Bulletcoatade .45acp, .38sp & 9mm kulor säljes

WoW, snyggt gjort! Du är ju stadigare med Nittonelvan än Fantomen!!! :grin:
Kul att se att dom flyger som spjut för dig med, nu har du motiverat mig att åka till banan å träna, packar skjutväskan nu!!! (På riktigt!!! :smiley: :smiley: :smiley:)

Ja å Far-Zan slängde in blocken nu, prexis gjutit färdigt två burkar nior så nu ere din tur kompis!!! :cowboy_hat_face:

1 gillning

Fuskar dock en del och skjuter en 6" P220. :grin:
Både den och jag gillar dina 200gr hårt.

Tjena Nedomansky,

Efter många års hobby-experimenterande har ja å Far-Zan fått fram vad vi tror är de ultimata 38sp/357, 45acp, 45lc bulorna - m e n - niorna är förjämrans luriga just eftersom denna kaliber skiljer sig mer än alla andra i räfflingstyper, räfflingsstigning, diametrar, patronlägen och you name it…
125gn bulan går som spjut för vissa (hål i hål på ren svenska) men sen har nåt undantag trillat in där precisionen inte alls varit som den går för de flesta :grimacing:

Det här har stört mig å Far-Zan så jämrans mycket att vi faktiskt börjat experimentera med olika 9mm bulor igen för att se om det kommit något bättre (det har ju som sagt dykt upp en del nya kultyper, vissa utan fettrill för den delen också) så när vi kommit fram till vilken som går bäst så ska vi banne mig shoppa en hel uppsättning block såna (Om den går bättre än nuvarande 125gn-agaren förstås)
Vi har börjat göda spargrisen så det är i högsta grad aktuellt!!!

Svammel åsido, vi har föregångaren till din eminenta puffra, Shadow Ettorna. Just våra håller 50-poängaren med 125gn rundnos bulan. Vi är sugna på att uppgradera till Shadow Tvåor (Eller utöka me såna om det tillåts) så vi är också mycket MYCKET intresserade av att hitta en universalbula som går hål i hål för 2:an samt så många andra som bara mögligt!!! :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:

Oavsett hur korkat det är så ska du få höra både gott och ont, har börjat om att träna PPC (från noll :grimacing: ) och en kollega har en Tactical Sports 2:a som går mycket fint med ovanstående, den andra kollegan har en SIG 5" (tysktillverkad) och hans går fruktansvärt illa med samma bula - aldrig sett den gå så dåligt, visste faktiskt inte att det ens var möjligt och speciellt inte sen den gått bättre än allt annat andra SIG ägare testat. vafanken Så frågan är om han inte hittat rätt laddrecept eller månne nåt är tjall på den, tror den var beggad o hade passerad genom en rad händer före den nådde polaren, eller om bulan helt enkelt inte är kompatibelt med bara denna från produktionsbandet?!?
Så du förstår läget Ned, det är så himla svårt att säga när den är klockren för de flesta och sen kommer nåt undantag som detta. (Alla andra blunda, detta är dålig reklam men det känns bäst att vara brutalt rak!) Extra knepigt när man är för långt ifrån för att hälsa på å dricka opp allt kaffe o tömma kakfaten å titta o se när bulan laddas å se om man ser nåt uppenbart i processen… attans att bo mitt i ödemarken :/)

Vi är på saken i alla fall, vi tjackar nya gjutblock så fort vi testat alla förslag så gott det går, vilket förhoppningsvis fixar biffen så det funkar för alla!
(I nuläget verkar ett par Cone Nose bulor mest lovande så håll tummarna, den första går helt otroligt nice!!! Den andra har dubbla “vinklar” och vi väntar på några test-bulor för att ge den en omgång massage på testbänken!)

:smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

1 gillning

Klappa den på Manteln från mig å viska “DUTTTIIIIIII!!!” från mig! :grin:
Åsså kan du ju lugna den o berätta att det snart kommer en ny matlåda så hon inte behöver vara rädd å svälta i vinter! :+1: :partying_face: :+1:

Har kört Silverbullit´s bulor nu i 2 år kan helt enkelt säga att de kommer inte in nå annat i mina revolvrar. kör ppc och 158or rakt av i både kortmatcher och R1500. har testat lite olika av dem men 158or är överklass på för mig.

Tittar lite på 9mm kulan o funderar lite över hur den ska krympas, hylsans kant ska väl inte “vikas” in i rillen? Har bara laddat plätterat förut o där saknas ju krymprill

Nä hylsan ska inte crimpas in i rillan utan ska bara “tillbaka” så att den blir rak.
Hylsan bottnar sen i patronläget. Crimpar man in går hylsan förbi “ändläget” i patronläget då blir det mesta fel sen.

Tack, det var det jag misstänkte, bara att göra som vanligt då

Jepp prexis exakt,
Pistol och Revolver ammo är raka motsatser!
Pistolskytten är rädd att kulan skall åka in i hylsorna, Revolverskytten är rädd att de skall glida ut.

