39B köpes

39B köpes minst 500 st.

1 gillning

Inte för att vara den, men det är inte tillåtet att köpa/sälja 39B.
Som vapenägare är det bra att respektera tillåtet/otillåtet, just saying…

2 gillningar

Och det vet du? Om msn har licens för en k-pist måste man väl få köpa 39B?

Enligt Skytteforums regler så får det inte handlas med 39b, dessa gavs bort från det militära… Då ska ingen kunna tjäna pengar på det kan man ju tycka.

Ja om man köper från privatpersoner. Finns det något företag som säljer 39B?

Tror det är rätt tveksamt att hitta ett företag som säljer dessa. Med tanke på att de skänktes till klubbar och dylikt tidigare men då såg samhället lite annorlunda ut med. Tror inte polisen hade varit speciellt roade med om någon återförsäljare började sälja renodlad militär ammunition som äter vissa västar även om de har blivit betydligt bättre idag. Brukar dock oftast finnas lite personer i skytte klubbarna lokalt där man pangar som har

Du har en point här, om det är laglig i en rent juridisk mening att sälja ammo som man fått av en klubb vet jag faktiskt inte till 100%.

Att det blev handel med statlig ammo som skänktes till föreningar vill jag minnas var den största anledning till att det bara blev en tilldelning trots att flera var planerade och att det fanns enorma lager.

Men som sagt rent juridiskt får jag nog pudla här, har inte hundra på fötterna, men jag skulle oavsett inte chansa. Hittar du en handlare som har dem så borde det vara lugnt.

Är dock tveksam på att handlare kan köpa 39B för resale om man säger.

Anledningen till att det slutades att ge bort ammo var för att polisen satte stopp för det då den Ammon gick igenom polisens västar.

Det är väl fortfarande (om inga lättnader har gjorts på senare tid) förbjudet att sälja eller överlåta ammunition…

1 gillning

Om ni inte vet var man köpa behöver ni inte kommentera detta inlägg.

Om vi ser något som potentiellt bryter mot lagen så kommer vi att kommentera!!

2 gillningar

Det finns inga juridiska hinder för överlåtelse av ammo (annat än hemladdad sådan) till någon som har tillstånd att inneha den.

Att diverse forum sedan säger nej är en annan fråga och den kan mycket väl vara aktuell här, det har jag ingen koll på.

Mvh

2 gillningar

Nu hänger jag inte så mycket på forum, eftersom man ofta får svar som inte tillför något. Här gällde frågan 39B och där har vi uppenbarligen restriktioner. Vilka som är lagliga och vilka som är självpåtagna spelar inte så stor roll. Enligt forumets regler är det inte tillåtet.

1 gillning

Nu skrev du “potentiellt bryter mot lagen” och jag förtydligade att någon sådan reglering finns inte och i det avseendet torde mitt svar absolut ha tillfört något.

2 gillningar

Ursäkta mig, jag såg inte dina ömma tår.
Jag skrev “potentiellt” eftersom jag vet med säkerhet att Polis, handlare, klubbar och privatpersoner tidigare har tolkat lagen annorlunda. Jag tror inte lagen har ändrats, men jag tror att tolkningen av lagen ändras lite hela tiden.
I detta fallet är det skit samma eftersom det gäller 39B och forumreglerna uppenbarligen fortfarande förbjuder handel med den ammon.

Är det då tillåtet att sälja annan ammunition, orkar inte leta info då skytteforum laddar så djävulskt långsamt på min platta

Hej. har en email… du kan testa polmksla@hotmail.com