Ammofråga, skillnad?

Är ganska ny skytt på 9mm och funderar på att köpa Fiocchi “Classic-Line” som citat: "är en av marknadens absolut bästa 9mm patroner.Med en fantastisk jämnhet och mjuk rekyl gör den till ett självklart val hos många toppskyttar världen över.
Ammunitionsdata:
Vikt: 123 gr.
Typ av kula: FMJ
Hastighet: 375 m/s

Eller samma märke men med:
Vikt: 115 gr.
Typ av kula: FMJ
Hastighet: 380 m/s

Alltså lättare och snabbare kula - hur påverkar det? Vill helst ha så bra precision som möjligt…
Eller, bara för att ställa till det än mer
Geco 9mm “Tompak” citat: "är en mycket prisvärd patron för träning och tävling."
Ammunitionsdata:
Vikt: 124 gr.
Typ av kula: FMJ
Hastighet: 360 m/s

Alla har i princip samma pris - skiljer 50.- på 1000 skott…det som skiljer är att Fiocchi och Gecko har två som är väldig tlika, vikt och hastighet - men så finns den som är lättare från Fiocchi. Varför välja den lättare?
Synpunkter tas tacksamt emot…

Köp trehundra av varje. Skjut upp dem. Den som funkar bäst i ditt vapen och som du trivs bäst med köper du fler av.

/M

Ja det är väl bäst att prova sig fram, men det blir bättre pris om man köper 1000st, så jag tänkte kolla om man kan hålla sig till en baserat på lite förhandsinfo. Men å andra sidan är det väl inga jättesummor man sparar heller så det kanske ändå är bäst att prova sig fram i början.

Vad skall du skjuta ( fält/precision, ipsc) och med vilken pistol? Brukar vara bra att sätta pistolen i skjutstol och skjuta några olika så olika pipor är bra på olika hastighet

Här finns ett test http://ake_nordin.ownit.nu/frilans/9x19/16/index.html

Ska skjuta det mesta, t.e.x fält, precision och ipsc. (CZ Sp-01) Intressant med det testet, ska kolla igenom det, tack för tipset!

Jag har inga problem med Geco.
Kanske Fiocchi 123 gr. är något bättre.

Fiocchi 115gr gick då inte speciellt bra i min Shadow. Fiocchi 123gr har jag inte testat, men Geco “vanlig” 124gr FMJ går bra fast är tämligen slöa tror jag.

Magtech 9f och även 9c brukar gå riktigt bra annars dock lite dyrare personligen tycker jag fiocchi enbart duger till övnings ammo

Kör på Geco är mitt tips. Den går bra i de flesta vapen inklusive min CZ TS.

Sen om man skjuter nationellt så kan det vara bra och krona ammon då med 5” pipa så har vissa för låg energi!

1 gillning