota höger sida på din picka.
Antigen saknas bara upphaksdelen, eller så har inte dina magasin den förstorade “knoppen” (det är denna som trycker upp haken).
Med lite tur räcker det att bara byta upphaket den är inte dyr.
men då jag aldrig sett en AW utan denna funktion så kan jag inte säga något absolut utan bilder.
Bilden är ganska liten men du ser hur min ser ut, där går det ner en arm mot magasinbrunnen som tar i “knappen” på magasinet och trycker haken upp vid sista skottet.
Nyare modeller har en horisontell dingus, men det verkar bara vara armen som är ändrad så det ska inte vara något problem att sätta den på modeller med äldre vertikala dingusen.
Det som kanske saknas på din är skruvhålen och även ugröpningen. Sen kanske manteln ser lite annorlunda ut också…
min ser ut som på bilden och är en 5055 nummer tillverkad nångång runt 2003-2004.
Du kanske har magasin utan den förstorade knoppen också…
Om du köpt den begagnad så har förmodligen den tidigare ägaren tagit bort upphakesdelen. Den som visas på bilden.
Hör av dig till sportec med vapen id så kan de hjälpa dig med rätt reservdel.
Du tar bort upphakat för att få samma avfyring på samtliga träffar. Är en fördel i precision.