B istället för A? Nybörjarfråga

Hej på er!

Har sedan en tid tillbaka mitt första C-vapen och inom kort har 12 månader passerat och jag börjar titta efter A-vapen där tankarna har gått kring olika strikerfire eller en mycket! fin GT9.

Jag är lagd åt det hållet att jag inte vill köpa vapen begagnat, oavsett vad jag sparar på det.

På sistone har jag börjat titta på en Pardini HP 32 som första grovkalibriga, med fördelen att sedan kunna uppgradera mitt C-vapen med växelsats.

Har någon erfarenheter kring det? Är det en dålig idé att gå till grupp B istället för A?

Finns det fler alternativ än Pardini och Walther som har .32 med växelsats till .22?

Skjuter uteslutande nationellt.

Ska du köpa nya är det nog bara Walther och Pardini som har växelsats.

Ska du bara skjuta nationellt är det väl bara en smaksak om du ska köra A eller B.
Det kan ju vara värt att titta på ammunitionskostnaderna som en faktor.

Tror inte jag hängde med riktigt om du skulle ha växelsats eller en extra pistol eller båda?
Men samma sak där, växelsats eller två olika det är nog mest tycke och smak.

Köper du en .32 walther kan du ju till och med göra en ordentlig utvärdering mellan de två märkena innan du bestämmer dig vilken du ska ha med växelsats.

/Peppe

För enkelhetens skull och lindra vapenhandläggarens vardag/blodtryck så tänkte jag följande:

Köpa en antingen HP32 eller GSP500 i .32 för att sedan sälja min nuvarande .22 och därefter söka för växelsatsen till.22. Så endast en pistol men som du skriver hade ju varit trevligt om än dyrare!

Ja ammunitionskostnaden .32 kontra 9mm är en faktor, särskilt då jag inte handladdar.

Vgr B har generellt färre och skickligare skyttar än A. Det är inte så att enbart de nördigaste och mest bitna skjuter B, men det är en klar övervikt. Du kanske struntar i var du hamnar i resultatlistorna, eller tänker dig att du ska vinna tävlingar i klass 2. Eller så gillar du “C-känslan” med anatomisk kolv och lätt, krispigt trycke.
Bästa sättet att avgöra vilket som är rätt för dig är antagligen att prova båda innan du slänger ut 15-30 000.

det går att se detta som en utvecklingsfråga, tror jag. ja, b-skyttarna är ett mindre gäng där de riktigt bra skyttarna är överrepresenterade. så det är INTE en enkel genväg till bronsmedaljer. däremot tror jag att det är ett utmärkt andra steg: b-skytte är precis som c-skytte fast lite lite svårare. felaktigt avtryck ger mer skillnad i b-klassen, tex. så efter ett eller två år av det kommer du vara mycket mycket mer redo för att skjuta a-vapen, som är svårare ändå.
med andra ord tror jag att det långsiktigt kan vara en klok väg att gå - om man tycker att det är kul. annars spricker ju hela grejen. vill man direkt ge sig på tjänstevapenskyttet, så är det bara att hoppa över b-steget och gnugga på med 9mm. det kan funka bra också. personligen tycker jag att b-skyttet är grymt kul, även om konkurrensen är hård, och jag tror att det är en naturlig väg att utvecklas som skytt.
med detta sagt så var mitt första vapen en a-pistol…

Hehe ja, vi är alla kraftiga nördar oavsett vapengrupp. Att tro annat så bedrar man sig själv men jag förstår vad du menar Empa.

Är en aning geografiskt utmanad så att få prova på tillräckligt mycket olika blir svårt men inte omöjligt, tar lite tid men det är som du skriver så jag får göra.

208S: Jag måste skjuta lite mer och känna efter. Hade inte velat hamna i den sits där B-skyttet blev ett dyrt hinder på vägen till A, svårt att veta tidigt i skyttekarriären vad utöver C som är riktigt kul och passar en själv bäst. Kanske R är en klok väg för att bredda sin erfarenhet.

Tack för era svar!

Precis som flera skrivit tidigare så är B-klassen mindre och har en högre procentuell andel duktiga skyttar än A & R. När jag började skjuta för länge sen så gjorde jag samma sak och köpte B-vapen innan jag köpte A och R. Tror det är väldigt personligt vad man ska välja och beror helt på vilka grenar man är mest intresserad av. Ett B-vapen kan bara användas till precision, milsnabb och fält, medan ett bra A-vapen kan användas till ppc och ipsc ifall man vill testa på dessa grenar.
Jag sålde faktiskt mitt B-vapen för några år sedan då jag vill minska mitt innehav pga tidsbrist. Anledningen till att jag behöll A & R istället för B var att jag tycker de är roligare att skjuta pga att de skiljer mer från C. Dessutom så får du ju alltid använda ett A&R-vapen i B-klassen ifall du skulle vilja det, men det går ju inte att göra tvärtom.

En revolver kan definitivt vara ett alternativ till B-vapen.

Revolvern kan som sagt användas som B-vapen i precision och användas som R-vapen och/eller B-vapen i t ex. fältskytte (där du dock har ett handikapp med DA-trycke eller behov att spänna hanen manuellt, kontra skjuttiderna i B-vapengruppen.

En bra revolver med en bra ergonomisk kolv kan vara klart konkurrenskraftig i rätt händer även mot renodlade B-vapen i t ex. precision. Det finns vissa fördelar som längre visirlinje och bra egenprecision men även vissa nackdelar som sämre balans och högre visirlinje mm…

Ska du skjuta lite “seriöst” med B-vapen eller revolver, lär du börja handladda, så ta höjd för det… :wink:

Mvh
Johan B