22:a tvång?

Fick idag informationen att första vapnet SKA vara en 22:a. Samt att man MÅSTE ha tränat med just en 22:a?! (Hade licens för 10 år sedan då fick jag på grov direkt)

Lagen säger inget om 22a som första vapen. Men de olika förbunden har olika riktlinjer om föreningsintyg som föreningen måste ta hänsyn till.

Inget generellt krav på .22:a (fast vissa klubbar har det som krav), men du får ingen licens på grovt före 1 år och då har du 6 månader extra där du ska vara aktiv, men kanske har svårt att vara det om du inte har ett eget vapen…

Vem har sagt det ? Klubbar har ju såklart möjligheten att göra det

Om din förening säger att du måste först söka på en 22:a så är det de som gäller. Det hjälper aldrig med att vifta med lagparagrafer hit o dit. Tänk på att det är lika viktigt att vara en god klubbkamrat och ställa upp för din förening, som att vara aktiv i skyttet. Att få ett föreningsintyg är inget man kan kräva (ingen rättighet) det är ett privilegie som måste förtjänas. Nu var jag kanske lite “hård” men så ligger det till i de flesta föreningar.

1 gillning

Så länge klubben erbjuder lånevapen, som man kan träna/tävla med, kan de inte kräva att man måste söka/köpa en .22:a. Det är bara en rekommendation.
Vill man vänta i 12 månader och sedan söka/köpa en grovpistol/revolver är det helt ok.
Ingen kan påtvinga någon ett vapen man inte har behov för.

1 gillning

Där råder helt klart delade meningar.
Det beror ju som sagt vilket förbund som man tillhör gällande föreningsintyg och skytteform.
Men oavsett om det är en rekommendation eller ej ifrån det förbundet, så gäller klubbens regler. Om du ej efter det att du fått ditt första och andra vapen(grov) längre har ett “behov” så kan man alltid sälja.

Men då väljer du det själv. Men första blir ändå kaliber 22.
Om klubben nu har de reglerna. Sedan är det upp till dig som skytt att hålla guldmärkes kraven uppe med valt vapen. (lättast) med 22:an.

Men det finns ingen anledning att inte köpa en 22:a då det är det som vi mest skjuter med i detta land.

Om du väljer att skjuta/tävla PPC eller IPSC finns inget behov av .22:a

Sant, men ppc är en gren i spsf och enligt skjuthandboken avsnittet för föreningsintyg sidan 453 så står det rakt ut att, första vapnet tidigast efter
6 månader och grovt efter 12. Men första SKALL vara kaliber 22. Men om du är medlem i en förening som som kör ipsc så är det en annan sak. Dock ställs det högre krav på skyttar innan de får börja med ipsc. Alltså de måste vara aktiva en längre tid i det nationella skyttet. Ett vanligt krav i många föreningar. Men som sagt söker du föreningsintyg igenom Spsf så gäller 22a som första vapen.

Svenska dynamiska skytteföreningar är ett eget förbund vars medlemsklubbar får intyga licens, krävs ingen väntetid att gå med, dock har många klubbar som är med både i spsf och IPSC krav på .22 först enligt spsf rekommendationer

Menar du att det räcker att skjuta guld med 1 vapen även om man har flera stycken?
Det var alltså “Vondrotts” inlägg jag kommenterade, citat funkade inte i mobilen.

Yes, det räcker. Guld med A är 43poäng, B 45, C 46.
Det året man fyller 55 så gäller 1 poäng lägre för guld i alla vapengrupper.

1 gillning

Oh f-n…det där visste inte jag…alltid lär man sig något nytt !:+1:

Vissa vapen är ju inte speciellt lämpliga eller ens tillåtna för banskytte…
Det där med 55+ lät intressant eftersom jag tillhör den gruppen.

Det här med krav på en 22:a är sinnessjukt om skytten inte vill skjuta C. Men man kan lösa det genom att skaffa ett annat vapen först. Då är det rent tekniskt inte första licensen.

Om det är första pistolen så gäller det fortfarande samma regler. Det är inte polismyndigheten som sätter kravet, utan förbundet. (spsf)

ja, det är ju riktigt… första enhandsvapnet… jag hoppas att de tar bort den regeln… efter minst sex månader en klass C och/eller efter minst 12 månader även övriga klasser om det nu ska skilja…

Rent generellt så anser jag att Svenska Pistolskytte Förbundet är på tok för tröga/ovilliga att anpassa regelverket till vad medlemmarna & inte minst framtida medlemmar har & kan ha för behov/krav & vad som kan öka intresset samt även attraktionskraften till skyttet/tränandet/tävlandet.

Ett par saker som skulle behövas inom Nationellt…

¤ Öppna upp klasser…typ “Any Optic” inom Precision & Fält som möjliggör Rödpunkt/Holografiskt sikte.

¤ Nya skytteformer (Nationellt) behöver skapas…på ett eller annat sätt som är roliga & utmanande…varför inte ta tjuren vid hornen & skapa någon typ av Dynamiskt skytte med tillhörande påbyggnadsutbildning för skyttarna…lite konkurrens skadar aldrig & skulle bara få IPSC Sverige att behöva stå på tå för att förbättra det som kan förbättras under det egna paraplyet.

Detaljer i regelverket som det som tas upp i tråden angående kravet att första vapnet måste vara .22lr måste oxå ändras.
Om förutsättningarna fortsätter att vara stockkonservativa & lever kvar i det gamla… så tror jag att Nationellt skytte vad tiden lider bli en parantes av vad det är idag… & Dynamiskt är det som kommer att växa än mer & locka flest nya skyttar. Jag ser helst att både Nationellt & Dynamiskt är populära…men, då krävs det en villighet till förändring.

2 gillningar

Om det nationella skyttet ska förändras, krävs det att medlemmarna via sina klubbar skickar in motioner om detta till pistolskytteförbundets årsmöte.

Hur många motioner är inskickade kring t ex. Gunpowders förslag?

Mike 0102, vapen som inte är tillåtna i de skytteförbunds grenar som en förening är anslutna till, ska inte föreningarna utfärda föreningsintyg på…

@JHB Jag får inte skjuta guldserier med min 7,5" revolver försedd med kikarsikte t.ex.
Sedan är det nog en och annan som skaffat sina openpangar som A-vapen.
Min snubby är visserligen godkänd för bana/precision, men någon guldserie har jag aldrig lyckats skjuta.