LÖST: Ja, handlare får sälja otestade PCP-tuber, men är det seriöst?

Är det någon som vet (inte gissar :slight_smile: ) om det är lagligt för en (vapen)handlare/importör att sälja PCP-luftvapen med tuber som är vare sig pi-märkta, CE-märkta eller har datummärkning? Och ej heller ha för avsikt att låta göra detta.

Det finns ju föreskrifter för “tryckbärande anordningar” (innehållande luft eller kväve, t.ex. dykartuber) som bl.a. säger att sådana kärl som tillhandahålls på EU-marknaden ska vara CE-märkta osv. Men, ingår PCP-tuber där? Tolkningsfråga kanske, men är den tolkningen rättsligt prövad?

Sedan tycker jag personligen att det inte borde finnas någon seriös importör/handlare som skulle vilja befatta sig med otestade prylar med ca 250-300 bars tryck. Det är trots allt ett sjuhelsikes tryck och förmodligen inte så kul om en sådan tub sprängs en halvmeter framför ansiktet.

Att en omärkt tub inte är godkänd att tävla med, eller inte får användas i föreningsverksamhet, kan väl tyckas vara självklart. Men, får de ens säljas?

Hursomhelst tycker jag det är väldigt märkligt att man marknadsför och säljer en “tävlingsluftpistol” som det de facto inte är godkänt att tävla med. Verkar väl inte sådär jätteseriöst.

Tryckkärl är ju strikt reglerat via arbetsmiljöverkets föreskrifter mm. men om jag tolkar det hela rätt är volymen gånger trycket i bar ganska avgörande för om det är ett kärl som omfattas av bestämmelserna…50 barliter verkar vara gränsen om jag tolkar det hela rätt.

Exempel på klassning - Arbetsmiljöverket (av.se)

Enkla tryckkärl (AFS 2016:2), föreskrifter (av.se)

Släng iväg ett mail till arbetsmiljöverket med data på PCP-tuberna (volym och tryck) så får du säkert ett korrekt svar!

Vilka pistoler gäller frågan?

Mvh
Johan B

Tack för tipset, ska mejla dem och fråga.

Pistolen i fråga är “tävlingspistolen” Snowpeak PP20.

En annan fundering på temat PCP-tuber - var kan man få sådana “ombesiktade”, provtryckta och försedda med nytt “bäst-före-datum”, när ens tuber blivit gamla?

Mvh
Björn

Är väl som med tankar till paintball markörer och dyktuber som måste provtryckas. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad företaget hette men har för mig att det låg i Göteborg

Utifrån de uppgifter jag fått, tillåter en del tillverkare att tuberna inspekteras och “stämplas om”, medan andra tillverkare inte tillåter det = när sista förbrukningsdatum är uppnått är tuben “kass” (enligt gällande säkerhetsbestämmelser).

Men det kostar nog rätt mycket att inspektera dem och få dem omstämplade så frågan är om det inte är smartare att köpa nya tuber i stället…

Det finns olika firmor som inspekterar tryckkärl - t ex. Brandab som finns på flera ställen i sydöstra Sverige.

Mvh
Johan B

Nu är jag inte så insatt i frågan men med hänvisning till vår förträfflige Arne Nohlberg (https://arnenohlberg.wordpress.com/).

“Kostnaden för besiktning är lite varierande, Morini kostar 960kronor och Feinwerksbau ca 1000 kronor.
Då ingår besiktning och en uppdatering för 10 år framåt.”

Arnes artikel är från 2014, så priserna har troligen “justerats” en del…

En snabb sökning på nätet visar att svenska handlare har lufttuber till olika luftpistoler från knappt 1200 kr (Nagges sportvapen) via knappt 2000 kr (Sportec) och dyrast jag såg i min snabba sökning var Interprodukters Morini som kostar 3-4000 kr (beroende på analog eller digital mätare).

Kan man köpa en ny tub för 1200 kr, känns det lite fel att lägga i princip lika mycket på en provtryckning av en gammal tub…som dessutom kanske inte klarar provtryckningen med godkänt resultat.

Mvh
Johan B

Har mejlat Arbetsmiljöverket, få se om de har några bra svar.

Ang. tuber, ja kan man få en ny för nästan samma peng som det kostar att få en gammal (eventuellt) godkänd igen, torde valet bli enkelt.

Mvh
Björn

ISSF tillåter inga ommärkta tuber.
Pickan ifråga är ju en Steyr-kopia, så kanske deras tuber passar…
Klubben gjorde ett litet massköp av tuber direkt från tillverkaren, 10.9, så jag samköpte till min LP5.
Ungefär 6 veckors leveranstid och strax under 1500 sek för 2 tuber.

Jaså minsann, ISSF tillåter inte ommärkta tuber?
Men iom att det är så liten prisskillnad på en ny tub (om man har “rätt” vapenmärke - det skiljer ju trots allt en del) och få en gammal tub provtryckt (Brandab Kalmar tar 900 kr) så var det väl detsamma, då köper man väl hellre en ny i vilket fall.

Gå ihop för ett samlat inköp är ingen dum idé, där finns det uppenbarligen pengar att spara.

Apropå Snowpeak PP20 och Steyr, ja hålet i tuberna och “nipplarna” ser onekligen identiska ut för båda märkena, det är något jag ska försöka ta reda på mer om. Tack för tipset!

Mvh
Björn

Dags för en uppdatering här, sent omsider.

Ja, det ligger till precis så som Johan B skriver, Arbetsmiljöverket har bekräftat att en normal PCP-tub till en luftpistol är så pass liten att dessa inte omfattas av “Tryckbärande anordningar AFS 2016:1 §15” och behöver således heller inte CE-märkas. “Dock har tillverkaren fortfarande ett ansvar för att tillverka anordningen på ett säkert sätt.”, skriver Arbetsmiljöverket vidare. En klen tröst då tuberna uppenbarligen inte ens trycktestas innan de säljs till konsument. Åtminstone inte min tub eftersom den läckte som ett såll redan vid leverans (den levereras bara med en tub). Tydligen är jag inte ensam om denna erfarenhet. Såg en annons på Blocket om en likadan luftpistol (Snowpeak PP20) till salu, som även den fått tuben åtgärdad.

Så, CE-märkt/datumstämplad måste tuben alltså inte vara för att få säljas, sedan kan man fråga sig hur seriöst det är av en generalagent (Fondprodukter i Karlstad i detta fall) och dennes återförsäljare att marknadsföra en luftpistol i “tävlingsutförande” som man de facto inte alls får tävla med, eftersom märkning/datumstämpel saknas.

Återstår då att skaffa sig en annan, och godkänd, tub. Om någon Steyr-tub passar (har tyvärr inte haft möjlighet att testa detta ännu) så kan det vara ett alternativ, men då springer samtidigt totalpriset iväg. 6000 för pistolen och runt 1500 för en tub till en Steyr. Är det värt det? Pistolen som sådan verkar riktigt skapligt “ihopskruvad” och gedigen (positivt överraskad faktiskt) och finishen är även den helt OK, men kolven är liten. Anges att det ska vara en “universalkolv S/M/L” men det är det då inte! Den som drar small blir nog nöjd, den som kan nöja sig med en “liten medium” förmodligen också, men drar man L eller över så får man se sig om efter en annan kolv, eller ta fram sina pysselegenskaper och börja meka. En handlare uppger att Steyrs LP10-kolvar passar. En sådan ligger väl på dryga 2000 så totalt är man då uppe i minst 9500 kronor. I det läget kanske det är vettigare att söka sig en begagnad PCP-pistol av känt och beprövat fabrikat.

Mvh
Björn