Andra .22a

Hej,
är inne på att köpa en andra .22a främst till fältskytte. funderar på om det smartaste vore att ta en med växelsats till .32 att ha som B-vapen (fält + precision). är det en bra idé? finns det nackdelar med att köra med växelsats?
Nästa fråga är vilka fabrikat som finns tillgängliga. jag vet att Walther GSP finns och också Pardini samt Hämmerli SP20. Finns det fler och vad har folk för erfarenheter? jag har kört med en Hämmerli 208 ganska länge och lutar därför lite mot SP20an men vill gärna höra om det finns olika åsikter och erfarenheter här.

Ser inga nackdelar med växelsats, köpte en GSP med växelsats i .32 för nåt år sedan och är hur nöjd som helst.

Nackdelar växelsats:
Kan kräva inskjutning varje gång du byter (även om de flesta verkar hålla förutsägbar avvikelse).
Om nån del går sönder så är du utan både C och B-pang.
Fippligare.

Fördelar växelsats:
Samma vapen → samma kolv och avtryck.
Sparar två poäng i skåpet.
Billigare.
Lite mindre och lättare att släpa på.

Förutom Walther GSP, Hämmerli SP20, Pardini finns det också växelsats till Hämmerli 280, Hämmerli P240 (.22/.32/.38) och Sako Tri-Ace.

Numera kostar en växelsats 1 poäng.

Numera kostar en växelsats 1 poäng.

Konstigt. Sedan när och med stöd av vad är en växelsats en poäng? Skulle samma gälla extra pipor och slutstycken? Mantlar? Trummor? (Detta skulle ställa till det enormt för mig.)

Gällande växelsats och inskjutning: med en Walther GSP (gammal eller Expert spelar ingen roll) behöver man inte ställa om sikten vid byte av växelsats. Både sikte och korn sitter på växelsatsen.

Kan bli vid nästa ansökan…

Men var kommer detta från? Ser inget nytt i FAP eller lag.

208S
Vad skjuter du med den 22 du redan har?

mest precision. sköt en del fält med den förr men den har börjat klicka lite väl mycket, trots nytt slagstift (kan iofs vara ammunitionen). eftersom jag varit inne på ett B-vapen ett tag, så tänkte jag att det kunde bli ngt med växelsats - och en ny 22a till fältskytte.
tack för tips allihop. har bara två pistoler så har ännu inte börjat oroa mig för poäng. men det är ju bra att planera i förväg. :smiley:

Man byter avtryckare också, så det är inte mycket kvar som kan gå sönder.
Funderar på att sälja min GSP .23 och .32 till sommaren. Intresserad?
/Kurt J

Numer är det samma avtrycksvikt på C- och B-vapen, så det finns ingen anledning att växla avtryckarhuset vid kaliberbyte.

Däremot levererades nog de flesta GSP som såldes som ett “kit” i kaliber .22lr och .32S&W long (fanns även de som såldes med .22short-växelsats för t ex. snabbpistol) med ett avtryckarhus/mekanism för varje kaliber i “kitet”. Detta då det förr var olika avtryckarvikter i de olika vapengrupperna.

Varifrån kommer uppgiften att växelsats numer tar “förvaringspoäng”?
Jag har letat runt och inte hittat någon information alls om detta!
OM det nu är så, borde den nya införda förvaringspoängen gälla även redan utfärdade licenser och därmed riskera att ställa till det förvaringsmässigt för många skyttar som redan nu har licenser på växelsatser eller motsvarande… :roll_eyes:

Mvh
Johan B

Det här med att en växelsats skulle innebära poäng i vapenskåpet är inget som det finns stöd för så endera har någon fått fel info från en handläggare eller så far någon med osanning på eget bevåg.

Det var även min slutsats.

Inte helt otroligt att handläggaren gjort en felbedömning av detta:

"Ett skjutvapen byggs normalt upp runt en låda, baskyl, stomme,
konsol eller liknande. Till denna ansluts regelmässigt såväl pipa,
slutstycke som avfyringsanordning. Av 2 kap. 4 a § vapenförord-
ningen framgår att inte bara kompletta målskjutningsvapen utan ock-
så stommar och lådor till sådana vapen ska anses utgöra skjutvapen i
vapengarderobens mening. Detsamma bör gälla beträffande andra
vapendelar med motsvarande funktion t.ex. baskyl, konsol eller liknande."

Kanske. Men en växelsats till en pistol innehåller ju aldrig en stomme /motsvarande. Det enda fallet jag kan tänka där växelsatsen genererar poäng är AR-platformen där man ibland kallar kombinationen pipa, bolt och upper (dvs utan lower) för växelsats men då talar vi ju om alla tillståndspliktiga delar vilket bara kan bli ett komplett vapen ut det här perspektivet.

Jag säger nja. Är man enskild och har fått ett besked om att man från myndighetens sida anser att det krävs en grade 3 förvaring eller liknande där de inkluderat pipor eller växelsatser i poängberäkningen bör det föras en dialog kring det - innehållet i skåpet blir inte mer stöldbegärligt för att GSP:n har en växelsats.