Vad säger ni om begagnad Walther GSP (22lr)?

Vi har flera som klubbvapen. Sällan några problem alls med dem.

2 gillningar

Låter bra!

Jag började med pistolskytte förra året. Så jag ska kanske inte recensera vapen. Men… Jag har bara gott att säga om GSP. Sköt mina guldfordringar, och min första 50-serie med en 45 år gammal GSP. Fint vapen. Billig/prisvärd. Skjuter väldigt bra på 25m. Funkar bra för dom flesta skyttegrenarna.
Ska du ha en budget .22a så är GSP det bästa valet enligt mig.

2 gillningar

Låter ju lysande!

Det är i grunden en bra pistol om än lite omodern numer… kan kanske kallas den första “moderna” målskjutningspistolen med magasin framför avtryckaren.

Den är liten framtung men om man accepterar/trivs med det, är det en pistol som skjuter väldigt bra och är driftsäker. Dessutom finns det reservdelar till överkomliga priser.

Köp någon av de lite modernare versionerna med fyrkantigt hål i stommen för magasin och utan säkring - då kan du köpa till en växelsats i .32S&W long om du vill skjuta B-vapen framöver.

Köp också en pistol med den “nya” trycket där avtryckaren är “normal” (dvs. “hänger ner från toppen”) och inte det gamla trycket med avtryckare som “står upp från botten”. Det förstnämnda är modern konstruktion och är bättre i känsla och justeringsmöjligheter mm. Det går att byta till nya trycket men det brukar vara väldigt dyrt som tillbehör/reservdel…

GSP är mycket pang för pengarna och det finns relativt gott om dem så köp en i bra skick till “rätt pris”… :wink:

Arne Nohlberg har skrivit en del om den pistolen så kika på hans hemsida!

Mvh
Johan B

3 gillningar

Tack!
Har läst om den på Arnes sida, intressant.
Den jag hittade till salu ser ut så här:

1 gillning

Det där är inte vänsterkolv.

Det ser ut att vara en med gamla stommen, gamla trycket och en mysko kolv som ser hemsnickrad ut… bör inte kosta så många kronor om det ska vara ett vettigt köp.

Personligen skulle jag hoppa över den även om den är väldigt billig - ska du uppgradera den med nya trycket och en ny kolv, så är det minst 5000 kr i merkostnad… bättre att köpa en med nya stommen, nya trycket och en riktig kolv (även om det är en högerkolv så går en riktig sådan att sälja för en hyfsad slant så har du delfinansierat en ny vänsterkolv).

Mvh
Johan B

1 gillning

Tack! Värdefull kunskap. Jag får hålla ögonen öppna efter andra pistoler.

Hej jag har en Bajkal ij35 med vänsterkolv.
Priset 1000kr
Peter.

2 gillningar

Hej!
Hur gammal är den, och i vilket skick?
Fungerar den bra? Var finns den i Sverige?

Som någon skrev. Detta är ett äldre utförande med annorlunda slutstycke m.m.
(Är visst V-kolv på denna)
Avråder från köp då det inte finns (vad jag vet) några reservdelar till slutstycket…
Den något nyare med i princip samma som de betydligt nyare GSP:na är däremot enligt mig ett utmärkt köp. Äter allt och delar finns.
Jag har skjutit ett par hundra tusen i min som jag köpte lätt begagnad 1985.
Har bytt ett trasigt slagstift!! Och naturligtvis rekylfjäder och en utdragare.
Mvsh//Mr.H

2 gillningar

låter ju bra, får hålla ögonen öppna efter en vänstergreppad sådan.

Skjuter riktigt bra nästan ingen rekyl.
Gammal svårt att få tag i vissa reservdelar.
Prisvärd första pistol .

Om ekonomin tillåter :wink:

1 gillning

Karl Olsson har reservdelar till Walther, även den gamla. Walther reservdelar - KARL OLSSON SHOOTING SPORTS
Hur du hittar rekylfjädern och artikelnummer:
https://carl-walther.com/uploads/media/partsdrawings/GSP_.22_ab_Wnr._56501_2190257.pdf
204 Bausatz vorholfeder GSP Art.nr. 223 08 87 prisgrupp Y = 400 kr.

Så det går bra att köpa även den gamla. Mycket pistol och precision för pengarna.

Visst finns vissa reservdelar att tillgå även till den äldre GSP:n, men i mina ögon är det bättre att satsa på en nyare modell av den modellen av flera skäl:

  1. Den har moderna stommen som kan ta .32 S&W long-magasinen så man kan använda en växelsats om man vill.
  2. Det nya trycket är mycket bättre än det gamla.
  3. Reservdelstillgången är stabilare då man fortfarande säljer en uppgraderad modell på GSP (“Expert”).
  4. Bättre andrahandsvärde.

Ska man köpa en av den gamla modellen ska den i mina ögon vara riktigt billig (“nära gratis”), för det går att hitta nya modellen för rimliga pengar.

Mvh
Johan B

Det var inte så många av den första konstruktionen som bara kunde ta 22-magasinet. Jag har inte sett någon sådan. Jag har haft modellen som har den rekylfjäder som jag hänvisade till och jag hade växelsats till den.
Så mitt råd är att fråga om magasinbrunnen är fyrkantig eller är rundad i framkant. Fyrkantig, bara att köpa.

Tja, är det fyrkantig magasinbrunn i stommen och man har bytt till nya trycket kanske det kan vara värt besväret…men den bör vara märkbart billigare än modernare utgåvor.

Utöver det jag nämnt, skiljer sig även kolvfästet - är osäker på om man kan få dit en modern kolv på den gamla stommen där kolven skruvas i stommen med två skruvar från vänster och höger sida långt uppe…

Min point i det hela är att det finns rätt gott om GSP på marknaden, så välj en modern med alla fördelar som det för med sig. Bättre att sondera marknaden och lägga på en liten slant för att köpa en fin modern version än att köpa första bästa man hittar.

“Det är dyrt att vara fattig”, som en kompis till mig brukar säga - ska man köpa billigt och sedan “uppgradera” till det man egentligen ville ha, så blir det oftast väldigt dyrt i slutändan… :roll_eyes:

Mvh
Johan B

Tack alla för bra synpunkter! Nu har jag mycket bättre koll på den här pistolen.