6,5*55 Norma FMJ 139gn

SåldaNorma .32 WC 100gn
Från nån Norma batch jag egentligen inte vet så mycket om mer än att dom verkar ofettade och vet ej kalibrering. Man blir dock lite fet på fingrarna så möjligt att det ligger ett tunt lager vax. Gick okej i min manurhin men gav dom aldrig riktigt chansen då jag tävlade och sköt hemgjutet så blivit liggande. Dokumenterade från Norma med provskjutningskort. Vikt när jag random provvägde några pendlade mellan 99.45gn till 99.6gn på min digitala DAA som är väldigt exakt. Jag har två hinkar som nu vägts på analog våg på jobbet där ena väger dryga 15kg och den andra 10,5 kg vilket då torde bli runt 4000 kulor (6,44g). Ska dock kontrollväga på “riktig våg” då det ska vara upp emot 5000 kulor om jag minns rätt och jag har inte skjutit så många som 1000 av dom.
Tänker mig 75 öre/styck

Norma 6,5x55(.264) 139gn, 9g
Kan inte säga mer än att det är millimeterprecision på dessa. Bara lavett som begränsar. Har blivit liggande då jag bytte kaliber för några år sen. Ska vara 215 stycken. 750:- för alla

Jag hade likadana kulor och skrev till Norma och frågade om smörjning och avsaknaden av fett. En gammal medarbetare berättade att de var ytbehandlade med något man kallade Gleitmo. Min bedömning är att det fungerade lika bra som dagens pulverlack och gav inga blyrester.

Toppen
Tack för omtanken och info.
//Jon