Allmän fråga om FN Five Seven

Hej,

Snabb fråga om FN Five Seven i kalibern 5.7x28. Finns det någon handlare i Sverige som tar in pistolen i fråga och hur mycket ammo måste man köpa samtidigt för att det ska vara intressant för dem?

Finns det överhuvudtaget någon i Sverige som har en Five Seven?

Det är ju en intressant kaliber, inte snack om det, men vad tänker du att du ska motivera den i för gren?

Någon föreningsspecifik sådan eller?

Fält, precision, PPC etc - det finns väl en uppsjö med options

Nu killargissar jag lite men…

Kalibern går väl inte in under någon gren i det nationella förbundet?
I C är det .22LR (5,6x15R) omantlad kula som gäller. (“Endast kantantänd patron .22 long rifle (22LR) med omantlad blykula.”)
I B är det 7,6-11,4 mm som gäller.
I A är det 7,6-11,4 mm som gäller.

I PPC är det minst .35 som gäller (9mm > ) om man inte skjuter Revolver då kan man komma undan med .32 i R1500 och Open.

Magnum Fält är det minst 9mm.

5,7x28 är närmast en .22 kaliber men den lär inte bli godkänd att skjuta i C…

Inte heller IPSC för den delen, minst 9mm där.

Hmmm, good points. Jo det är en ju en väldigt liten kula men med väldigt höga hastigheter. Man skulle ju kunna söka inköpstillstånd och se vad utfallet blir.

Utan att veta hur er förening jobbar så kan jag säga att vår inte skulle bevilja något föreningsintyg, vilket behövs när man söker inköpstillstånd, till ett vapen i den kalibern. Med tanke på att den inte är godkänd i någon av de förbund man kan söka på.

Isf får man starta en föreningsspecifik gren, motsvarande “fritt gevär” fast för pistol och skapa ett reglemente samt allt vad det innebär för att sedan söka via den vägen.

Har för mig att det här har varit uppe för nått år sen, vill minnas att metallsiluett är den enda grenen där man skulle kunna ha en sån här.
Dock är den nog inte så konkurenskraftig där :slight_smile:

I övrigt, trevlig kaliber, en normalstor pistol rymmer 21 skott i magget.
Liten rekyl jämfört med 9 mm.

Dessutom är pistolen lätt och ammon är lätt så det är inte så stor skillnad mellan fullt och tomt mag som på en 9:a

Tror inte att någon har en sån på målskyttelicens?

Nej, ni har nog tyvärr rätt allihop. Tråkigt.

Har skjutit en del FiveSeven och annat än en ganska rolig kaliber är det en tråkig pang, plastig och dålig ergonomi.
Vill man vara annorlunda finns det bättre och roligare alternativ.

Kom att tänka på den här tråden när jag såg videon. Kan vara värt att lägga in som referens både för FN och Ruger 57

Spel avtryckare FN FiveSeven och från samma video lite längre fram. Spel avtryckare Ruger 57

Det finns ju alltid svenska stål silluettskyttet… De blev ju nyligen godkänt av PM. I det förbundet finns inga begränsningar alls istort sätt. Bara att googla o läsa. :sunglasses:

Antar att du menar:
Sveriges Metallsilhuettförbund

1 gillning

Precis. Tog namnet ur minnet bara… Men det stämmer. Ett bra förbund.

Och Metallsilhuettförbundet tillåter inte att intyg utfärdas på halvautomatiska vapen, just för att de inte är konkurrenskraftiga. Man använder främst enkelskotts enhandsvapen samt revolver, förutom gevärsskyttet då manuellt repeterande gevär är det som gäller (samma där - inga halvautomater…). Kolla metallsilhuett.se

Metallsilhuett är alltså annorlunda än t.ex. Steel Challenge? Varför skulle halvautomatiska vapen inte vara konkurrenskraftiga? Är uppriktigt nyfiken och går nu och tittar på Youtubevideos med Max Michel tills jag fått svar.

Man skjuter på små mål på långa håll på långa skjuttider, liggande med stöd. Steel Challenge är något helt annat… Extrem precision är alltså viktigt, liksom lätta och rena trycken. Då blir liksom halvautomater sista valet. Kolla på silhuettförbundets hemsida som sagt och fråga styrelsen i förbundet om du har funderingar.