Ammunitionskrav vapengrupp A

Har fram till nu haft uppfattningen att vapengrupp A måste skjutas med mantlad ammunition. Alltså att man inte får skjuta bulletcotade kulor eller rena bly kulor tillexempel.
Men när jag läser skjuthandboken nu börjar jag tänka att jag kanske missuppfattat detta, eller så missuppfattar jag nu. Tänker att det säkert finns någon här i forumet som kan klara upp detta.

I skjuthandboken står för vapengrupp A att:
Pistolen ska kunna skjutas med mantlad ammunition.
Jag läser detta endast som att det ska vara möjligt att skjuta mantlad ammunition i pistolen inte att man måste skjuta mantlad ammunition.

Under ammunition för vapengrupp A anges endast vilken anslagsenergi ammunitionen ska ha. Står inget om typ av kula. Alltså borde man kunna skjuta vilken typ av kula man vill under tävling i vapengrupp A förutsatt att vapnet uppfyller kraven för vapengruppen.

Hur tolkar ni detta?

Du har helt rätt, inget att tolka, skjut med vad du vill, bara den flyger med tillräcklig energi och pangen är av tjänstevapentyp.

Sedan finns det några andra situationer när kulvalet faktiskt har betydelse,
Inomhus skjuter man inte gärna omantlade blykulor, förbud råder på de flesta inomhusbanor såvitt jag vet.
Skjuter man på banor med gummimatta (vanligen Försvarsmakten) så är hålspets och wadcutters inte tillåtna.

Den troliga anledningen till att en del får för sig att man måste skjuta mantlad ammunition i vpgrp.A, är att det var så för många år sedan… den regeln är ändrad till att vapnet “skall kunna” skjuta mantlad ammunition - troligen för att sortera bort extrema specialtillverkade tävlingsvapen i den vapengruppen.

Det finns ju även t ex. en regel som i vapengrupp A, som inte tillåter .38 special, även om du skulle uppnå anslagsenergin 420J.
Troligen en regel som skrevs för att inte S&W m/52 skulle kunna användas i den vapengruppen…

Mvh
Johan B

Låter inte helt osannolikt. Jag har tolkat “ska kunna skjutas med mantlad ammunition” lite som ett implicit “skall ha en precisionstillverkad pipa och tryckhantering”, som en ribba för att undvika kreativitet/ta ställning till udda hemmabyggen.

Få regler uppstår ur intet, så kulle vara intressant att höra vad som historiskt föranledde den… (Det kanske handlar mer om att utesluta äldre vapen t.ex. revolvrar som bara tillverkats för/har toleranser för omantlade kulor eller dylikt.)

Jag tolkar “mantlad ammuntion” som att den helt sonika ska kunna skjuta det man anser vara “standardammo” i en 9a baserat på vad militären har som krav (fmj)…

Banor kan dock ha begränsningar på ammoval, mest då för att minimera skador på grejer eller bly i luften. Polisen kör ju bara med TMJ ammo (green non-toxic)…

Det är dock synd att man inte får skjuta 1911 i 38 WC som jänkarna har i deras 50 yards bullseye skytte…

Det är dock synd att man inte får skjuta 1911 i 38 WC som jänkarna har i deras 50 yards bullseye skytte…

I B får du! :smiley:

Som JHB skriver var det ett krav med mantlad ammunition förrut, men det ändrades för kanske 20 år sedan.

Se där ja, det är alltid bra att läsa igenom regelboken ibland.
Även gamla sanningar kan få justeringar. Sen får man ju tycka vad man vill om vissa regler, men om vi har en gemensam författning över regler så är det bra om alla som utövar sporten följer den. Klassikern “på min tid…” förekommer ju fortfarande frekvent som argument i regelsammanhang, och då är det ju oftast personer som inte läst regelboken på ett tag och bestämt hävdar att den är statisk.

Som kuriosa, för er som även skjuter grenen Grovpistol så går det bra att skjuta den med 9an också, men då får det inte vara mantlad kula.

Nu tänker du fel… detta är i stället en anledning till att du behöver en 1911 i 38wc utöver dina a vapen. Då detta är ett b vapen….

1 gillning

Du har rätt. Fan då måste man börja kolla runt!

Får dock börja med 44an ja precis la handpenning på… varför finns det så mycket roligt att köpa?

Var ju skönt att jag inte var helt ute och cyklade då. Den där skjuthandboken är ju ganska tjock och känns lätta att missa något.