45:a 1911 Norinco

NP40 45ACP
Fyra magasin 10skott, rostfri dubbelsidig säkring, rostfri mantelspärr, rostfri pipbussning (riktigt tight), kolvsidor i trä, beavertail, fasta riktmedel.
Den är i bruksskick, inget slitage som påverkar precisionen. Rolig pistol som funkat bra för mig.
4000sek

finns i Västerås.


Vapnen kräver licens. Skicka PM vid intresse, uppge klubbtillhörighet och skyttekortsnummer.
Underliga förslag polisanmäles.



1 gillning

Är denna kvar?

Hej
Ja den finns kvar.

45:an altså…!!!

Är det samma storlek på stommen som 9mm ?

Måttmässigt är alla mekaniska delar (utom magasin/magasintunnel tydligen samma)…
Det gick att köpa “vanliga” 1911 slitdelar att byta med, bytte både urdragare och slagstift på 9:an.
Passade så fantastiskt bra att urdragaren behövde inte passas in, den var bara att montera!
Slagstiftet fick jag polera lite i hålet på manteln så det passade.
Så det verkar vara bra “kopior”, har läst/hört att materialet är riktigt bra stål, men bearbetningsmärken på ställen som inte syns ser lite grova ut. Den utvändiga finishen är ju A-vapenstandard…
Bor du långt från Västerås?

Avtryckarbygeln är ju inte samma som någon 1911 standard, den är ju bredare för stommen är bredare.

Bor i Jämtland så d är en bit uppöver. Har funderat på norinco som projektpistol, är ju egentligen en 9mm ja skulle haft men d kanske passar med en växelsats till en standard norinco

Manteln är väl samma som standard 1911 och bara grepp magnum som är lite bredare

Ja mantel är samma.

Men var stommen annorlunda på np28 än np30?

Jag provade aldrig att stoppa i fel magasin för att kolla om det fungerade.
Ställ frågan här, det finns säkert någon som har koll.

Borde vara samma, men ska leta och se om d finns å läsa någonstans

Blir bra, det är ingen rusning…

Vilken pipbussning använder du ?

Hej
Det är en Wilson, rostfri.
Den satt I då jag köpte den.
Sitter riktigt tight i manteln, nästan svår att få bort och dit…

Skulle du kunna ta mått på den ?

Ok, vilka mått vill du ha…?
Mag utvändigt…LxBxH…
Några mer mått som ka ha betydelse…

På bussning invändigt och utvändigt samt längd

Ok, fixar senare under dagen…:+1:t2: