Står inför ett dilemma som saknar svart-vita svar och det är vilken kuldiameter som blir optimalast för ens eget vapen.
När det rör mitt vapen så har jag en trumhals som motsvarar ca. .4325 tum men där jag samtidigt har ett markant mindre lopp som mäter upp till .4252 tum (efter att ha slagit pipan). Detta samtidigt som en ren blykula rekommenderat bör vara .001 tum större än en kopparpläterad kula som vanligen säljs i kalibrarna .429 & .430.
Jag själv kommer att skjuta antingen rena blykulor alt. plastpläterade blykulor och sitter nu inför beställning av gjutblock från staterna.
Man kan välja tre alternativ (rörande standardavvikelse vid gjutning) vid val av diameter och det är +/- .001, - .002 & + .002 tum
Jag sitter i tankarna på att välja en kuldiameter på .4265 + .002 tum där jag har möjligheten att ta ner kulan uppåt .003 tum så att jag hamnar på ca. .001 tum större än pipans lopp. Skulle jag välja den här diametern så blir å andra sidan differensen till trummans hals rätt så stor vilket vissa hävdar är viktigt för att bibehålla gastrycket bakom kulan i bästa möjliga mån.
Jag vill samtidigt inte ha en kuldiameter som är för stor då jag istället får ett dilemma med blybildning i början av pipan.
Tankar och åsikter kring denna fråga?