44 mag i 444 marlin

Kan man skjuta 44 mag i en 444 Marlin ?

Nej.
Det kommer förmodligen att smälla och komma ut nåt genom pipan men skjut inte fel ammunition i en kammare som är gjord för en helt annan patron (jämför nu inte med .38 special i ett vapen för.357 magnum).

444 Marlin fired from a rifle has more impact energy at 200 yards (180 m) than a . 44 Magnum has at the muzzle when fired from a 4-inch (100 mm) barrel.

Det skiljer 0,01 mm i diameter mellan dessa patroner i botten när jag mäter med skjutmått. Kommer geväret att ta skada om jag skjuter 44 mag ?

Jag får olika svar beroende på vem jag frågar. Därför lägger jag ut frågan här för jag hoppas det finns kunskap så man får rätt info.

Det är extremt snarliknande patroner förutom att längden skiljer massor.
Kuldiametern är exakt samma och generellt används exakt samma kulor i båda patronerna.
.44 magnum har en helt rak hylsa, medans 444 har en svagt konisk hylsa.
Jag antar att det är för att det ska gå lättare att mata in en lång hylsa.

Om du matar in en 44 magnum hylsa i ett 444 gevär så får hylsan inte fullt stöd i sidled, vilket kan medföra att hylsan spricker eller bukar ut något efter avfyrning.
Jag har svårt att tro att geväret skulle ta någon skada av att skjuta 44 magnum, men matningen av 44 magnum patroner kan bli mindre tillförlitlig och 44 magnus hylsorna skulle jag kassera efter att de skjutits i en 444. Alltså inte ta hylsorna till omladdning.

Se inte det här som en rekommendation att skjuta patroner som vapent inte är designat för.
Se det istället som fakta om vad som skiljer och vad de troliga konsekvenserna blir.

Tack för din analys alltid intressant att få höra olika teorier från olika personer :+1: jag har inte skjutit någon 44 än jag avvaktar.:wink: