9mm vs .45acp

Varför är inte .45 mer vanlig? I synnerhet inom precision borde den förekomma oftare tycker jag. Den ger större hål, ha hört att den ska vara lättare att ladda själv om man vill ha bra precision. Den tunga kulan ger en mindre snärtig rekyl.
Men eftersom jag inte ser den oftare så är det nog något jag har missat.
Tacksam över lite åsikter då jag är sugen på en ny A pang

.45 är en trevlig kaliber i alla utföranden men dagens licenskrav gör 9 mm. mer ekonomiskt oavsett om man laddar själv eller använder köpeammo.

Lite nyfiken. Hur menar du att licenskraven gör 9 mm mer ekonomisk?

1 gillning

Kanske lite felformulerat där.
Vad jag syftar på är att man normalt skaffar en 9 mm. som första A-vapen eftersom det är mer ekonomiskt, sedan är det svårare att motivera ett A-vapen till p.g.a. TS krav.

Det är ju inga som helst problem att motivera 2 A vapen…
Man skjuter precision med den ena och fält med den andra.

1 gillning

Gjorde precis så, en för fält o en för precision, det tog tvärstopp, Västra Götaland

1 gillning

Jag har 3st .22lr…
Fält
Precision
Mil snabb

2st 9mm
A precision/Fält
B precision/fält (annat trycke, kan ej nekas)

Allt handlar om hur man motiverar och hur mycket man skjuter…

1 gillning

Jag har bara ett A-vapen och det är en 1911 i 45ACP.

Den kalibern förutsätter handladdning, och när man skjuter fält eller dynamiskt får man räkna med att minst 50% av hylsorna går förlorade.

Som redan skrivits är det nog ekonomin som är främsta skälet (och enkelheten kanske) för att 45ACP är relativt ovanligt A-vapen.
Dock känns det som att den kalibern har blivit vanligare de senaste åren utifrån vad jag har sett…

Handladdning är mer eller mindre ett krav för 45ACP (om man inte har väldigt gott om pengar och vill “slösa dem” på att köpa ammunitionen) och då kommer nästa problem - det är betydligt svårare att få tag på komponenter och då främst i form av hylsor. Hylsor har blivit rätt knepigt att köpa till rimliga priser. Förr fanns det förhållandevis god tillgång till engångsskjutna “range brass”, men det var länge sedan jag såg någon handlare sälja sådana. :frowning:

Den potentiellt tekniska precisionen är väldigt god i 45ACP, och det är betydligt enklare att hitta en välskjutande laddning med den i förhållande till 9 mm Luger, enligt vad jag anser. 9 mm Luger är en kinkig patron att handladda och små förändringar i sättdjup, crimp eller annat ger stora variationer i precisionen, troligen pga dess höga arbetstryck.

Större kulhål ger potentiellt högre poäng om man skärper sig.
Rekylen upplever jag som kraftigare med 45:an, men mer behaglig (inte så snärtig som 9:an brukar vara) så man måste träna lite på grepp- och skjuttekniken så man “tar rekylen i hela kroppen”. Dessutom får man en härlig “KABOOM-smäll” i stället för en rapp knall! :grin:

Jag skjuter 45ACP och laddar själv med egengjutna kulor från ett H&G-block och det ger väldigt välskjutande patroner.

Nackdelen är att man får vara uppmärksam som en hök och gå runt som en ostbåge för att hitta och plocka upp så många hylsor man bara kan efter serierna… men det kan kanske vara bra att få lite gymnastik ibland! :wink:

Mvh
Johan B

Helt riktigt, det brukar ta mellan 5 till 25 sekunder efter första skjutning innan någon annan skytt kommer fram och frågar “Ska du ha de där?” och pekar på mina .45ACP-hylsor :wink:

Som tidigare sagt, det är en jättetrevlig kaliber men man sitter ju och gråter i duschen när man fyllt på ammo hos handlaren, handladdning är att rekommendera.

Således är det ingen bra nybörjarkaliber för ett första A-vapen om man vill mängdträna och bibehålla pengar till mat och bolån :wink:

1 gillning

Man kan även söka A-vapen för B-klass grenar rent regelmässigt.

Japp, exakt som jag skrev att jag gjort :+1: