Ammunition Hämmerli 280

Hej på er,

Är det någon på detta forum som äger/känner någon som skjuter med Hämmerli 280? Jag inväntar licens för en köpt 280, och har därmed börjat kika på vilken ammunition som jag bör köpa.
Har hört från klubben att SK Match är ett populärt, relativt billigt men bra märke. Är det något jag borde köra på, eller är Hämmerli 280 en “all-ätare”?

Generellt svar:

När du är nybörjare är det viktigaste att ammunitionen fungerar och skjuter hyffsat bra, dvs. du tjänar extremt lite på att jaga ammunition som skjuter två-tre mm. tätare träffbilder på tio skott - prioritera att skjuta mycket i stället… Skippa dock ren “plinking-ammo” (brukar vara bulkpackad ammo, ofta “high velocity”) som kan sprida mycket och då ger träningen ingen effekt eftersom du inte vet hur bra/dåligt du egentligen skjuter!

Jag skulle kika på t ex. CCI standard (brukar funka i de flesta vapen och kan förvisso vara lite ojämn men ändå oftast helt ok i precisionen - är nog den vanligaste “klubbammunitionen” runt om i landet) eller “billig” (numer kanske man får säga “mindre dyr” :roll_eyes:) ammuniton från t ex. Norma, Geco eller Eley.

SK Pistol-Match och Match Spezial (ja de stavar så!) är bra ammunition som är förhållandevis billig sett till prestanda, så den är populär hos många skyttar (även bland de bättre dito i Sverige).
Men de flesta nybörjare har nog mer nytta av att köpa nästan dubbelt så mycket ammo för samma peng, så de kan träna mer… :wink:

Sedan kommer det tråkiga men sanna svaret: Alla vapen är individer och du måste prova ut vilken ammo som just din pistol trivs bra med, dels ska den fungera rent mekaniskt och inte ge eldavbrott och dels ska den skjuta täta träffbilder - desto duktigare du är som skytt, desto viktigare blir det sistnämnda.

Skjuter du på “toppnivå” kan du börja fundera mer på “top of the line-ammo” som t ex. Eley Match/Tenex, Lapua Polar/Pistol King/Midas/X-act, RWS R50/R100 etc., men det är inte säkert att ens dessa dyra ammunitonssorter skjuter jättebra i en specifik pistol - man måste testa sig fram…

Mvh
Johan B

1 gillning

Tanken var mest ifall det var någon viss ammunition som man bör undvika som första för att slippa strul så mycket som möjligt. :blush:

Jag skjuter Hämmerli 280, grym pistol!

I den har jag skjutit det mesta från CCi Blazer för 85 öre till Lapua polar biathlon för 5.50.

Jag skjuter dock mest Norma Tac 22 och det funkar utmärkt, har även testat geco och RWS pistol match med gott resultat.

Tillägg, jag anser dock fortfarande att pistolen skjuter bättre än jag. Oavsett vad jag skjuter för ammo :slight_smile:

/

Stefan

De stavade så när herrn var ung, men sen länge står det Special på askarna.

… och för att svara TS: köp en ammo som går tillförlitligt, “tillräckligt bra”, och är billig att öva med. När du börjar snitta 47+ kan du börja gräva i bästa träffbilden. Den bästa skytt jag känner har sponsrad ammo. Går den bäst i hans pistol? Det är inte längre relevant.

Vafals!? Vad menar herrn?

Skandal på min ära…det var bättre på gamle kungens tid! :face_with_monocle:

Mvh
Johan B

Har aldrig hittat någon ammo som får mig att snitta 47+
Får leta vidare.

2 gillningar

Norma TAC är allmänt hatad, har jag förstått, men funkar mkt pålitligt i min Hämmerli. Också Sellier & Bellot Club, om det inte är alltför kallt ute. Vad som inte funkar är CCI standard. Den klickar väldigt ofta.