Pistol;
Framkanten av hylsan är vad som stoppar patronen.
Därför MÅSTE tapercrimpverktyg användas att bara nätt o precis räta ut kragningen och göra framkanten rak och skarp.
När du skjuter slår kulan in våldsamt i rampen med hela vikten av manteln plus rekylfjädern bakom och då vill den trycka in kulan djupare in i hylsan!!!
Även i magasinet slår kulorna in i framkanten av magasinet och vill tryckas in djupare i hylsan!!!
Trycks kulan in djupare i hylsan får du ett övertryck som kan spränga vapnet i handen/fejjan = not good!
Vad håller fast kulan?!? När en patron avfyras skall hylsan svälla fast i patronläget & täta bakåt (antar att alla som fisladdat sett sotiga hylsor) Första verktyget klämmer ihop hylsan, mässing fjädrar och det är alltså denna spänst som håller fast kulan!!!
BÄNKTEST: Ta bulan och tryck den hårt som fan inni skärbrädan för handkraft, skjutmått före/efter ska ge samma längd = rätt!!! Har den glidit in i hylsan = INTE BRA!!!
Tex Glocken har överdimensionerat patronläge vilket gör att hylsorna vi plockar ofta är mer uppsvällda än ditt patronläge. När du sätter bulan i en sån hylsa får du Coca Cola/Mae West-midja vilket då alltså är helt normalt. Puh…

OM du våldar in en laddad bula i Crimpverktyget för att klämma ihop hylsan o räta ut midjan ja då händer TVÅ saker, du kalibrerar ned/trycker ihop bulan till en mindre diameter som alltså inte kommer att ta i räfflorna utan floppa omkring planlöst i loppet/luften.
Mässing fjädrar - Bly fjädrar inte!!!
Nu fjädrar mässingen tillbaka från den krossade bulan och håller inte fast den ö.h. Den trycks in i hylsan av slagen mot magasinen/rekylerna, den hamras in i hylsan när den slår in i rampen med hela hammarvikten av manteln/mantelfjädern bakom.
Förutsättningarna att spränga vapnet i handen/fejjan är nu oroväckande stora! :grimacing:
Tillbaka till Tapercrimpen !!!
Om man tar Revolverns RollCrimp av misstag och rullar in hylsans framkant i bulan = nu glider rundningen förbi o slinker in under patronlägets framkant och låser fast bulan!!! Hylsan kan rätt ut INTE SLÄPPA BULAN!!! Nu exploderar hylsan istället för att släppa bulan o skicka iväg den genom loppet!!!
AJAJAAAAJJJJJJ!!!

REVOLVER;
Revolverskyttar är skraja för det exakt motsatta, att kulorna ska krypa ut ur hylsorna!!!
Laddar du så vet du vad en pneumatisk kulhammare är, den håller fast hylsan och kulan hänger löst och glider ut när du hamrar.
ALLTSÅ EXAKT SAMMA SOM PATRONERNA I TRUMMAN GÖR AV VARJE REKYL!
Varav syftet med RollCrimp = RevolverCrimp.
Om kulorna glider ut och rullar omkring i trumman kan de fastna mellan trumma/kona och låsa ihop järnet, om konan är generöst svarvad kan bulan glida ned i konan tills den stoppas av bommarna/räfflorna = nästa skott som avlossas dammar in i bulan som korkar igen pangen = BOOOM!!! Skottbula i bästa fall, i värsta fall personskador… :confused:

NEJ - det är INTE utdragaren som håller patronen på plats!!! En skarp utdragare har däremot säkerligen räddat många fingrar/ögon av ren skär tur! Men att tro på nåt sånt är mest jämförbart med Rysk Roulette… :face_with_head_bandage:

BONUSTIPS!!!
Se till att du ställer på kulan rakt upprätt i hylsan innan du klämmer in den!!!
Är du det minsta nybörjare håll i bulan och följ den sakta upp till kulisättarverktyget så den säkert är spikrak! (Sakta = dra sakta i spaken)
Lutar bulorna på sniskan = med ovala bulor eller böjda som “U” kommer du inte att få någon som helst precision!!!

Hoppas detta var begripligt, jag krafsar på mobben o man är inte direkt någon pedagog :flushed:

Tack Griff & grabbar att ni redde ut begreppen ovan o hjälpte til!!!

Simma lugnt,
/Silverbullit

5 gillningar

Väntar med spänning på 20 kg, 9mm 125gr LRNBB (RundNos). Förväntad leverans imorgon.

Finns det nån jämförbar referens kula eller “butikskula” när jag ska kika i laddatabaser eller laddstegar?
Eller förslag på krut och laddstege för en “standard bula” i början?
Kommer främst att skjutas i Ruger PCC och CZ Shadow 2.

Gillar ditt tålamod och dina bildliga förklaringar.
Kula som håller för att skjuta 300p i magnumprecision, något ni har?
// Micke

Tjena Mao,

Nja jag skjuter just inte så mycket Magnumladdningar numer (handleder/armbågar) utan det blir .38sp .45acp å 9mm alltmest, så jag har tyvärr ingen egen fräsh erfarenhet av att magnumladda bulletcoatade bulor. (För vad det är värt står det på BulletCoatingens hemsida att de är kompatibla med magnumladdningar för vad det nu är värt, jag har inte testat själv så jag kan inte säga med säkerhet.)
Vilken kaliber är det du jagar Mao? Bor du i närheten av Piteå?

Tack för svar, bor i Stockholm tyvärr😂
Jag skjuter .357 och visserligen en hel del PPC med .38 då givetvis så funkar de där kan jag använda dem där. // Micke

Nytt all time high med dina 130gr fn.
51m, 6skott liggande med röd punkt, 20x25mm och repeterbart

2 gillningar

Fenomenalt stadig du är på tassen Griff!!! impad
du gör ju skottstolen avundsjuk! :grin: haha

Snyggt jobbat!!!
Grymt uppskattat att du delar! :+1: :partying_face: :+1:

Mycket tillfredsställande träffbild.
130gr FN alltså?

Ja precis.

Får man fråga vad du kör med för laddning? :thinking:

Använd ba 10 vectan.
Där finns flera precisionsnoder för alla fräscha vapen i hela spannet.
Sättdjup = crimprilla
Det är inte svårt med Tobbes kulor.

2 gillningar

Får snart hem dom, så då ska det testas.
Tackar :hugs: