X-esse är väldigt mycket lättare än mark IV, när det kommer till rekyl misstänker jag att denna är mindre på rugern pga vikten. Detta get att snabba serier som vid tex militär snabbmatch, fält etc så kommer rugern vara lättare att handskas med. X-esse är mer precision, detta pga mindre toleranser vilket också medför ökad risk för matningsfel, extra känslig för typ av ammo, rengöring etc.
Pistoler är egentligen precis som motorcyklar, det finns ingen all-rounder som är bäst på allt, man behöver både en enduro, en sporthoj, adventure, glidare etc.
Men är det en all rounder du söker så är inte rugern ett dåligt val, kanske till och med en av de bättre. Sedan har ju S&W ju sin Victory, skulle säga att den har ett bättre trycke original gentemot rugern men personligen gillar jag inte kolven, väldigt prisvärd däremot och skjutit alla mina guldserier med denna utan problem. Men rugern känns mer välbyggd och jag tror den kommer hålla långt längre än en hämmerli eller S&W victory. Buckmark har jag ej skjutit så kan inte uttala mig om denna, men enligt reviews ska den ju vara bra också. Tänke också på att efter i princip varje träning så kommer du rengöra pickan, detta enda knapptryck får iaf mig att le lite extra… : )
(Har inte S&W en äldre model 41 också som anses vara okej, kanske nått att undersöka)