Första 9 mm – tips och erfarenheter?

Hej!
Jag är ny inom skytte och letar min första 9 mm. Har en axelskada efter en trafikolycka, gör att jag gärna föredrar ett lite lättare vapen men inget absolut krav. Vill samtidigt ha något som funkar bra att tävla med i nationellt skytte.

Jag har provat CZ Shadow 2, som är trevlig men där greppet känns lite stort trots att jag har rätt stora händer. Har även känt på SIG P320 X-Five Legion, som kändes bra i handen, men är osäker på hur den står sig i prisklassen jämfört med andra vapen.

Jag förstår att mycket sitter i skytten, men tar gärna emot tips kring:
• Val av första 9 mm
• Vikt/rekyl med axelproblematik
• Tankar kring DA/SA/Striker

Tack på förhand!

Länk till forumtråd:

1 gillning

Detta är en av de bästa modellerna för att skjuta nationell precission eller fält.

1 gillning

Bror helt vad du ska skjuta en striker är ju rolig men inget för fält o precision.

Som förestående skriver en lätt o bra picka är neuan bra precision o trycke på dom om dom är skötta.

1 gillning

Jag har inte jättestor erfarenhet av 9mm pistoler men kan dela med mig av mina tankar.
En Shadow 2 är en väldigt bra allround-pistol, vilket jag även tror att shadow 1 är, som väger något mindre vilket borde vara skönt för din axel.

Det finns helt ok polymer striker-fire pistoler som går att skjuta nationellt med, men kräver desto mer träning från din sida.

Hittade en bra recension av shadow 1: https://www.pistolskytten.com/post/cz-sp-01-shadow-mycket-pang-för-pengarna

Försök åk till någon handlare med många olika pistoler i lager och känn runt. I västsverige kan jag rekommendera Astro Sweden i Skara och Ammocenter i Falkenberg. I Stockholm finns flertalet bland annat FK Sport.

1 gillning

Har du stora händer är inte shadow 2 nått för dig, kanske den du provade hade andra greppsidor, original är den liten, den är oxo ganska tung, bara ca 60g ifrån maxvikt, annars en otroligt bra pistol, nackdelen är att det inte är ställbart sikte orgianl,. så räkna med typ 1500:- till om du inte hittar en beg med det monterat,

titta isf på tanfoglio och deras LF som står för large frame, typ exakt samma grepp men lite lite grövre,
även cx ts2 dom 2 är snarlika, men oxo tunga, deras SF smalframe är som shadow 2,

även sig sauer, men skulle inte välja p320 om jag va du, är väl en av dom bättre striker, men jag solde min väldigt fort, bytte avtryckare och alla fjädrar, men vart inte nöjd, hellre en p226 x5 eller liknande isf

1911 pistoler är lite lättare, men alla gillar inte greppet, så det är att testa, annars är dom ofta väldigt trevlig om man väljer lite kända märken,

men, min Sti med 6" bullbarrel pipa väger 1396g och min Shadow 2,a vägde 1389 med maggbrunn och ställbart sikte, men shadow 2,an käns så mkt lättare å bättre balans pga den kortare pipan och manteln, vikten hamnar inte så långt ut, så du kanske inte bara ska tänka på vikten,

rådet är ändå testa å testa å testa i klubben, är på tävligar, spana å fråga om du får klämma å känna,

1 gillning

Någon som hunnit prova Tanfoglio Tactical Pro? Sugen på en sådan till fältskytte. Jämförbar med standard cz shadow i trycke?